رسانه های بیگانه با شیوه «شاهد کور» مخاطب را به سمتی می برند که خودش شهادت بدهد که مثلا حامیان سلطنت در ایران بسیار زیاد هستند.

 این روزها در رسانه های جهان موضوع شهروند خبرنگار بسیار رواج یافته است به ظاهر امری است مثبت اما می تواند کاملا به ضد خود تبدیل شود. رسانه های بیگانه با همین شیوه مخاطب را به سمتی می برند که خودش شهادت بدهد که مثلا حامیان سلطنت در ایران بسیار زیاد هستند.

مخاطب خود شاهد این ماجراست ، اما اصطلاحا کور می شود و نکته ماجرا این است که از زمانی که شبکه سلطنتی من و تو راه افتاده است این علاقه سازی بیشتر شده است. به این شگرد اصطلاحا ”شاهد کور“ می گویند.

این شیوه خبررسانی در بحران ها هم به اوج می رسد. تجمع محدود در یک خیابان را می توان با دو چشم دید اما موقع شهادت انگار شاهد شلوغی در تمام شهر بوده ای…!!! این شیوه خبری رسانه های بیگانه از یک برداشت غلط شروع و به یک تحلیل کاملا اشتباه منجر می شود.

دکتر علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” شاهد کور “ گفت: شما برای کارهایی که انجام می دهید نیاز به ساختن شاهد دارید، برای اینکه بگویند چقدر این کار خوب بوده یا اصلا شما را تبلیغ کنند، تا جایی که طرف دارد می بیند ، شاهد است.

داودی افزود: اما چرا به او کور می گویند ؟ برای اینکه آن گونه ای که طراح در حوزه شناختی می خواهد ، نفر می بیند و شاهد می شود ، پس علی القاعده نسبت به واقعیتی که باید ببیند کور است اما نسبت به آن چیزی که نشان داده می شود شاهد است.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد مثلا من در حال فروش یک ماشین هستم و شما شاهد این فروش هستید ، می خواهید قدرت چانه زنی من را در فروش این ماشین به آقای ایکس ببینید ، واقعیت چیست ؟ یک ماشین چپ کرده و تصادفی اما من تعمیرش می کنم ، شاسی اش را درست می کِشم، رنگ خوب می زنم، و به ایشان می فروشم.

داودی ادامه داد شمایی که آنجا هستید شاهدید که من چه جوری یک ماشین مثلا پراید رو به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان به آن فرد فروختم، می گوید عجب قدرتی دارد این ، یک ماشین صد میلیونی را ، با هزار و یک تکنیک ۱۵۰ میلیون به فلان فرد فروخت…!!!

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: اما نمی داند که در حقیقت این ماشین، ۵۰ میلیون  بیشتر ارزش ندارد ، تصادفی بوده ، چپی بوده ، هیچی نداشته است ! این قسمت را دیگر نمی بیند ، پس شما را شاهد کردم برای نشان دادن قدرت چانه زنی خودم ،  برای فروش یک ماشینی که شما از عقبه اش خبر ندارید.

داودی افزود: در واقع شما نسبت به آن چیزی که دارید می بینید شاهد هستید اما نسبت به واقعیت ماجرا ، کور شدید ، پس شما شاهد کور هستید!

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد رسانه وقتی می خواهد از تکنیک ” شاهد کور “ استفاده کند ، همیشه پیام را تقطیع می کند ، تقطیع پیام یکی از روش های عملیات روانی است.
آقای داودی افزود: اما در حوزه علوم شناختی مثلا در ایران در یکی از شهرها، اغتشاش می شود ، رسانه خارجی و بیگانه از آن محل دو فیلم منتشر می کند ، شمایی که در آن محل زندگی می کنید ، شاهد این اتفاق هستید ، شاهد کدام اتفاق !؟ اتفاقی که رخ داد ، می بینید ۱۰ دقیقه بعد ، بی . بی . سی در حال پخش آن اغتشاش است اما رسانه های داخلی پخش نمی کنند ، شما شاهد چه چیزی هستید !؟ شاهد این هستید که بی بی سی در دورترین نقاط، در دور افتاده ترین مناطق هم آدم دارد،  اما این را نمی بینید که آن شهروند خبرنگار ، آدم خودِ بی بی سی است.

او ادامه داد آنچه که شما در واقع به عنوان محصول یا اثر می بینید، فرآیندی است موثر، که تاثیرگذار بوده است تا این اثر، اتفاق رخ داده را دیگر نمی بینید. اگر قرار باشد شهادت بِدهید، راجع به چه چیزی شهادت می دهید؟ می گوید بی بی سی تا دورافتاده‌ترین نقاط ایران هم خبرنگار دارد، شهادت شما درست است اما نسبت به اصالت ماجرا کور شدید چون شما اسیر اصالت پیامی که زودتر توسط بی بی سی منتشر شده، هستید، بنابراین تکنیک ”شاهد کور“ جزء تکنیک های بسیار جدی در حوزه عملیات شناختی است.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیویی رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.

«روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس