طبیعی است که یک خبر مهم در رسانه های مختلف بازتاب داشته باشد، رسانه های زنجیره ای هر کدام با کارشناسان مختلف قسمتی از واقعیت را می گویند، اینجا شگرد پیچیده ای ایجاد شده که اصطلاحا به آن ” اشتراک برای تقویت احتمالات “ می گویند

طبیعی است که یک خبر مهم در رسانه های مختلف بازتاب داشته باشد، رسانه های زنجیره ای  هر کدام با کارشناسان مختلف قسمتی از واقعیت را می گویند، رسانه بعدی نکته دیگری می گوید، آن کارشناس حرف دیگری می زند، در اینجا ذهن مخاطب به علت وجه مشترک این تفسیرها که اصل ماجرا است به این نتیجه می رسد که همه این تحلیل ها درست است. ظاهرا تنوع تحلیل است اما در واقع همه یک نوع تحلیل دارند که ایران بازنده ماجراست. اینجا شگرد پیچیده ای ایجاد شده که اصطلاحا به آن ”اشتراک برای تقویت احتمالات“ می گویند.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ”اشتراک برای تقویت احتمالات“ گفت: به این تکنیک اصطلاحا ”تکنیک خیمه ای“ هم گفته می شود، این تکنیک راجع به پدیده های مختلف، گزاره ها را توزیع می کند، گزاره ها را تفسیرپذیر می کند، این گزاره های تفسیرپذیر را به همه مخاطبان ارائه می کنند، اما مخاطبینی که هر کدام به یکی یا دو منابع این رسانه ها دسترسی دارند مانند ماهواره، یا رادیو و ماهواره، یا رادیو و فضای مجازی یا فقط ماهواره است.

داودی افزود: هرکدام به یکی از این منابع دسترسی دارند رسانه معاند این اطلاعات را میان همه این مخاطبان به اشتراک می گذارد، مخاطبان وقتی اطلاعاتشان مشترک می شود، سعی می کنند احتمالات را خودشان حدس بزنند و تقویت نمایند.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد چون همه فکر می کنند یک اطلاعات را در اختیار دارند و چون این اطلاعات به اشتراک گذاشته شده است ، پس ادعا می کنند که برداشت همه‌شان صحیح است و اعلام می کنند که همه که دروغ نمی گویند پس بنابراین احتمالات این جا خلق می شود.

داودی گفت: در حوزه عملیات روانی به این شایعه هم می گویند، ابهام ضرب در تکرار، اما با این تفاوت که این نه ابهام دارد و نه تکرار ، این اشتراک دارد و ممکن است تحلیل آن  منجر به ابهام شود، اما اصالت آن این است که احتمالات مختلف درخصوص گزاره های واحد را مطرح می کنند که کثرت بیان آن، دلیلی است بر استدلال و مستند بودن است.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی افزود: مثلا انفجاری که در پارک ملت ایجاد شد، رسانه معاند ده ها گزاره را با مخاطبان به اشتراک می گذارد، مخاطبان هم اظهار نظر می کنند و در نهایت به این نتیجه می رسند که اینجا یک نیروگاه هسته ای زیرزمینی بوده و منفجر شده است ، چرا نشستید؟ اصلا در پارک ملت عملیات موشکی انجام می‌دهند.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.
”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس