پایه بحث که کرونا بود درست و دقیق بود اما سازها یا تحلیل هایی که روی این داده ها گذاشته می شد کاملا جهت دار و سیاسی بود.

صحبت درباره کرونا در همه جهان وجود دارد. در ایران هم خبرهای کرونایی زیاد است اما در یک سال و نیم گذشته روایت خبرهای ایران با همه دنیا فرق داشت. پایه بحث که کرونا بود درست و دقیق بود اما سازها یا تحلیل هایی که روی این داده ها گذاشته می شد کاملا جهت دار و سیاسی بود.

این شگرد رسانه ای که در این چند ماهه از سوی رسانه های لندن‌نشین زیاد شنیده ایم اصطلاحا ” پایه های محکم ـ سازه‌های سست “ نام دارد. هنوز این روش ادامه دارد و  اخبار کرونا ابزار حمله به ذهن مردم ایران می دانند.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ”پایه های محکم ـ سازه‌های سست“ گفت: رسانه معمولا برای اینکه مخاطب را به طور کامل دچار اعوجاج در برداشت نماید، پایه مباحثی را که مطرح می کند را خیلی محکم، مستند و مستدل و جدی بیان می کند و  از طرف دیگر شروع می کند سازه هایی سست، بدون استدلال و منطق را روی این مباحث ایجاد می کند اما همین سازه های بدون استدلال و منطق را در بخش هایی از آن ، رگه هایی از روادیدهای واقعی را در آن قرار می دهد ، این سازه را بالا می برد تا به نقطه ای ، که از آن نقطه به بعد تمام آن سازه را  فرو می ریزد.

داودی افزود: مثلا اتفاقاتی که راجع به کرونا رخ داد ، چون در اروپا و آمریکا و در بسیاری از کشورها نتوانستند کرونا را مهار کنند اما ایران در این موضوع موفقیت هایی را داشته است ، حال رسانه معاند مطرح می کند در ایران توانستند کرونا را مهار کنند ، اما به چه صورت ؟ آمار غیرواقعی و اشتباه به مردم می دهند والا در ایران تعداد مرگ و میر خیلی بیشتر از این آمار است در حالی که مردم می گویند درسته کرونا کنترل شده است اما کنترل در عدد شده است این همه کشته پس برای چیست؟

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد این تکنیک مخاطب را نسبت به شرایط پذیرش اصلی دچار تردید می کند و از آن به بعد با عدد مجهول برخورد می کند.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.
”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس