رئیس کل دادگستری آذربایجان‌ شرقی گفت: فعالان حوزه فضای مجازی در انتشار اخبار دقت کرده و به صرف نقل قول اخبار را منتشر نکنند.

به نقل از روابط عمومی دادگستری استان آذربایجان شرقی، موسی خلیل الهی در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان آذربایجان شرقی، با بیان اینکه هرچند در رابطه با کلیت جرایم خشن استان در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اظهار داشت: افزایش جرایم مرتبط با خشونت همچون توهین و ضرب و جرح عمدی در شأن استان نبوده و تمام دستگاه‌های مرتبط باید در راستای فرهنگ سازی و پیشگیری مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به افزایش جرایم در حوزه فضای مجازی، خاطرنشان کرد: فضای مجازی باید مدیریت شود، متأسفانه متولی فضای مجازی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و هرکدام از دستگاه‌های مرتبط با این مساله مسئولیت را متوجه یکدیگر می‌کنند.

وی اضافه کرد: البته فعالان حوزه فضای مجازی نیز در انتشار اخبار دقت کنند، به صرف نقل قول اخبار را منتشر نکنند، گاهاً الفاظی که استفاده می‌شود بدون تحقیق در معنی و بدون دانستن اصل موضوع مطرح می‌شود، اگر مطلبی بر خلاف واقعیت منتشر شود چاره‌ای جز برخورد نداریم هرچند تلاش داریم تا پیشگیری کنیم.

خلیل الهی با اشاره به موضوع ایجاد سامانه ثبت قراردادهای الکترونیکی مشاوران املاک، گفت: متأسفانه بخش عمده جرایم در حوزه مسکن و زمین اتفاق می‌افتد و با توجه به اینکه نمی‌توانیم بر اساس فضای حقوقی بگوییم اسناد عادی را قبول نداریم، اسناد عادی در جامعه رواج داشته و در سازمان‌های متعددی مورد استناد است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: به منظور پیشگیری از وقوع جرایم حوزه مسکن و زمین طرح ابتکاری سامانه ثبت قراردادهای الکترونیکی مشاوران املاک اجرا شده و بر اساس آن مقرر شده قراردادها و قولنامه‌های دست نویس عادی به منظور پیشگیری از کلاهبرداری و دیگر جرایم و تخلفات جمع آوری شود.

وی اضافه کرد: این طرح مورد اقبال در کشور بوده و تا به امروز ۱۱۵ هزار فقره معامله در سامانه جامع املاک از طریق بنگاه‌های مشاوران املاک ثبت شده است و با توجه به پیشگیری از ثبت معاملات مجهول و ارائه کدرهگیری آنلاین می‌تواند بخش عمده مشکلات سند عادی را برطرف کند بر همین اساس برای توسعه این طرح دستگاه‌های مرتبط باید از پذیرش اسناد عادی دست نویس خودداری کنند.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر