دیجی‌کالا در رویداد برخط ایران در حالی از همکاری با ۲۰۰ هزار کسب‌وکار و ارسال بیش از ۱۲۰ میلیون کالا به تمامی نقاط ایران در سال ۱۳۹۹ خبر داد که در این رویداد از پنج سرویس؛ دیجی‌کالا جت، دیجی‌اکسپرس، پیندو، پروژه توسعه کسب‌وکارهای بومی دیجی‌کالا و دیجی‌کالا مهر رونمایی شد و حمید محمدی هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا گفت در صورتی وارد بورس خواهند شد که شرایط ورود به بورس دست‌وپاگیر نباشد، همچنین اعلام کردند برنامه‌ای برای حذف اینماد از روی سایت‌ دیجیکالا ندارند.

حمید محمدی، هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا و مدیرعامل، با اشاره به ضوابط ورود به بورس گفت: «اعلام ۱۷ ضابطه برای ورود به بورس هرچند به صورت غیررسمی می‌تواند مسیر IPO شدن را هموار کند، ما مدارک خود را به بورس ارائه کرده‌ایم و منتظر ضوابط جدید هستیم که اگر دست‌وپاگیر نباشد، وارد این بازار خواهیم شد.»

سعید محمدی، رئیس هیات‌مدیره دیجی‌کالا، نیز در این باره گفت: «ضوابط ثابت برای تمامی شرکت‌های نوآور برای ورود به بورس این خطر و ریسک را دارد که شرکت‌هایی که امکان جذب سرمایه دارند وارد بورس نشوند و به جای آن شرکت‌هایی وارد شوند که امکان جذب سرمایه ندارند.» از نظر او باید شرایط شرکت‌های مختلف برای ورود به این بازار در نظر گرفته شود چراکه برخی از این شرکت‌ها سرمایه‌ای چند ۱۰ میلیاردی دارند و سرمایه برخی دیگر به چند ۱۰۰ میلیارد تومان می‌رسد از همین رو تمامی این شرکت‌ها را نمی‌توان با ضابطه‌های ثابت وارد بورس کرد.

یکی از موضوعاتی که در این جلسه توجه خبرنگاران را جلب کرد موضوع حذف نماد اعتماد الکترونیکی از روی سایت‌های مختلف بود. مدیران دیجی‌کالا در پاسخ به سوال پیوست مبنی بر اینکه موضع این فروشگاه اینترنتی در قبال حذف اینماد از سوی برخی از فعالان این بازار چیست گفت: «مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و بر پایه آن نماد اعتماد الکترونیکی بر اساس ماده ۸۰ قانون تجارت الکترونیکی شکل گرفتند که در آن زمان صحبت از الزامی بودن اینماد یا مجوز بودن آن نبود بلکه رویکرد توسعه‌ای تجارت الکترونیکی مد نظر قرار گرفت. اما در آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی برای رفع دغدغه‌های پولشویی اینماد تبدیل به یک الزام و بیشتر برای بخش پرداخت کشور مطرح شد.»

طبق گفته آنان، آنچه برای رگولاتور مهم است مکانیسم شناسایی مشتری و پذیرنده و همچنین تطبیق وب‌سایت و دامنه آن با صاحب کسب‌وکار و نیز احراز هویت صاحب دامنه است که در شرایط فعلی این فاکتورها از سوی پرداخت‌یارها رعایت نمی‌شود یا چندان به آن توجه نمی‌کنند.

او تاکید کرد که بی‌شک ارائه سرویس پرداخت مستلزم KYC و رفع دغدغه‌های پولشویی است و برای رفع این دغدغه نیاز به طراحی یک مکانیسم دقیق است اما این مکانیسم می‌تواند لزوماً نماد اعتماد الکترونیکی نباشد و هر راه‌حلی که بتواند این دغدغه‌ها را پوشش دهد می‌تواند نیاز بازار را پاسخ دهد.

محمدی گفت: «از نظر ما حذف اینماد از روی سایت راه‌حل این موضوع نیست و ما تصمیمی برای حذف اینماد از روی سایت خود نداریم بلکه باید بتوانیم با صحبت کردن و گفت‌وگو دغدغه‌ها را پاسخ دهیم.»

یکی دیگر از موضوعات مطرح‌شده در این نشست خبری، سهم بزرگ دیجی‌کالا از بازار خرده‌فروشی آنلاین و احتمال شکل‌گیری انحصار از سوی دیجی‌کالا در این شرایط است. حمید محمدی در پاسخ به این سوال پیوست که با توجه به اینکه دیجی‌کالا سهم بزرگی از بازار را در اختیار دارد و شرکت‌های دیگر نیز تاکنون نتوانسته‌اند خود را به سهم این مارکت پلیس نیز برسانند آیا می‌توان گفت دیجی‌کالا در این بازار انحصار ایجاد کرده است توضیح داد: «دغدغه انحصار، چه از سوی رگولاتور و چه از سوی مردم، دغدغه بجایی است. اما ما معتقدیم حوزه خرده‌فروشی آنلاین یکی از معدود حوزه‌هایی است که نمی‌توان گفت در آن انحصار شکل گرفته چراکه ۱۰ هزار فروشگاه اینترنتی با مجوز در آن فعالیت می‌کنند و هر کسی که بخواهد در این حوزه کار کند ظرف چند روز می‌تواند فعالیت خود را شروع کند و صدور مجوز نیز در انحصار بخش خاصی نیست.»

او ادامه داد: «در شرایط فعلی نیز تقریباً تمامی سرمایه‌گذاران بزرگ سعی کرده‌اند در این حوزه فعالیت کنند، گلرنگ با اکالا، گلستان با مدیسه، اسنپ با اسنپ‌مارکت و اسنپ اکسپرس و هایپراستار و باسلام فقط نمونه‌هایی از فروشگا‌ه‌های بزرگ این بازار هستند. در چنین شرایطی نمی‌توان گفت که امکان انحصار در این بازار وجود دارد.»

او افزود: « دیجی‌کالا از ۱۵ سال قبل فعالیت خود را آغاز کرده است، از همین رو توانسته در این بازار با توجه به نوع خدمات، بیزینس مدل و همچنین شبکه زیرساختی که ایجاد کرده، جایگاه خوبی برای خود به‌دست آورد.»

حمید محمدی نیز در تکمیل صحبت‌های سعید گفت: «دیجی‌کالا و شرکت‌های مشابه ما در بخش کلاسیک حوزه تجارت الکترونیکی فعالیت می‌کنند، هم‌اکنون طبق گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ۵۱ هزار فروشگاه دارای نماد اعتماد الکترونیکی در این فضا فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۲۰ تا ۳۰ فروشگاه بزرگ هستند و مابقی در بخش‌های کوچک‌تر فعالیت می‌کنند.»

او با اشاره به اینکه هم‌اکنون شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها توانسته‌اند حجم زیادی از تجارت الکترونیکی را به سمت خود بیاورند گفت: «طبق برآوردهای ما تجارت الکترونیکی خرده‌فروشی روی اینستاگرام اکنون سهم بیشتری از خرده‌فروشی آنلاین به صورت کلاسیک دارد و آنها بیشتر از ۵۰ درصد سهم بازار خرده‌فروشی آنلاین را به خود اختصاص داده‌اند.»

دیجی‌کالا جت و دارک‌استورها

حمیدرضا پاکروان، مدیرکل دیجی‌کالا جت، ابتدای رویداد برخط ایران در رابطه با این سرویس گفت:‌ «جت برای نیاز آن دسته از مشتریان شکل گرفته‌ است که می‌خواهند خرید خود را در کمتر از یک ساعت تحویل بگیرند. این سرویس یکی از مدرن‌ترین سرویس‌های تجارت الکترونیکی است که کوییک کامرس نامیده می‌شود.»

او در ادامه سه ویژگی ارسال سریع و رایگان و استفاده از دارک‌استورها را برای این سرویس برشمرد و توضیح داد‌: «سرعت مهم‌ترین ویژگی این سرویس است. جت با پیشرفت روزبه‌روزی که داشته است می‌تواند سفارش را در کمتر از ۳۰ دقیقه برساند؛ علاوه بر این تحویل جت در حال حاضر هیچ هزینه‌ای ندارد و رایگان است.»

او با اشاره به اینکه دارک‌استورهای دیجی‌کالا جت در حال حاضر در شهرهای تهران، کرج، قم، مشهد و اصفهان فعال‌اند گفت:‌ «در این ۱۲۰ روز که از فعالیت دیجی‌کالا جت می‌گذرد ۹۰ درصد سفارش‌ها در کمتر از نیم ساعت به دست مشتریان رسیده که ۳۰ درصد از آن زیر ۱۵ دقیقه بوده است.»

کاوه احسانی، مدیر ارشد عملیات دیجی‌کالا، در ادامه این رویداد با تاکید بر اینکه دیجی‌اکسپرس را می‌توان قلب لجستیک و عملیات دیجی‌کالا برشمرد گفت: «فلکس اولین سرویس دیجی‌اکسپرس است که تحویل سفارش مشتریان را با استفاده از رانندگان خویش‌فرما انجام می‌دهد. این یعنی ناوگان حمل‌ونقل دیگر متعلق به دیجی‌کالا نیست و از روش‌های جمع‌سپاری انجام می‌شود. این سرویس فرصتی برای کسانی است که می‌خواهند با استفاده از وسیله نقلیه خودشان کسب درآمد کنند.»

او ادامه داد: «سرویس ارسال فوری و پارتنر از دیگر سرویس‌های دیجی‌اکسپرس هستند. ارسال فوری است که کالاها را ظرف نیم تا دو ساعت به دست مشتری می‌رساند و در حال حاضر دیجی‌کالا جت از این سرویس استفاده می‌کند. در سرویس پارتنر نیز هرکس می‌تواند با راه‌اندازی یک مرکز توسعه کوچک با دیجی‌اکسپرس همکاری کند.»

احسانی گفت: «در سال ۱۳۹۹ دیجی‌کالا اکسپرس ۱۰ میلیون کالا تحویل داده و در حال حاضر در ۱۵ شهر بزرگ فعال است.»

ندا گلشن، مدیرکل محصول دیجی‌کالا، در ادامه رویداد برخط ایران گفت سرویس پیندو بر اساس نیاز کاربرانی شکل گرفته است که می‌خواهند کالای خودشان را به فروش برسانند. او توضیح داد: «علاوه بر خریدوفروش کالا، خدماتی مانند عکاسی و تعمیرات و غیره هم در این پلتفرم ارائه می‌شود.»

گلشن ادامه داد: «در پیندو نیازی نیست به سوالات خریداران پاسخ بدهید چون این اطلاعات مربوط به کالاها از محتوای تولیدشده در دیجی‌کالا بدون دردسر در اختیار کاربران است.»

علیرضا کامرانیان فر، مدیر ارشد توسعه کسب‌وکار دیجی‌کالا، در ادامه این رویداد با رونمایی از پروژه توسعه کسب‌وکارهای بومی دیجی‌کالا گفت: «خیلی از این کسب‌وکارها در روستاها و شهرهای کوچک هستند و محصولات محلی خودشان را دارند اما به بازار بزرگی برای عرضه این محصولات دسترسی ندارند و مهم است که این کسب‌وکارها به کانال‌های آنلاینی برای فروش محصولات خود دسترسی داشته باشند.»

او با بیان اینکه در پروژه توسعه کسب‌وکارهای بومی دیجی‌کالا به همه این دغدغه‌ها پاسخ داده شده است و هر کسب‌وکاری سعی کرده در شرایط کاملاً برابر محصولش را برای فروش عرضه کند توضیح داد: «ما با ایجاد زیرساخت‌های لجستیک، محتوای مناسب، برگزاری کمپین‌های اختصاصی و تسهیلات ویژه در دریافت کمیسیون سعی کردیم شرایطی فراهم کنیم که این کسب‌وکارها بتوانند بدون داشتن دغدغه و بازاریابی محصولات‌شان به بازاری به وسعت ایران دسترسی داشته باشند.»

مدیر ارشد توسعه کسب‌وکار دیجی‌کالا گفت: «در حال حاضر سه هزار کسب‌وکار با ده‌ها هزار تنوع کالایی با برچسب مشخصی در اپلیکیشن دیجی‌کالا متمایز شده‌اند.»

امیرحسن موسوی، مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا، در رابطه با دیجی‌کالا مهر که در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی دیجی‌کالا شکل گرفته است گفت: «دیجی‌کالا مهر پلتفرم شفاف و قابل اعتمادی است که موسسات خیریه و نیکوکارها را به هم متصل می‌کند. از یک طرف موسسات مردم‌نهاد کالاهای مورد نیاز خودشان را در این پلتفرم اعلام می‌کنند و کاربران دیجی‌کالا می‌تواند این نیازها را مرتفع کنند.»

موسسات و سازمان‌های مردم‌نهادی که در دیجی‌کالا مهر هستند به پنج گروه تحصیل و سوادآموزی، سلامت و درمان، کارآفرینی و اشتغال، امور مذهبی و خدمات اجتماعی دسته‌بندی شده‌اند.

یکی از موضوعات مطرح‌شده در این جلسه که مورد توجه خبرنگاران قرار گرفت میزان رشد انتقاداتی بود که در شبکه‌های اجتماعی متوجه دیجی‌کالا شده. مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا این موضوع را رد نکرد و حتی پیش‌بینی کرد که انتقادها در آینده بیشتر شود در عین حال که سرویس‌دهی‌شان بهتر خواهد شد. موسوی دلیل این امر را قانون اعداد بزرگ دانست. طبق گفته او، اگر ۱۰ سال پیش روزانه هزار تا دو هزار کالا از سوی دیجی‌کالا عرضه می‌شد، حتی اگر ۱۰ درصد کاربران نیز ناراضی بودند، میزان نارضایتی به ۱۰۰ کاربر می‌رسید اما در شرایطی که روزانه ۶۰۰ هزار کالا به دست کاربر می‌رسد حتی اگر یک درصد هم خطا وجود داشته باشد میزان نارضایتی روزانه به شش هزار مشتری در روز می‌رسد.»

او به تاثیر شبکه‌های اجتماعی نیز در این میان اشاره کرد. به گفته او، روزانه ۶۰۰ توییت دیجی‌کالا را صدا می‌زند و آنها خود را موظف به پاسخگویی به تمامی نظرات می‌دانند. اما این سوال پیش می‌آید که وقتی همه از پراید ناراضی هستند آیا مدیرعامل سایپا در توییتر حضور دارد که کاربران او را صدا بزنند یا اگر سایپا را منشن کنند، سایپا در این زمینه پاسخگوست؟

او در توضیح این مطلب گفت: «بی‌شک محمدجواد آذری جهرمی بدترین وزیر کابینه دولت روحانی نبود اما به دلیل اینکه در شبکه‌های اجتماعی به خصوص توییتر حضور داشت و خود نیز به آنها پاسخ می‌داد احتمالاً بیشترین کامنت منفی را دریافت کرده است، با وجود تمامی این موارد نمی‌توانیم بگوییم که او بدترین وزیر کابینه بود.»

سعید محمدی نیز در تکمیل صحبت‌های موسوی گفت: «ما قبول داریم که مشتری دیجی‌کالا پنج سال پیش تجربه بهتری از خرید به دست می‌آورد آن هم به صورت مستقیم، به وضعیت اقتصاد کلان ما ربط داشت. در آن زمان در بخش پیشنهاد شگفت‌انگیز دیجی‌کالا در صفحه اول کاربر به سادگی می‌توانست آیفون خریداری کند و تلویزیون ۷۵ اینچ سامسونگ یا ال‌جی بخرد اما واقعیت این است که هم‌اکنون کالایی وجود ندارد و سامسونگ و ال‌جی در بازار نیستند که کالا را عرضه کنند و ما نیز کالای قاچاق عرضه نمی‌کنیم.»

او در پایان گفت: «در آن زمان مشتری دیجی‌استایل می‌توانست برند منگو را با ۷۵ درصد تخفیف همزمان با حراج‌های اسپانیا و ترکیه خریداری کند، ما با بیش از ۲۰۰ برند به صورت مستقیم همکاری می‌کردیم و با بهترین قیمت به مشتری خود عرضه می‌کردیم، طبیعی است که مشتری در آن زمان تجربه بهتری از خرید به دست می‌آورد، این در حالی است که ما در شرایط فعلی برای آن نیاز مشتری پاسخی نداریم.»

  • منبع خبر : پیوست