وزیر ارتباطات در جمع رؤسای نمایندگی‌های ایران در کشورهای همسایه، ظرفیت‌های کشور در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات را برای همکاری‌های منطقه‌ای تشریح کرد.

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گردهمایی روسای نمایندگی‌های ایران در کشورهای همسایه با اشاره به ظرفیت‌های ایران در حوزه ICT، گفت: ما به لحاظ موقعیت جغرافیایی و همچنین توانایی‌های فنی شرایط خوبی برای همکاری با کشورهای همسایه در حوزه ترافیک و هاست محتوا داریم.
نخستین حوزه ای که وزیر ارتباطات به آن اشاره کرد، امکان ارائه خدمات پلتفرم های ایرانی در کشورهای همسایه بود که در این خصوص گفت: پلتفرم های خدمات رسان ایرانی از حمل و نقل بار و مسافر تا خرید و فروش آنلاین و نیز پلتفرم های ارائه محتوا قابلیت رقابت با نمونه های خارجی را دارند و ظرفیت فعالیت در کشورهای همسایه را دارند.
وی پروژه‌های فیبرنوری مشترک را یکی دیگر از ظرفیت‌های ایران برای همکاری‌های منطقه‌ای عنوان کرد و افزود: در دنیای امروز ترانزیت ترافیک داده و بستر آن که فیبر نوری است یکی از موضوعات مهم در تعاملات بین کشورها است و در این حوزه نیز در کشور ظرفیت تولید تجهیزات انتقال داده وجود دارد و امکان همکاری با کشورهای منطقه را داریم.
زارع‌پور که در جمع نمایندگان ایران در کشورهای منطقه سخن می‌گفت، با اشاره به ظرفیت‌های پست برای همکاری‌های منطقه‌ای، تصریح کرد: در حوزه پست با تولید تجهیزات سورتینگ هوشمند کالا امکان همکاری با کشورهای منطقه وجود دارد.
وی به توانمندی‌های فضایی و اولویت‌های دولت سیزدهم برای این حوزه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ایران امکان ساخت ماهواره‌های سبک و پرتاب‌های زیرمداری را دارد و می‌تواند به مرکز این نوع پرتاب‌ها در منطقه تبدیل شود.
وزیر ارتباطات به برنامه دولت برای تثبیت لایه لئو تا یک سال آینده اشاره کرد و گفت: ۱۰ کشور در جهان امکان پرتاب ماهواره به لایه لئو را دارند که جمهوری اسلامی یکی از این ده کشور است و دستیابی به مدارات ژئو در افق ۵ تا ۶ ساله در دستور کار کشور است.
بر اساس این گزارش، در این جلسه برخی از نمایندگان ایران در کشورهای همسایه نظرات خود را درباره همکاری های منطقه‌ای در حوزه ارتباطات با وزیر ارتباطات مطرح کردند

  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم