جابجا کردن اهم و مهم در رسانه های بیگانه فراوان دیده می شود، اینجا یک شگرد رسانه ای اتفاق می افتد که بسیار آرام ذهن مخاطب را درگیر می کند که اصطلاحا به آن ”تپه های متحرک ـ سازه های ثابت“ می گویند.

موشک های حماس، گنبد آهنین اسراییل را فلج کرده است ، اقتدار پوشالی صهیونیست ها فرو می ریزد و  برای افکار عمومی جهان روشن می شود که این دولت غاصب چقدر ضعیف است اما در رسانه های فارسی زبان خبر طور دیگر روایت می شود، اصل ماجرا که نشان دادن ضعف صهیونیست هاست دیده نمی شود و مسیر خبر به سمت دیگری می رود.

اینجا یک شگرد رسانه ای اتفاق می افتد که بسیار آرام ذهن مخاطب را درگیر می کند که اصطلاحا به آن ”تپه های متحرک ـ سازه های ثابت“ می گویند. جابجا کردن اهم و مهم در رسانه های بیگانه فراوان دیده می شود. ایران واکسن تولید می کند و جزو ۶ کشور اول این علم پیشرفته می شود اما هیچ گونه پیامی در راستای این موفقیت  شنیده نمی شود انگار خبر اصلی کمبودها و تردیدهاست. با این روش همیشه جای خبر اصلی با حاشیه ها عوض می شود.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در گفتگو با رادیو گفتگو، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” تپه های متحرک ـ سازه های ثابت “ گفت: رسانه وقتی قصد حرکت دارد ، مفاهیم فرعی را در ذهن مخاطب ثابت سازی می کند ( سازه ای که قابل تغییر و متحرک نیست ) و از طرف دیگر موضوعات اصلی را تبدیل به تپه هایی می کند که می تواند آنها را مرتب تغییر بدهد و جابجا کند.

او ادامه داد: مخاطب وقتی به این فضا می رسد پیام های فرعی را دریافت می کند که این ها ثابت و بسیار هم سازه ای هستند و اما از طرف دیگر ، موضوعات اصلی به شدت متحرک و ژله ای است و مانند تپه در ذهن جابجا می شود و در نهایت به نقطه ای می رسد که موضوعات فرعی را ثابت و اصلی را متحرک و قابل تغییر می کند ، برای همین در عملیات روانی به این تکنیک ” جابجایی اصل و فرع “ می گویند و در حوزه شناختی ” کاشت سازه های اصلی و فرعی  نامیده “ می شود.

داودی گفت: بنابراین همیشه از سازه های ثابت فرعی به موضوعات متحرک اصلی می پردازد ، اصل موضوعات خیلی از وقت ها از ذهن مخاطب پاک می شود ، اما فرع آن، چون سازه است پابرجا می ماند مانند برج همیشه ثابت و ماشین غیرثابت است ، در حالی که ماشین اصل است و برج فرعی است چون شما در برج چند روز اقامت می کنید و بعد آن را ترک می کنید  اما این را ثابت معرفی می کنند.

داودی ادامه داد مثلا رسانه معاند در اخبار خود می گوید کشته شدن فرمانده ارشد سپاه در فلان جا اما از طرف دیگر می گوید جان باختن سرباز آمریکایی یا ترور سرباز آمریکایی یا ترور سرباز آمریکایی یا اسرائیلی ها حق دفاع از خودشان را در برابر حمله فلسطینی ها ، یا اسرائیل برای دفاع از خودش در مقابل تجاوز احتمالی جمهوری اسلامی ایران به واسطه موشک ها حق دارد که موشک داشته باشد اما از طرف دیگر اسراییلی ها رفتارشان با ایران ثابت هست و این ایران است که به حریم اسراییل تجاوز می کند.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی  ادامه داد رفتار امارات ، قطر ، بحرین در عادی سازی روابط را توجیه می کنند چون آنها با کسی ارتباط برقرار می کنند که ثابت است پس از نظر آنها فرع ثابت و اصل متغییر است در صورتی که اساسا رژیم  صهیونیستی جعلی است اما در اذهان عمومی اینگونه معرفی می کنند.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.

”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

روایت رنگ‌ها هر روز ساعت ۱۱:۵۵ دقیقه از رادیو گفت و گو موج اف ام ردیف ۱۰۳٫۵ مگاهرتز تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس