یک شکایت و چند روایت دیگر از وضعیت محتواهای ناهنجار اپلیکیشن و شرایط کاری سخت کارکنان آن، در روزهای اخیر برای اپلیکیشن تیک تاک دردسرساز شده است.

به تازگی خبری درباره نرم‌افزار محبوب و پرحاشیه تیک تاک منتشر شده است که مخاطبان را با پشت صحنه مدیریت، رشد و توسعه آن بیشتر آشنا و آنها را متعجب می‌کند. طبق این خبر یکی از ناظران تیک تاک از این شبکه اجتماعی و ByteDance مالک فعلی آن به دلیل آسیب روحی و روانی به وجود آمده پس از مشاهده محتواهای آن شکایت کرده است.

 

بر اساس این گزارش، «کندی فریزر» به عنوان یک ناظر با ارائه یک شکایت گروهی عنوان کرد که ویدیوهایی را در این پلتفرم مشاهده کرده که حاوی خشونت، تیراندازی در مدرسه، سقوط مرگبار و حتی آدم‌خواری بوده است. در ادامه دادخواست آمده است: «شاکی مشکلاتی برای خواب دارد و کابوس‌های وحشتناکی می‌بیند».

 

مشکلات تیک تاک زمانی پیچیده‌تر می‌شود که ظاهراً این شبکه اجتماعی از ناظران می‌خواهد که در شیفت‌های ۱۲ ساعته کار کنند و فقط یک ساعت ناهار و دو استراحت ۱۵ دقیقه‌ای داشته باشند. در شکایت ناظر در این رابطه آمده است: «با توجه به حجم زیاد محتوا، ناظران محتوا اجازه ندارند بیش از ۲۵ ثانیه در هر ویدئو حضور داشته باشند و به صورت همزمان سه تا ده ویدئو را مشاهده کنند».

 

درست مانند سایر شبکه‌های اجتماعی از جمله فیسبوک و یوتیوب، تیک تاک نیز دستورالعمل‌هایی را در جهت کمک به ناظران برای مقابله با کودک آزاری و سایر محتواهای آسیب رسان ایجاد کرده است. از جمله آن‌ها می‌توان به نوبت‌بندی ساعت کاری ناظم‌ها به چهار ساعت اشاره کرد که طبق این دادخواست، ظاهراً تیک تاک در اجرای این دستورالعمل شکست خورده است.

ناظران محتوای شبکه‌های اجتماعی پیش از هر فرد دیگری حاضر می‌شود تا ویدئوها و تصاویر آسیب زا آن‌ها را مشاهده کنند تا مطمئن شوند کاربران این دسته از محتواها را تجربه نخواهند کرد. یکی از شرکت‌هایی که ناظران را برای غول‌های بزرگ فناوری فراهم می‌کند، ادعا دارد که این شغل می‌تواند باعث اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) شود. با این حال شبکه‌های اجتماعی تاکنون به دلیل عدم توجه به خطرات روانی محتوای خود مورد انتقاد قرار گرفته‌اند و در سال ۲۰۱۸ شکایت مشابهی علیه فیسبوک تنظیم شده بود.

فریزر امیدوار است تا سایر ناظران تیک تاک نیز در شکایت گروهی او حضور داشته باشند و برای آسیب‌های روانی این شبکه اجتماعی بتواند درخواست غرامت کند.

 

این اولین بار نیست که چنین اخباری از دنیای تکنولوژی، صنعت و اینترنت به بیرون درز می‌کند و مردم را با دنیای واقعی این شرکت‌ها آشنا می‌کند. شرایط بسیار بد کاری، اتاق‌های بسیار کوچک برای زندگی و استراحت، دستمزد بسیار ناچیز برای کار در شرکت‌های بزرگ دنیای فن‌آوری مثل اپل و آمازون و …، نداشتن امنیت شغلی، نداشتن بیمه و خدمات اجتماعی مناسب، ساعات طولانی کار با کمترین استراحت، استفاده از نیروی کار نوجوان و ارزان، فشار بالای کاری و استرس زیاد در تأمین خواسته‌های این شرکت‌ها، آسیب‌های روحی و جسمی متعدد به دلیل حجم و فشار کار و عدم حمایت درمانی و پزشکی از سمت این غول‌های دنیای تکنولوژی و صنعت بسیاری از کارکنان آنها را با مشکل مواجه کرده است.

 

بنابراین اگر شما از آن دست کسانی هستید که فکر می‌کنید دوران برده‌داری تمام شده است باید بگوییم کاملاً در اشتباه هستید! چرا که بردگی و استثمار نوین بسیار عمیق‌تر و جدی‌تر و بیشتر از بردگی قدیم در حال مکیدن خون مظلومان و مستضعفان و ملت‌های رنجدیده است.

برای اینکه با حقیقت رشد و پیشرفت این شرکت‌های بزرگ بیشتر آشنا شوید فقط کافی است درباره شرکت‌هایی نظیر کوکاکولا، پپسی، مک‌دونالد، اپل، مایکروسافت، آمازون و … تحقیق کنید و از حال و روز نیروهای ارزان‌قیمتی که شبانه‌روز برای آنها در بدترین شرایط ممکن کار می‌کنند اطلاع کسب کنید. دنیای تکنولوژی و اینترنت آنقدر که ما فکر می‌کنیم زیبا نیست!

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر