روز گذشته روسیه جریمه ای ۹۸ میلیون دلاری برای گوگل و ۲۷ میلیون دلاری برای فیس بوک تعیین کرده است. این نخستین باری است که کشور مذکور جریمه هایی کلان برای شرکت ها تعیین می کند.

دادگاهی در مسکو اعلام کرد گوگل را به دلیل حذف نکردن محتوای غیر قانونی به طور مکرر ۷.۲ میلیارد روبل (۹۸ میلیون دلار) جریمه کرده است. این نخستین بار است که روسیه جریمه ای را براساس درآمد شرکت تعیین می کند.

گوگل در بیانیه ای ایمیلی اعلام کرد قبل از انجام اقدام دیگری، رای دادگاه را بررسی خواهد کرد.

این درحالی است که دیروز متا پلتفرمز (شرکت مادر فیس بوک) نیز ۲ میلیارد روبل (۲۷.۱۵ میلیون دلار) به دلیل حذف نکردن محتوای غیرقانونی جریمه شد.

سازمان راسکامنادزر (سرویس فدرال نظارت بر ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی روسیه) اعلام کرد فیس بوک و اینستاگرام ۲ هزار محتوای خلاف قانون روسیه را حذف نکرده اند. گوگل نیز ۲۶۰۰ محتوای غیرقانونی را در پلتفرم خود حفظ کرده است.

البته متا تاکنون به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخی نداده است.

روسیه در سراسر سال جاری میلادی جریمه هایی کوچک برای شرکت های بزرگ فناوری وضع کرد. اما جریمه هایی که روز جمع وضع شده اند برای نخستین بار شامل درصدی از درآمد سالانه شرکت ها در روسیه هستند و در نتیجه مبلغ آنها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

هرچند مقامات روسیه دقیقاً مشخص نکرده اند جریمه های تعیین شده چه درصدی از درآمد شرکت ها هستند، اما محاسبات نشان می دهد جریمه گوگل بیش از ۸ درصد درآمدش در روسیه است.

روسیه به شرکت ها دستور داده پست هایی که استفاده از مواد مخدر، اطلاعات جعلی درباره اسلحه هایی که در خانه ساخته می شوند و همچنین محتوای گروه های افراطی یا تروریست را حذف کند.

گوگل که در سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۳۲ میلیون روبل جریمه برای عدم حذف محتوای غیرقانونی در روسیه پرداخت کرده، درباره برخی موارد با مقامات روسیه اختلاف دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر