اصولا هر نوع تبعیض در جامعه و هر نوع بی عدالتی می تواند نهاد پاک انسان را تحت تاثیر قرار دهد، اما ضریب دادن به این مفهوم و آن را اصل زندگی و سرنوشت قرار دادن، یک شگرد کاملا رسانه ای است.

این روزها کنکور یکی از سخت‌ترین مراحل زندگی جوانان ایرانی است، راهی سخت برای پیشرفت! این هیجان و استرس دانش آموزان و خانواده ها می تواند  برای رسانه های بیگانه یک فرصت باشد درست در زمانی که بتوانند در اوج رقابت دانش آموزان آنان را ناامید کنند. درست مانند حالتی است که پاهای شما سرد است و توان حرکت ندارد ناگهان سرتان داغ می شود و امکان تحلیل ندارد. این شگرد رسانه ای که به عنوان ” اتاق فلزی ـ سقف گرم ـ کف سرد “ معروف شده است در شبکه های بیگانه بسیار استفاده می شود.

اصولا هر نوع تبعیض در جامعه و هر نوع بی عدالتی می تواند نهاد پاک انسان را تحت تاثیر قرار دهد، اما ضریب دادن به این مفهوم و آن را اصل زندگی و سرنوشت قرار دادن، یک شگرد کاملا رسانه ای است. رسانه های بیگانه بسیار تلاش دارند این حس متضاد را در جامعه به اوج برسانند.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در گفتگو با فارس، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” تپه های متحرک ـ سازه های ثابت “ گفت: بصورت اتوماتیک خیلی مشهود است معمولا گرما به علت سبکی بالا می رود و سرما هم به علت سنگینی کف می ماند ، حال تصور کنید اگر ذهن در کف جامعه دچار یخ زدگی و سرما بشود یعنی برسد به این نقطه که دیگر هیچ راهی برای رسیدن به مطالباتش وجود ندارد و بن بست کامل یا به تعبیری دیگر در یک راه به شدت و قدرت حرکت می کرده ، ناگهان متوقفش می کنند ، ابزارها و علل انگیزه را از او سلب می کنند ، هرچه در کف جامعه سردتر می شود ، در سقف ذهنی خودش به مرحله اصطکاک بیشتری می رسد این یعنی در پایین کاملا سرد و در بالا اوج اصطکاک ذهنی اتفاق افتاده است.

داودی افزود: حال اگر این موضوع در فضای معمول باشد قابل احصاء است اما وقتی در یک اتاق فلزی قرار می گیرد اتاق فلزی هم رساناتر هست هم هادی تر و هم سرما و گرماپذیر آن  بیشتر است ، حال چگونه می شود کف یک اتاق فلزی را سرد ، سقف آن سرد را گرم نگه داشت تداخل سرما و گرما در اتاق فلزی محصور ، مخاطب را از حالت نرمال خارج می کند.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد اتاق فلزی می شود جامعه، شما جامعه را برای یک مخاطب مانند یک اتاق فلزی می بینید برای یک فرد پایین جامعه را به شدت سرد می کنید ، یعنی انگیزه ها را می کُشید ، یعنی همه را از بین می برید ، اصطکاک ذهنی این فرد را با خودش افزایش می دهید چون این گردش گرما و سرما در یک اتاق فلزی ایست، یک حالت عجیبی و ناسوری را ایجاد می کند بنابراین متوجه نمی شود که گرم یا سرد است ، داغ یا خنک است ، برای همین مخاطب می خواهد از این حالت خارج شود دست به اقدامات حالت انتحاری و حالت انفجاری به لحاظ ذهنی می زند.

او افزود: این به لحاظ ذهنی در کجا اتفاق می افتد آن جایی که رسانه راجع به برخی پدیده ها روی ذهن مخاطب کار می کند مانند جریان سازی خبری که درباره بحث اشرافی گری در ایران دادند و در نوع سازه ای که در مرقد حضرت امام خمینی ( ره) انجام شد.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.

”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس