رسانه های بیگانه باید فضای کشور را سخت و ناگوار نشان دهند تا عمل مجرمانه او زیباتر و قهرمانانه تر باشد.

بعضی افراد هستند که دوست دارند همیشه در راس خبرها باشند درست مانند چهره های سینمایی که همیشه معروفند. این شهرت از سینما و ورزش گاهی به سیاست هم می‌ آید اما شرایط ویژه ای دارد. برخی افراد یا جریان ها اصولا در شرایط سخت ، تصمیم‌گیری برای شان آسان تر است. رسانه های بیگانه هم باید فضا را سخت ناگوار نشان دهند تا عمل مجرمانه او زیباتر و قهرمانانه تر باشد.

اینجا دقیقا از شگردی استفاده می شود که به آن ” انتخاب آسان در شرایط سخت “ می گویند. این ایده باید از فعالان سیاسی معروف به توده های مردم هم منتقل شود. تشویق برای اینکه انتخاب آسانی دارید مخاطب را بیشتر همراه خود می کند. توصیه رسانه ها یک چیز است تو هم وارد این جریان شو…

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در گفت وگو با فارس، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ”انتخاب آسان در شرایط سخت“ گفت: این تکنیک برای آن دسته از مخاطبانی است که تِم چریکی دارند ، به مخاطب می گویند شرایطی که در آن قرار  می گیرید بسیار سخت است اما تصمیم گیری برای شما که  قرار است در این شرایط حضور داشته باشید کار سختی نیست و خیلی ساده خواهد بود چون تجربه قرار گرفتن در این شرایط را دارید.

داودی افزود: فردی که به هر علت یک بار زندانی شده ، تجربه سخت بودن آن را همراه خود دارد اما غیرقابل تحمل نیست و ضمن اینکه برای این موضوع افتخار هم می کند و زندانی شدن را برای خود یک برگ برنده می داند و دیگر انتخاب کردن آن برای او بسیار ساده است بر همین اساس باید گفت که هرجا که بحث مخالف‌خوانی وجود دارد این تکنیک قابل استفاده است.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.

”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس