همیشه الگو سازی ها، نمادسازی ها، قهرمان سازی ها در حوزه شناختی، با تکنیک «آتش ملایم، باد تند، زمین خشک» شکل می گیرد.

جنگل کاملا آرام بود. بادی تند وزیدن گرفت و ناگهان آتشی بزرگ درختان را بلعید. یکی از اتفاق های جالب طبیعت همین است ، با چند برگ خشک شده که هیچ کس جدی‌شان نمی گیرد می توان چندین هزار درخت قدرتمند را نابود کرد. این توانمندی از طبیعت به حوزه رسانه ها هم رسیده است با عنوان شگرد ” آتش ملایم ـ باد تند ـ خاک خشک “

رسانه های بیگانه معمولا با برنامه های سرگرمی همین برداشت های سیاسی را انجام می دهند. با برنامه ای که ظاهرا قرار است فقط مخاطب را سر حال بیاورد یک موج بلند سیاسی راه می اندازند.

مخاطب خاکستری یا مخاطبی که به سیاست علاقه ندارد با این شیوه جذب می شود. حتی فعالان هنری که خود را سیاسی نمی دانند با این روش به یک کنشگر سیاسی تبدیل می شوند. این شگرد در چند ساله گذشته در رسانه های بیگانه به صورت جدی پیگیری شده است.

دکتر علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در گفتگو با رادیو گفتگو، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” آتش ملایم ـ باد تند ـ خاک خشک “ گفت: در این تکنیک سه جزء وجود دارد ، هیچ آتش ملایمی از بین برنده نیست مگر اینکه باد تندی بوزد که این آتش ملایم را چرخش بدهد و حتما باید این باد تند به نحوی بر این آتش بدمد که میل به سمت زمین خشک باشد ، چون زمین خیس و زمین تر ، توسیع دهنده آتش نمی شود ، وقتی آتش ملایم ، باد تند و زمین خشک کنار هم قرار می گیرد اصطلاحا جهنم به پا می شود مانند آتش سوزی جنگل ها  که به این راحتی قابل اطفا نیست.

آقای داودی افزود: حال باید پرسید رسانه چگونه این کار را جلو می برد ؟ رسانه کجا این کار را انجام می دهد؟ به این صورت است که یک آتش ملایمی به پا می کند،  مانند  آکادمی موسیقی یک خواننده ، یک خانمی را به ظاهر در قالب هنر و فرهنگ وارد آکادمی می کند ، اما  یک آتش کوچکی راه می ندازد ، آتش ملایم همیشه در فرم برنامه ها شکل می گیرد.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد: رسانه معاند یک خانمی را عَلَم می کند، او مشابه یک باد تند است و اعتبار می دهد به آتش برنامه آن گُر می دهد، خروجی آن یک خانم محجبه است و خواننده است و یه آهنگ حماسی هم می خواند، زمین کاملا خشک است، برای همین آتش ناگهان گر می گیرد، نزدیک ۴ میلیون کامنت از ایران قرار می گیرد.

داودی افزود: همیشه الگو سازی ها، نمادسازی ها، قهرمان سازی ها در حوزه شناختی، با تکنیک ”آتش ملایم، باد تند، زمین خشک“ شکل می گیرد.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد در هیچ جای دنیا کنکور مانند ایران برگزار نمی شود، این آتش ملایم، ناگهان با ۱۰ نفر مصاحبه می گیرد که امسال سوالات غلط بوده است صدای مردم روی آنتن می رود، مخاطب زنگ می زند، سوالات غیراستاندارد بوده، سوالات سخت بوده و… باد تند، زمین خشک، شکل‌گیری اعتراض والدینی نسبت به آینده فرزندی، ناگهان جامعه گر می گیرد. جلوی بهارستان دانش آموزان با والدینشان اعتراض می کنند، ما تا حالا نداشتیم دانش آموز با والدینش اعتراض کند.

داودی گفت: در ایران قیمت ها هیچ ثباتی ندارد، همه ضرر می کنند ( آتش ملایم ) شیر گاو را از گاودار  به قیمت نمی خرند ، باد تند می وزد ، گاودار کف خیابان شیر را می ریزد ، پس این جزء تکنیک های فوق العاده پرکاربرد در نزد رسانه ها در حوزه علوم شناختی است.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.

”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس