شروع سرد زمانی اتفاق میافتد که وقتی یک جریان غیرانقلابی ، حتی به بیان ضد مردمی در حال انقضاء است، آن را گرم نشان می دهند بنابراین می گویند هرجا جریان غیر از این بیاید سرد است مردم به نتیجه نمی رسند.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در گفتگو با رادیو گفتگو، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ”تکنیک پایان سرد شروع گرم“ گفت: شروع سرد یعنی چی؟ وقتی یک جریان غیرانقلابی ، حتی به بیان ضد مردمی در حال انقضاء است، آن را گرم نشان  می دهند بنابراین می گویند هرجا جریان غیر از این بیاید سرد است مردم به نتیجه نمی رسند، وقتی که می دانیم به نتیجه نمی رسیم، پس چرا در انتخابات شرکت کنیم، پس یک شروع کاملا سرد را ایجاد می کنند.

داودی افزود: وقتی شروع سرد ایجاد شد، آن وقت هم حاکم می شود و بلافاصله در دور بعد آن وقتی که می خواهند، وضع موجود را تمام کنند، چون خلاف نقطه نظرات خودشان تلقی می شود این را تبدیل به تکنیک پایان سرد و به جامعه القاء می کنند که مردم ببینید چقدر وضع خراب بود، حالا که قرار است ما به عنوان کارگزار شروع به فعالیت کنیم، لذا همه چیز درست است و رسانه های بیگانه در حمایت از فلان رسانه حاضر می شود و فلان فرد هم فایل صوتی خود را  منتشر می کند ، لذا ما شروع گرمی داریم و برای شما این همان مدل وعده آمریکایی است ، که خوب و خوش خرم کنار رودخانه قدم می زنند و حتی گریه و خنده هم می کنند اما به هیچ وجه نتیجه در پس آن نیست.

وی اظهارداشت: بنابراین تکنیک پایان گرم و شروع سرد و تکنیک پایان سرد و شروع گرم هر دو کنار هم توسط رسانه های بیگانه برای حراست از جریان یا جریانات نفع خودشان در جامعه است ، که قرار است جامعه را به نتیجه نرساند و هدف آن ایجاد پسرفت در جامعه است به این تکنیک می گوییم تکنیک های خانمان برانداز توسط رسانه های بیگانه که تکنیک بسیار پیچیده ای تلقی می شود.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.

”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس