شگرد «تسکین برای افزایش درد» مانند قرص مسکن عمل می کند. در چند دقیقه اول شما را آرام می کند اما به سرعت دردها بر می گردد. این مساله را در اعتراض های خیابانی می شود دید.

مانند قرص مسکن عمل می کند. در چند دقیقه اول شما را آرام می کند اما به سرعت دردها بر می گردد. این مساله را در اعتراض های خیابانی می شود دید. رسانه می گوید راه حل مشکل این است که در خیابان فریاد بزنی شاید آن شب پوشش خبری اعتراض برای مخاطب خوشایند باشد اما تازه او می خواهد دردهای بیشتری به تو بدهد. دستگیری مهاجمان خرابکار را تبدیل به خبر دردناکی برای فرد معترض می کند و از او می خواهد واکنش جدیدی داشته باشد تا آرام شود.

این روند چرخشی ادامه دارد. در مرحله بعد از او می خواهد متن های تند علیه حقوق بشر و زندانیان سیاسی بنویسد تا آرام شود. این شگرد رسانه ای به نوعی اعتیادآور هم هست و مخاطب را همیشه در حالت جستجوی آرامش نگه  می دارد، اعتراض به موضوع جدید و واکنش های جدیدتر… اینجا از شگرد مهمی استفاده می شود که به آن ” تسکین برای افزاش درد “ می گویند.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی  ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ”تسکین برای افزاش درد“ گفت: تسکین برای افزایش درد یعنی استفاده از مؤلفه های که برای ایجاد دردهای دیگر تسکین دهنده هستند، به عبارت دیگر تسکین برای افزایش درد یعنی، استفاده از پارامترها، گزاره ها و مؤلفه ها و انگاره هایی که ظاهرا برای این مسئله تسکین دهنده است اما به واسطه تاثیرگذاری آن روی سایر حوزه، دردهایی را ایجاد می کند که در واقع افزایش درد را در پی دارد و عملا  تسکین می دهد که به دردها اضافه کند ، قاعدتا درد تسکین یافته دوباره به آن اضافه می شود.

داودی افزود: این جزو تکنیک های خیلی پیچیده است برای همین است معمولا با بخش هویتی و احساساتی مردم درگیر می شود.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد: مثلا یارانه را می دهند جامعه یارانه یعنی دهک هایی که توان مالی ندارند ، به شما یارانه را می دهند ، پس درد ناشی از افزایش قیمت ها را تا حدودی تسکین می دهد اما به فردی هم که در دهک بالاست، جلوی دید شما یارانه می دهد پس سرمایه‌دار جلوی چشم شما پولدارتر، پس درد شما شدیدتر، آن پولی را هم که برای تسکین درد شما داده ، باعث افزایش درد شما می شود پس به لحاظ روحی و ذهنی درد را به اسم تسکین تقویت می کند و حتی حوزه های درد دیگر را هم ایجاد می کنند، این جزو تکنیک هایی است که برای حجیم کردن دردهای اجتماعی و روانی در ایران بسیار از آن استفاده می کنند.

داودی گفت: عبارتی وجود دارد می گویند بهداشت روانی را بهم می ریزند وقتی بهداشت روانی را بهم ریختند حالا به سراغ هویت مردم می روند مثلا برای چه انقلاب کردید ؟ که فاصله فقیر و غنی کم بشود؟ کوخ نشین وجود نداشته باشد؟ اما الان کاخ نشین ، کاخ نشین‌تر و کوخ نشین، کوخ نشین‌تر شده است ، اینجاست که می گویند پس برای چه انقلاب کردید ؟ حالا می آیند هویت انسان را زیر سوال می برند، که این را ”تسکین برای افزایش درد“ می گویند.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد: یا مثلا می گویید درد من این نیست که چرا من دیده نمی شوم ، درد من این است که چرا آدم هایی که ارزش ندارند دیده می‌ شوند.

داودی گفت: پس تسکین برای افزایش درد ، آستانه تحمل را به شدت پایین می آورد و آستانه تحریک پذیری را به شدت بالا می برد ، این دو در کنار هم قرار می گیرند برای همین است که می بینید با یک اتفاق ساده همه چی منفجر می شود ، پس کاهش آستانه تحمل و افزایش آستانه تحریک را می‌ توانیم ذیل تسکین برای افزایش درد تعریف کرد.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.

”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس