زمانی که رسانه در معرض پدیده ای قرار می گیرد که این پدیده قابلیت تبدیل شدن داشته باشد در جامعه آن پدیده را تبدیل به نقاط متعدد، متنوع و متکثر می کند.

 زمانی که رسانه در معرض پدیده ای قرار می گیرد که این پدیده قابلیت تبدیل شدن داشته باشد در جامعه آن پدیده را تبدیل به نقاط متعدد، متنوع و متکثر می کند، به این معنا که سوژه ها در رسانه ها براساس میزان قوت و قدرتی که دارند می توانند نقاط متعددی را ایجاد کنند.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ”حملات نقطه ای ـ انعکاس مستمر“ گفت: در این تکنیک سه  اتفاق حاصل می شود یکی آن پدیده را تبدیل به چند نقطه می کند مثلا وضع اجتماعی و سیاسی در حد کلان و زیرمجموعه آن موضوع حقوق بشر می شود ، در حقوق بشر یک نقطه خانم x می شود یک نقطه اقای g ، یک نقطه فلانی ، نقطه دختر فلانی ، هر کدام از این نقاط شروع می کنند به فعالیت کردن ، بنابراین در فضای نخست یک سوژه را به نقاط متفاوت اما به هم پیوسته در کلان خودش شکل می دهند.

داودی افزود: در گام دوم نقاط علی الظاهر بی ربط اما در سبد و اتمسفر ذهنی کلی مخاطب منظور واحد ایجاد می کند مثلا آب و هوا، آتش سوزی، میزان ذخیره آب، نابسامانی های قیمتی و بورس، هر کدام یک نقطه تلقی می شود، این نقاط هم هر ۱۰ روز یک بار کاشته می شود اما از این ۱۰ روز تا ۱۰ روز بعد فقط یک موضوع نیست چون الان یک مسئله را کاشته، ۱۰ روز پیش هم یک مسئله ای دیگر، از ۱۰ روز پیش تا الان و از الان تا ۱۰ روز آینده این دو تا موضوع را حرکت می دهند، این دو  نقطه را حرکت می دهند، رسیدن به نقطه سوم ۱۰ روز سوم ، تا ۱۰ روز چهارم ، سه نکته را با همدیگر حرکت می دهند، بنابراین به صورت نقطه ای اما این جنس انعکاسی مستمر دارد و اینها را هر کدام با یکدیگر حرکت می دهند.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد: و سوم اینکه در این تکنیک ناگهان ، شروع می کنند به بهره برداری از نقاط و موضوعات جدید به علاوه موضوعات قبلی که در سال گذشته، در ۵ سال گذشته و در ۱۰ سال گذشته اتفاق افتاده است.

داودی افزود: سوژه مدنظر را نقطه گذاری می کنند ، در زمان وقوع آن سوژه ، به علاوه نقاط سوژه های جدید ، دوباره این موارد نسبت به هم ، همپوشانی می کنند و بعد تمام موارد را با هم حرکت می دهند.

داودی گفت: اصطلاحا می گویند حرکت از نقطه a توسط رسانه به نقطه b خود مسیر است بنابراین مسیر طراحی نقطه ها، کاشت نقطه ها و اتصال نقطه ها و سوژه ها به همدیگر، در نهایت هدف تمرکز به روی افزایش تعداد نقاط که می تواند اسطوره، تقویم و قومیت را تحریک نماید و نقطه به نقطه نهایتا منجر به یک هدفی می شود و این هدف تحت عنوان نابسامانی، آشوب، اعتراض، تماما سازمان‌دهی می شود.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیویی رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.

”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس