در حوزه رسانه هم گاهی خبرها بگونه ای تنظیم می‌شود که انگار سندی، افشا خواهد شد که همه تحلیل های گذشته را تغییر خواهد داد.

 بعضی ها عاشق خبرهای پشت پرده هستند درست مانند آنهایی که عاشق فیلم های پلیسی هستند. رمز و رازی که اگر افشا شوند همه چیز از هم می پاشد. در حوزه رسانه هم گاهی خبرها بگونه ای تنظیم می شود که انگار سندی، افشا خواهد شد که همه تحلیل های گذشته را تغییر خواهد داد. در این شگرد هیجان و تعلیقی که ایجاد می شود از خودِ خبر مهمتر است. به این شگرد اصطلاحا ” سد سکوت “ می گویند.

رسانه های بیگانه بسیار علاقه دارند سراغ آدم هایی بروند که ظاهرا سال ها کسی صدایشان را نشنیده است. این افراد می توانند دیوار سکوت را بشکنند و همه چیز را پایین بریزند. قصه ای که از این افراد و رازهای مگوی‌شان می سازند بهتر از واقعیت ، مخاطب را پای رسانه نگه می دارد.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ”سد سکوت“ گفت: در حوزه عملیات روانی اصطلاحا مارپیچ سکوت می گویند در حوزه علوم شناختی هر وقت می خواهند مخاطب را برانگیزند ، یا به تعبیر ما می خواهند مخاطب را وحشی کنند، می خواهند مخاطب را از حالت عادی خارج کنند ، همیشه در مقابلش یک سدی ایجاد می کنند.

داودی افزود: هدف رسیدن به یک هدف نیست، هدف شکستن آن سد و قهرمان شدن است که خیلی وقت ها آن هدفی که به خاطرش آن سد ایجاد شده از ذهن پاک می شود و خود سد ، هدف می شود.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد در حوزه عملیات های شناختی و علوم شناختی این سد نامرئی است برای همین راجع به مسئله حیاتی که اتفاق می افتد می بینید یک طیفی شروع می کنند به سکوت کردن ، هدف مخاطب ، دیگر دانستن اطلاعات نمی شود ، تلاش برای استفاده از هر روشی برای شکستن سکوت آن افراد می شود.

داودی گفت: پس این بحث سد سکوت، یک تکنیک دیگری را هم در متن خود دارد که تکنیک حواله نامیده می شود، در تکنیک حواله شما یا حواله به بعد دارید یا نقد کردن حواله های در قبل را دارید،  این عبارت ” اگر سکوتم را بشکنم همه چیز به هم می خورد” مختص علوم شناختی است، پس ” اگر سکوتم را بشکنم همه چیز به هم می خورد ” یعنی یک عده را باید ایجاد کنید ، که تلاش کنند  که شما سکوت بیشتری کنید که همه چیز به هم نخورد و در مقابل ، مخاطب همه تلاش خود را می‌کند که از سد آن چند نفر بگذرد و سکوت شما را بشکند پس در جابجایی هدف ایجاد سد سکوت موثرترین تکنیک در حوزه شناختی است.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی افزود: مثلا خیلی از رسانه های بیگانه وقتی که برنامه های گفت و گو محور دارند ناگهان یکی از طرفین گفت و گو می گوید ما که نمی توانیم همه اطلاعات رو بگوییم ، من اگر این حرف را بزنم ، مثلا فلان می شود ) یعنی چی؟ سد سکوت  ایجاد می کنند.

داودی ادامه داد: خیلی از این دیالوگ ها میان خودشان مثلا نگذارید بگویم که تو چه جوری آمدی اینجا، سد سکوت ایجاد می کنند، برای همین هدف دیگر موضوع برنامه نیست، هدف خود سکوت است و سدی که دیگر نامرئی است.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: سد سکوت در واقع ۲ تکنیک در عملیات روانی نظیرش هست، یکی مارپیچ سکوت و دیگری دیوار شیشه ای است اما بحث سد سکوت خیلی  جلوتر از این فضا می شود که ایدئولوژیکی آن می شود طرف روزه سکوت گرفته است.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.

”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس