رسانه های بیگانه همیشه تلاش کردند با بحران های کوچک هم که شده ذهن مخاطب را نگران و ملتهب نگه دارند، برای رسیدن به موج های بلند.

موج بلند خیلی زود می تواند همه خانه های نزدیک ساحل را تخریب کند. بنابراین قبل از اینکه برسد باید منطقه را خالی کرد. موج های بلند در راه هستند. اما یک اندیشه عاقلانه تر آن است که فاصله ساخت و ساز از ساحل زیاد باشد تا تحمل آن هم بالا برود. دقیقا مانند افکار عمومی جامعه. اگر فاصله شان با بحران کم باشد، در معرض کمترین طوفان رسانه ای است. رسانه های بیگانه همیشه تلاش کردند با بحران های کوچک هم که شده ذهن مخاطب را نگران و ملتهب نگه دارند، برای رسیدن به موج های بلند…! اینجا دقیقا جایی است که از شگرد ” موج بلند ـ ساحل عریض “ استفاده می شود.

در تجمعات مثلا کم آبی، رسانه های بیگانه یک آشوب سراسری می خواهد بنابراین دنبال هر بهانه ای هستند که موچ بلند بسازند و ساحل را در هم بکوبند. هر نوع مساله بی ربطی می تواند در این موج سازی با ربط تلقی شود.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” موج بلند ـ ساحل عریض “ گفت: رسانه در حوزه شناختی در قالب این تکنیک چه کار می کند؟ فضای تاسیسات روی ساحل را ارنج می کند و بر روی آن کار می کند ، موج هرچه بلندتر باشد ، وقتی می خواهد روی تاسیسات بخوابد ( یعنی روی افکار عمومی بنشیند ) میزان خسارت بسیار زیادی ایجاد می کنند که اصطلاحا سونامی گفته می شود.

داودی افزود: هرچه عرض ساحل ( عرض خط ساحل ) میان تاسیسات و میان دریا ( یعنی میان افکار عمومی و رسانه ) عریض‌تر باشد و این موج هرچه قدر هم بلندتر باشد ، وقتی بر روی ساحل اصابت می کند هرچه امتداد آن بیشتر باشد ، خسارت کمتری را روی افکار عمومی پدیدار می کند.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد در علوم شناختی تلاش رسانه ها این است که  تا می توانند خط ساحل عریض را کوتاه کنند و باریک ، تا دیگر نیازی به سونامی هم نباشد و با یک موج بلند هم بتوانند یک جریان خسارت بار ایجاد کنند.

او افزود: یکی از موثرترین تکنیک هایی که رسانه ها در سال ۹۶ و ۹۸ استفاده کردند در هر دو اغتشاش ، موج بلند و ساحل کوتاه بود.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد وقتی رسانه ملی ورود می کند ، اولین کاری که می کند ، ساحل را عریض می کند که موج های بعدی که خسارت کمتری را ایجاد کنند پس نشان دادن عمق و طول موج برای مخاطب ، مخاطب را آرام آرام به مرحله قرار گرفتن یا در حالت کویر و یا حالت بیابان منتقل می کند ، از اینجا به بعد دیگر اختیار از دست می رود ، بهترین راه را حضور اعتراضی فیزیکی می داند.

داودی گفت: بعضی وقت ها در استخرهای پارک های آبی موج مصنوعی درست می کنند  ، موج مصنوعی کنترل شده ، اجازه نمی دهند موج ارتفاع بگیرد ، موج محدود ایجاد می کنند ، موج محدود لذت شنا کردن به همراه دارد ، بر همین اساس کار ویژه رسانه ها است که ابتدا موج محدود ایجاد می کنند که شیرینی شنا کردن ایجاد کنند ، ناگهان آن را تبدیل به موج بلند و خفه کننده می کنند، برای همین است که به آماتورها همیشه می گویند نزدیک ساحل شنا کنند.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای ۹۰ قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.

”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس