حجتالاسلام والمسلمین حبیب داستانی بنیسی، تولیدکننده مجموعه بازیهای رایانهای عملیات انهدام، با اشاره به شعار سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» گفت: از چندجنبه میتوانیم به تحقق این شعار در حوزه بازیهای دیجیتال کمک کنیم؛ تولید و توزیع بازیهای دیجیتال، در حوزه دانش بنیان حساب میشود؛ دانش بنیان به این معنا است که یک شرکت اقدامی را بر اساس علوم جدید و با سبک و روشهای جدید درآمدزایی کند.
وی ادامه داد: بازیهای رایانهای در ایران سابقه بیست ساله دارد، اما به دلیل آنکه هیچ بخشی از این حوزه به صورت کامل انجام و محقق نشده است، هر فردی که آن را انجام دهد و به پیش براند، توانسته است کار نوینی را به ثبت برساند؛ اقدامی که درآمدزا و اقتصاد آفرین است و در نهایت میتوان نامش را دانش بنیان گذاشت.
تولیدکننده مجموعه بازیهای رایانهای عملیات انهدام گفت: صنعت بازیهای رایانهای، یک کار بینارشته ای و فرارشته ای است؛ بنابراین برای تولید یک بازی نیازمند بازینامه نویس، داستان نویس، طراح گرافیک، طراح هوش مصنوعی، کارشناس توزیع بازار و در نهایت بسترهای تبلیغی است. برای تولید یک بازی تعداد زیادی افراد دور یکدیگر جمع میشوند تا کار را به نتیجه برسانند.
بازیهای رایانهای به شدت میتواند اشتغالآفرین باشد
وی افزود: صنعت بازیهای رایانهای این پتانسیل را دارد که اگر مورد توجه قرار بگیرد، به شدت میتواند اشتغال ایجاد کرده و بسترهای اشتغالزایی را فراهم کند. برای مثال یک پنجم رشتههای علوم انسانی، بحث بازی سازی است که افراد به صورت مستقیم یا غیرمستقیم گرد هم می آیند و در رشتههای متنوع مشغول به کار میشوند. حوزه بازیهای رایانهای از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است، تا جایی که میتوان به جرأت گفت که ظرفیتش به اندازه فروش نفت است، مشروط بر آنکه مورد توجه و حمایت قرار بگیرد.
حجت الاسلام بنیسی ادامه داد: حوزه بازی سازی نیازمند یک زیست بوم ۱۵ گانه است که اگر همه بخشهای آن به درستی ایجاد و پایه گذاری شود و هر کسی در جایگاه خود به وظایفش عمل کند، میتوان از ظرفیتهای آن به درستی بهره برداری کرد. تولید یک بازی نیازمند هزینه بسیار است و بازیساز برای تولید آن دچار مشکلات بسیاری است. اگر این زیست بوم ایجاد شود، حوزه بازیهای رایانهای میتواند به اندازه فروش نفت، درآمد داشته باشد.
تولیدکننده مجموعه بازیهای رایانهای عملیات انهدام گفت: زیست بوم به این معناست که ما از نبود برخی موارد برای تولیدات اذیت میشویم؛ برای مثال به بازیساز گفته میشود که همه امور و مشکلات را برعهده بگیر و به پیش برو و ما تنها برائت کف می زنیم و تشویقت میکنیم. این موضوع مبنی بر اینکه هر یک نفر هر اندازه هم قوی باشد، نمیتواند ۱۰۰ درصد کارها را انجام دهد.
بسترهای لازم برای صنعت گیم هنوز تعریف نشده است
وی افزود: مهمترین معضلی که در حوزه بازیهای رایانهای با آن روبرو هستیم این است که بسترهای اینحوزه هنوز تعریف نشده است. به این معنی که بازیساز با هزاران مشکل و دریافت وام و قرض بازی را میسازد و پس از پایان بازی نمیداند که آیا بسترهای توزیع بازی برایش فراهم شده است یا خیر. بنظر میرسد باید بسترها برای بازیساز فراهم شود و در کنار آن فرهنگ مناسبی میان مردم ایجاد شود که بازی را بخرند.
حجت الاسلام بنیسی گفت: زمینه اجرایی تولید تا فروش بازی باید برای بازیساز فراهم شود. برای مثال ما حتی نمیتوانیم به زمینه اجرایی کافه بازار حساب کنیم؛ چراکه کافه بازار تنها یک نرم افزار است که بنا به گفته خودشان، نرم افزار ۳۶۰ هزار بازی را دارند و با این اوصاف بهترین بازی حتی در سطح کال آف دیوتی موبایل هم ساخته شود، این بازی دیده نمیشود. به نظر میرسد کافه بازار هم یک بستر جزئی است و ما بازیسازان نیازمند بسترهای قویتری در این صنعت هستیم.
بازیهای دیجیتال باید در سبد هزینه خانوادهها حساب شود
تولیدکننده مجموعه بازیهای رایانهای عملیات انهدام در پایان گفت: به نظر میرسد باید بسترهای انتشار و فروش بازیهای رایانهای فراهم و فرهنگ خرید بازی در میان مردم تقویت شود، به این معنا که مردم برای خرید بازیهای رایانهای هزینه کنند و بازیهای دیجیتالی را در سبد هزینه خانواده به حساب بیاورند؛ البته این دو موضوع نیازمند قوانینی است که متأسفانه از چنین قوانینی برخوردار نیستیم. برخی از مسئولان اهمیت خاصی به این حوزه نمیدهند و این حوزه کاملاً رها شده است.
- منبع خبر : خبرگزاری مهر
حسین ارشد
تاریخ : 13 - آبان - 1401
احسنت به شما حاجی!
چقدر خوب، شیوا و قطعن علمی و کارشناسانه ایم مبحث تولید و شاید مهمتر از اون توزیع که اوج کار است و به درآمدزایی و بقای بازی ساز ختم میشود، را توضیح دادید.
البته یه کارهای خیلی خیلی کوچیکی در جریان بسترهای توزیع و نشر بازی داره در داخل اتفاق میوفته که نهایتن نیاز به همون فرهنگ سازی بین مردم و فرهنگ خرید و پول پرداخت کردن برای بازی هست. 😊