در تاریخ یازدهم مهر ماه سال 1377 رهبر معظم انقلاب سیاست های کلی شبکه های اطلاع رسانی رایانه ای (که در ادبیات حکمرانی دهه ی هفتاد مترادف با واژه های اینترنت و امثال آن بود) را ابلاغ نمودند . حال سوال اینجاست که تصميميات و فعاليت های نهاد های متولی در طول این بیست و اندی سال تا چه حد در راستای تحقق این سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب بوده است ؟

باز خوانی سیاست‌های کلی «شبکه‌های اطلاع‌رسانی رایانه‌ای» ابلاغی توسط مقام معظم رهبری در سال ١٣٧٧

۱ـ ایجاد، ساماندهی و تقویت نظام ملی اطلاع‌رسانی رایانه‌ای و اعمال تدابیر و نظارت‌های لازم به منظور صیانت از امنیت سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و جلوگیری از جنبه‌ها و پیامدهای منفی شبکه‌های اطلاع‌رسانی.

۲ـ توسعه کمی وکیفی شبکه اطلاع‌رسانی ملی و تأمین سطوح و انواع مختلف خدمات و امکانات این شبکه برای کلیه متقاضیان به تناسب نیاز آنان و با رعایت اولویت‌ها و مصالح ملی.

۳ـ ایجاد دسترسی به شبکه‌های اطلاع‌رسانی جهانی صرفاً از طریق نهادها و مؤسسات مجاز.

۴ـ حضور فعال و اثرگذار در شبکه‌های جهانی و حمایت از بخش‌های دولتی و غیردولتی در زمینه تولید و عرضه اطلاعات و خدمات ضروری و مفید با تأکید بر ترویج فرهنگ و اندیشه اسلامی.

۵ـ ایجاد و تقویت نظام حقوقی و قضایی متناسب با توسعه شبکه‌های اطلاع‌رسانی به‌ویژه در جهت مقابله کارآمد با جرائم سازمان‌یافته الکترونیکی.

۶ـ توسعه فناوری اطلاعات (به‌ویژه حفاظت از اطلاعات) و آینده‌نگری درخصوص آثار تحولات فناوری اطلاعات در سطح ملی و جهانی و گسترش مطالعات و تحقیقات و تربیت نیروی انسانی متخصص در این زمینه.

۷ـ اقدام مناسب برای دستیابی به میثاق‌ها و مقررات بین‌المللی و ایجاد اتحادیه‌های اطلاع‌رسانی با سایر کشورها به‌ویژه کشورهای اسلامی به‌منظور ایجاد توازن در عرصه اطلاع‌رسانی بین‌المللی و حفظ و صیانت از هویت و فرهنگ ملی و مقابله با سلطه جهانی.

۱۳۷۷/۷/۱۱

منبع : Khamenei.ir

 

⭕ حال جای سوال و بررسی است که …

⁉️تصمیمیات و فعالیت های نهاد های متولی در طول این بیست و اندی سال تا چه حد در راستای تحقق این سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب بوده است ؟
⁉️سوال مهم تر اینکه در مواردی مسئولان در عرصه ی اجرا پایبند به این سیاست ها نبودند ؛ تا چه میزان در عرصه ی عمل دچار شکست شده و مجبور به بازگشت به همین سیاست ها شده اند ؟
⁉️هزینه هایی که در طول این سالیان به سبب عدم توجه کامل به این سیاست ها به کشور عزیزمان وارد شد را چه کسانی باید جبران کنند ؟

⚠️ قرآن نسبت به وظیفه ی پیامبر اکرم (ص) می فرماید : *(وَمَا عَلَیْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ)* یس/۱۷

  • نویسنده : فمپ
  • منبع خبر : فمپ