جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک (فمپ) با انتشار نامه ای تبیینی خطاب به مردم و چهره های سرشناس ایرانی و در آستانه سالروز عملیات ایران بر علیه پایگاه آمریکایی عین الاسد مطرح کرد: بی شک بخشی از انتقام خون شهید سلیمانی و آرمان هایش آزاد سازی بخشی از خاک فضای مجازی کشوراست. بیاییم با […]

جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک (فمپ) با انتشار نامه ای تبیینی خطاب به مردم و چهره های سرشناس ایرانی و در آستانه سالروز عملیات ایران بر علیه پایگاه آمریکایی عین الاسد مطرح کرد: بی شک بخشی از انتقام خون شهید سلیمانی و آرمان هایش آزاد سازی بخشی از خاک فضای مجازی کشوراست. بیاییم با مهاجرت به ویراستی از توئیتر بخشی از قلمرو تصرف شده فضای مجازی کشور را آزاد کنیم!

 


لینک حمایت از پویش در سامانه فارس من (برای حمایت کلیک کنید!)

 

 

متن نامه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّ رَبَّکَ لِلَّذینَ هاجَرُوا مِنْ بَعْدِ ما فُتِنُوا ثُمَّ جاهَدُوا وَ صَبَرُوا إِنَّ رَبَّکَ مِنْ بَعْدِها لَغَفُورٌ رَحیم‏ (۱۱۰ نحل)

آرى، پروردگار تو کسانى را که پس از مورد فتنه قرارگرفتن، در راه خدا هجرت نمودند و سپس جهاد کردند و شکیبایى ورزیدند، قطعا پروردگار تو پس از این مراحل آنان را می آمرزد و بر آنان رحمت می آورد.

 

مسئول یا چهره سرشناس ایرانی که مردم این کشور در رسانه ها به دنبال مواضع شما هستند؛

سلام علیکم؛

سلطه بلامعارض توئیتر بر حیطه میکروبلاگینگِ فضای رسانه ای کشور، ضربات سنگینی به منافع مردم ایران و حکمرانی رسانه ای کشور ما وارد کرده است. اما حالا حدود یک ماه از ارائه اپلیکیشن ایرانی « ویراستی virasty.com » به عنوان مشابه بومی توئیتر میگذرد؛ سازمان مردم نهاد فضای مجازی پاک (فمپ) نظر به مسئولیت اجتماعی خود و به دلایل ذیل که تفصیل آن در پیوست آمده است از جنابعالی دعوت به عمل می آورد تا در صورت صلاحدید حداقل به مدت شش ماه و به صورت فعالانه در کنار حضور در دیگر شبکه های اجتماعی، اقدام به راه اندازی صفحه شخصی در این اپلیکیشن ایرانی نمایید و با انتشار پستی در صفحه توئیتری خود حاوی «هشتگ #سلام_ویراستی و آدرس صفحه خود در ویراستی» به جایگزینی آن به جای توییتر کمک کنید:

  1. حمایت از حرکت های ایجابی در مسیر پاسخگویی به نیاز های واقعی جامعه
  2. آزادسازی بخشی از زمین تصرف شده فضای مجازی کشور
  3. دفاع از استقلال مردم ایران و حق آزادی بیان مشروع آنها
  4. جلوگیری از خروج کلان داده (بیگ دیتا) کشور
  5. جلوگیری از ترند سازی، فضا سازی های دروغین و عملیات روانی بر ذهن و فکر مردم و مسئولین
  6. نقش آفرینی در معارضه های فناورانه و تمدنی
  7. لبیک به شعار سال (تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین) و حمایت از اقتصاد دیجیتال ایران
  8. جلوگیری از شبهه استاندارد دوگانه دلدادگان نظام مقدس جمهوری اسلامی در استفاده از پلتفرم فیلتر شده در این نظام
  9. مهاجرت از پلتفرم حامی پورن و استهجان

خوشحال خواهیم شد در صورتی که دعوت ما را پذیرفتید و به پویش #سلام_ویراستی پیوستید حضور خود در ویراستی را از طریق منشن ما در این برنامه (@FAMP_IR) به اطلاع ما برسانید.

 

محمد مهدی حبیبی

(مدیر عامل جمعیت توسعه­ گران فضای مجازی پاک)

 

پیوست» توضیح مبسوط دلایل ذکر شده در نامه:

 

۱- حمایت از حرکت های ایجابی در مسیر پاسخگویی به نیاز های جامعه: نیاز به سکویی در حیطه میکروبلاگینگ که در آن افراد و شخصیت های اجتماعی با داشتن صفحه شخصی و بدون واسطه به تبیین مواضع خود بپردازند نیازی واقعی است. این نیاز تا به امروز تنها در قالب سکویی همچون توئیتر به خوبی پاسخ داده میشد و زمانی که فعالین این سکو را از فعالیت در آن به دلیل مخاطرات بزرگی که برای کشور خواهد داشت(که این مخاطرات را مکررا در سال های اخیر با گوشت و پوست و خونمان درک کردیم) بر حذر میداشتیم، از ما می­پرسیدند راه جایگزین شما برای پاسخگویی به این نیاز واقعی چیست؟ سوالی که تا امروز جوابی برایش نبود. اما با راه اندازی «ویراستی – com» میتوانیم از نظر فنی ادعا کنیم پاسخی کارآمد برای این سوال وجود دارد و تنها حلقه مفقود برای تکمیل پاسخ به این سوال، حضور شخصیت های مشهوری است که مردم و خبرنگاران در شبکه های اجتماعی به دنبال مواضع آنها هستند. به قول معروف «محتوا در شبکه های اجتماعی پادشاه است» با حضور خود در این شبکه ایرانی حداقل بخشی از تاج پادشاهی را بر سر اپلیکیشن های بومی خودمان بگذارید.

 

۲- آزادسازی زمین تصرف شده فضای مجازی کشور: همانطور که در فضای حقیقی، خاک هر کشور خط قرمز مردم و مسئولین آن کشور است، در فضای مجازی نیز سکو هایی که بستر شکل گیری ارتباط اجتماعی مردم هستند عملا سرزمین مجازی ما هستند و باید از تصرف آن توسط بیگانگان جلوگیری کنیم. در هر سکویی صاحب سکو میتواند قواعد و قوانین مطلوب خود را بر تمام ساکنان آن اعمال کند، کاربران را محکوم، محدود و یا حذف کند و زمانی که سکویی هیچ پاسخگویی نسبت به خواسته های مردم و حاکمیت آن ملت ندارد عملا بخشی از زمین زندگی مردم آن کشور در فضای مجازی را تصرف کرده و مشغول به حکمرانی بر اساس قواعد و قوانین خود شده است. حداقل یاری شما برای آزادسازی بخشی از سرزمین مجازی کشورمان، حضور در اپلیکیشن های ایرانی است.

 

 

 

۳- دفاع از استقلال مردم ایران و حق آزادی بیان مشروع آنها: تجربه سالیان اخیر نشان داده پلتفرم هایی که خود را تابع قوانین ایالات متحده آمریکا میدانند به راحتی به حق آزادی بیان و استقلال مردم کشور ما تعرض میکنند. کدام ایرانی آزاده است که بپذیرد برنامه نویس یک کمپانی آمریکایی برای بود و نبود و چگونگی فعالیت صغیر و کبیر مردم ما در فضای مجازی تعیین تکلیف کند؟ در تاریخ سابقه ندارد که هیچ قدرتی توانسته باشد با وجود حمایت اکثریت قاطع یک ملت از یک قهرمان ملی نام و یاد او را به کلی حذف و منکوب کند. کاری که این سکو ها به راحتی چند کلیک با هشتگ و نام و تصویر حاج قاسم عزیز، آرمان قدس و یا هر چیز دیگری که از آن خوششان نیاید، در دنیای مجازی خود کرده اند! اینها خلاف میثاق نامه ملی ما یعنی قانون اساسی است و از همه شخصیت ها انتظار میرود در راستای تحکیم و حفظ استقلال و آزادی ملت با حمایت از سکو های ایرانی و حضور در آنها، سکو های قانون شکن و متجاوز به حقوق ملت ایران را تنبیه کنند.

 

۴- جلوگیری از خروج کلان داده (بیگ دیتا) کشور: دیگر کمتر افرادی هستند که نام کلان داده را نشنیده باشند و اجمالا نسبت به ارزش و اهمیت آن آگاه نباشد. بسته های داده و اطلاعات در دنیای امروز ما اگر قیمتی تر از بشکه های نفت نباشد، کم ارزش تر هم نیستند! حضور شخصیت ها، مسئولین و به تبع آن مردم ما در شبکه های اجتماعی خارجی خوراک اطلاعات عملیات دشمن را فراهم میکند. آنها به مرور زمان و با تحلیل داده ها و اطلاعات ما بر روی شبکه های اجتماعی خود، به خوبی میتوانند نقاط آسیب پذیری و گسل های اجتماعی در جامعه ما را به دقت کشف و تحریک کنند، به صورت مکرر انجام عملیات روانی بر ذهن و فکر مردم ما را تمرین و عیب یابی کنند و هر بار با مدلی کامل تر و بی نقص تر به ذهن و فکر مردم ما حمله ور شوند. به دست آوردن نقشه ارتباطات اجتماعی افراد، علاقمندی ها، حساسیت ها، سوگیری ها، نقاط آسیب پذیری آنها از نظر روانی و اعتقادی ساده ترین کار هایی است که بر روی اطلاعات مردم ما انجام میدهند که با مهاجرت شخصیت ها، مسئولین کشور و به تبع آنها مردم به شبکه های اجتماعی داخلی دیگر به این راحتی در دسترس آنها نخواهد بود.

 

۵- جلوگیری از ترند سازی و فضا سازی های دروغین برای مردم و مسئولین: فضای شبکه های اجتماعی آمریکایی فضایی است که به هیچ وجه بازنمایی درستی از واقعیت ذهنیت و خواسته های مردم ایران ندارد. به طور خاص در توئیتر وضعیت به نحوی است که حتی مالکان و صاحبان آن، آن را محل عملیات ربات ها و پنتاگون و دولت آمریکا میدانند تا با بالا پایین کردن صفحات و هشتگ ها و ترند سازی ها و فضاسازی های دروغین بر نظام محاسباتی مردم و مسئولین اثر گذاری کنند. مسئولی که پشتش را از حمایت مردمی خالی بیانگارد دیگر نمیتواند با قاطعیت در مسیری که درست و به نفع مردم میداند قدم بر دارد. اکثریتی که خود را اقلیت مطلق بپندارد در مارپیچ سکوت فرو میرود. لذا از شما میخواهیم تا با حضور و فعالیت در شبکه ای که توسعه اش به دستان فرزندان همین ملت است این توانمندی دشمن را کور و خنثی کنید.

 

 

۶- نقش آفرینی در معارضه های فناورانه و تمدنی: در عصر فناوری اطلاعات حرف زدن از تمدن سازی و داشتن حرف نو برای دنیا بدون توجه به ساخت و توسعه سکو های با کیفیت و فراگیر اجتماعی نشدنی است. امروزه به وضوح شاهد درگیری قدرت های بزرگ جهانی مانند آمریکا، اروپا، روسیه و چین بر سر همین مسأله هستیم. روس ها و چینی ها به دنبال توسعه پلتفرم های خود هستند، اندیشکده های موثر آمریکایی از تنظیم سیاست های آینده بر اساس واقعیت چندپاره شدن اینترنت صحبت میکنند و اروپایی ها به دنبال آوردن شرکت های فناوری آمریکایی در مرز جغرافیایی خود و به دست گرفتن شاهرگ های حیاتی آنها در محدوده سرویس به خود هستند. تحقیقات به خوبی نشان میدهد نحوه طراحی و توسعه سکو ها میتواند فرهنگ و روابط اجتماعی حاکم بر یک کشور را تغییر دهد و تنظیمگری محتوا به عنوان ابزار تهاجم فرهنگی استفاده شود. در این شرایط ایران اسلامی به پشتوانه تمدن چند هزار ساله ایرانی و اسلامی خود و جوانان فناور و باهوش خود اگر از این حوزه غفلت کند در هاضمه تمدن های دیگر حل خواهد شد. ما میتوانیم با توسعه سکو های خود و به مرور زمان ترسیم مدل های جدیدی از شبکه های اجتماعی متناسب با فرهنگ و تمدن خود در محدوده جهان اسلام، فارسی زبانان و کشور های منطقه قدرتی نوظهور باشیم که نقطه شروع دستیابی به همه این آرمان ها درک اهمیت موضوع و استفاده مردم ما از سکو های ایرانی است.

 

۷- لبیک به شعار سال و حمایت از اقتصاد دیجیتال ایران: حمایت از سکو های ایرانی مصداق بارز حمایت از «تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» است. بررسی میزان ارزش دلاری سکو های خارجی و میزان ارزش ریالی سکو های ایرانی موفق و اشتغالی که این سکو ها ایجاد کرده اند به خوبی نشان میدهد عدم حمایت ما از داخلی ها موجب از دست رفتن چه فرصت های اقتصادی مهمی است. علاوه بر این توسعه بسیاری از خدمات جانبی حوزه فناوری اطلاعات تنها در صورت توسعه و فراگیری سکو های داخلی ممکن است (مشابه خدمات پرداخت مالی یا خدمات دولت الکترونیک و …). ما با عدم حضور خود در داخلی ها تمام این بخش از اقتصاد و اشتغال را به راحتی در اختیار بیگانگان قرار داده ایم و حتی اقتصاد کاربران و اپراتور های اینترنت کشور را وابسته به کشیدن ناز سکو های خارجی کردیم. حضور شما در داخلی ها میتواند تبدیل به شغل و درآمد ایرانی بشود.

 

 

۸- جلوگیری از شبهه استاندارد دوگانه: حضور در شبکه های اجتماعی مسدود شده اگر خلاف قانون کشور نباشد قطعا خلاف روح قانون و غرض قانون گذار هست. مردم از ما می­پرسند چرا با وجود فیلتر توئیتر، مسئولین و شخصیت های مشهور دلداده نظام مقدس جمهوری اسلامی در آن حضور دارند؟! و حتی بعضا آن را محملی برای ارتباطات مردمی خود معرفی میکنند؟! بله! ما حضور در زمین بیگانه و حتی دشمن را به قصد اثرگذاری بین المللی نه تنها نفی نمی­کنیم بلکه لازم، عقلانی و برآمده از تدبیر میدانیم. اما چه میزان از فعالیت شخصیت های مشهور ایرانی در توئیتر به این منظور است؟ مردم این نحوه از رفتار را استاندارد دوگانه و نپسندیدن چیزی برای دیگران که برای خود پسندیده ایم، میدانند. واقعیت اینست که از نظر ما اگر تا امروز به دلیل عدم وجود جایگزین ایرانی این حرکت شخصیت های مشهور ایرانی قدری توجیه پذیر می­بود، امروز دیگر هیچ توجیهی ندارد.

 

 

۹- مهاجرت از پلتفرم حامی پورن و استهجان: پلتفرم های آمریکایی و خصوصا توئیتر از نظر خطوط قرمز فرهنگی و دینی فرسنگ ها با مطلوب مردم ما فاصله دارند به نحوی که حتی بارگذاری محتوای پورن و مستهجن نیز در توییتر ممنوع نیست. در این شرایط برگزاری میتینگ سیاسی یا مراسم مذهبی در محله ای که چند خانه آن طرف تر یا حتی سر راه رسیدن به آن محل، فاحشه ها مشغول کارند به دور از عقلانیت و شرع است. تمام تدبیر، توصیه مردم به حفظ تقوای فردی نیست. وقتی محیط زندگی ناپاک و مسموم شد خواسته یا ناخواسته تلفات میدهیم و این مسئولیت ماست که با حضور خود در شبکه هایی که خود را پایبند به اصول اخلاقی میدانند از اغوا و در معرض انحراف قرار گرفتن جوانان و مردمی که به دنبال مواضع و محتوای مطلوب ما خواهند آمد جلوگیری کنیم.

 

 

۱۰- دغدغه مخاطب برای افراد سرشناس چندان موجه نیست: عموما افرادی که شهرت چندانی ندارند به دنبال رسانه ای برای مطرح شدن هستند اما در مورد افراد مشهور قضیه برعکس است. این رسانه ها هستند که به دنبال آنها میگردند. حتی اگر احساس میکنید مهاجرت از توئیتر به ویراستی نمیتواند دفعی باشد و موجب ریزش ناگهانی حیطه اثرگذاری رسانه ای شما میشود، حداقل برای مدت یکسال در این نمونه ایرانی هم فعال و به روز باشید تا کم کم و در تجربه ببینید دیگر نیازمند سکو خارجی نیستید. ماهیت این نوع از شبکه های اجتماعی (میکروبلاگینگ ها) به نحوی است که حتی اگر دنبال کننده زیادی نداشته باشید، مطالب شما به روش های دیگری مثل انتقال اسکرین شات موضع شما در شبکه رسانه ای کشور فراگیر خواهد شد.

 

 

 

  • منبع خبر : اختصاصی فمپ