مهدی انجیدنی‌ مدیرعامل پیام‌رسان منتخب گپ، اعلام کرد که مهمترین دلیل انتخاب گپ به عنوان یکی از دو پیام‌رسان برتر، رویکرد تجاری و کسب‌وکار محور گپ بود. سال گذشته سندی با عنوان “سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی” برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید. از زمستان پارسال و […]

مهدی انجیدنی‌ مدیرعامل پیام‌رسان منتخب گپ، اعلام کرد که مهمترین دلیل انتخاب گپ به عنوان یکی از دو پیام‌رسان برتر، رویکرد تجاری و کسب‌وکار محور گپ بود.

سال گذشته سندی با عنوان “سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی” برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید. از زمستان پارسال و با داغ‌تر شدن بحث فیلترینگ شبکه‌ی پیام‌رسان خارجی تلگرام، موضوع تقویت ابزارهای داخلی اهمیت بیشتری پیدا کرد و با اجرای قانون مسدودسازی تلگرام، هفت پیام‌رسان داخلی (سروش، گپ، آی‌گپ، بله، ایتا، بیسفون پلاس و ویسپی) توسط مرکز ملی فضای مجازی انتخاب شدند تا مورد حمایت دستگاه‌های مسئول قرار گیرند.

مرکز ملی فضای مجازی به تازگی اعلام کرد پنج پیام‌رسان داخلی از گردونه حمایت حذف می‌شوند از این پس و در دور جدید حمایت‌ها، دو پیام‌رسان گپ و سروش به عنوان ابزارهای برتر انتخاب شدند و مورد حمایت قرار می‌گیرند. در همین راستا با مهدی انجیدنی‌ مدیر عامل پیام‌رسان منتخب “گپ” گفتگویی داشتیم تا نظر وی را در خصوص بدانیم. در ادامه می‌توانید گفتگوی باشگاه خبرنگاران جوان با مهدی انجیدنی را بخوانید.

ارتقای پیام رسان داخلی

*علت انتخاب پیام‌رسان گپ در لیست پیام رسان‌های داخلی چه بود؟

مهمترین دلیل انتخاب گپ رویکرد تجاری و کسب‌وکار محور گپ بود؛ گپ از ابتدا سیاست‌ خود را بر ایجاد یک بستر کسب‌وکار گذاشته بود و هدف ما صرفاً این نبود که یک پیام‌رسان برای ارسال پیام رایگان داشته باشیم بلکه هدف مورد نظر این بود که بتوانیم یک بستر کسب‌وکار بین مردم ایجاد کنیم. یک مدل از کسب‌وکار وجود دارد که یک سری از شرکت‌ها محصولات و خدمات را به مردم می‌فروشند و در مدل دیگر کسب‌وکار که به customer_ to customer‌ یا به اصطلاح مشتری به مشتری معروف است، هدف گپ ایجاد این بستر کسب‌وکار بوده و این شاخصه اصلی تفاوت آن با دیگر پیام رسان‌های داخلی بود.

* علت اینکه مرکز ملی 5 پیام رسان دیگر را حذف کردند و پیام‌ رسانه‌های سروش و گپ را انتخاب کردند چه بود؟

عبارت حذف شدن جمله چندان صحیحی نیست، چون تمام پیام‌رسان‌ها همچنان در حال ادامه فعالیت هستند و هنوز هم مشخص نیست حمایتی که می‌خواهد انجام شود، چه باشد اما بیشتر به نظر می‌رسد روی موضوعاتی چون دولت الکترونیک باشد، زیرا قاعدتاً نمی‌توان یک سری از خدمات مثل خدمات دولت الکترونیک توسط 7 پروژه با هم ارائه شود. شاید از نظر مسائلی چون امنیت اطلاعات درست نباشد به همین دلیل می‌توان بیان کرد که اجرا و ارائه یک سری از خدمات که قرار است به مردم داده شود، از محل این دو پیام‌رسان خواهد بود، یعنی البته این بیشتر برداشت ما از موضوع است، چون در این زمینه خیلی شفاف‌سازی نشده اما بعید می‌دانم سایر پیام‌رسان‌ها محدودیت خاصی برایشان ایجاد شده باشد و نتوانند به کار خود ادامه دهند.

* در حال حاضر پیام رسان گپ چه تعداد مخاطب دارد و با توجه به پیش‌بینی‌ها قرار است چقدر ارتقاء پیدا کند؟

آمار فعلی کاربران فعال پیام‌رسان گپ‌  چیزی حدود 2 میلیون و 800 هزار نفر است و ما زیرساخت‌های لازم را برای پذیرش تا حدود 20 میلیون کاربر فراهم داریم و برای بیشتر از آن نیز برنامه‌ریزی کردیم و همچنان در حال آماده سازی زیرساخت هستیم. ما سعی کردیم همزمان با افزایش مخاطبین و افزایش کسب‌وکارها بر روی بستر “گپ” کار کنیم؛ اکنون بیشتر از 6 هزار بات‌ یا نرم‌افزار تجاری بر روی گپ فعال هستند که اینها توسط شرکت‌ها و افراد مختلف در جهت ارائه یک خدمت یا کسب‌وکار بر روی این برنامه فراهم شده و خوشبختانه این آمار کسب‌وکار  با سرعت زیادی در حال رشد است.

مسئولان مرکز ملی فضای مجازی گله داشتند که با وجود تأکیدشان در یک سال گذشته، پیام رسان‌های داخلی تا الآن به هم متصل نشده‌اند و به همین دلیل چنین تصمیمی گرفته شد؛ علت مقاومت پیام رسان‌های داخلی چه بود؟

شاید یک علت موضوعات فنی باشد، چون پیام‌رسان‌ها هر کدام با یک فناوری و معماری تولید شده‌اند و ادغام اینها کار زیاد ساده‌ای نیست. موضوع دوم این بود که در لایه‌ای در گام فعلی هر کدام از پیام رسان‌ها برای خود یک سری‌ نقاط قوتی می‌دیدند و شاید کسب تجربه به صورت مستقل در بازار دلیلی بود که چگونه بتوانند آن را پیش ببرند اما همین الآن ما مذاکراتی را با 7 پیام رسان شروع کردیم و احتمال این که در آینده نزدیک 2 الی 3 پیام‌رسان به هم متصل شوند و بتوانند یک سرویس مشترکی به مخاطبان ارائه دهند، بسیار زیاد است.

*طبق گفته مرکز ملی فضای مجازی ظاهراً هر 6 ماه یک بار پیام‌رسان‌های منتخب بررسی می‌شوند و احتمال اینکه دو پیام‌رسان انتخاب شده از لیست حذف شوند وجود دارد. آیا فکر می‌کنید بتوانید در دور بعد باشید؟

قطعاً ما با توجه به اینکه یک شرکت خصوصی هستیم و در واقع سرمایه‌گذاری زیادی بر روی این موضوع کرده‌ایم، تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم که همیشه در بازار در جایگاه اول باشیم و ما حتی به جایگاه‌های دیگر نیز فکر نمی‌کنیم؛ به دلیل اینکه در طول چند سال سرمایه‌گذاری بسیار سنگینی که انجام داده‌ایم، به نتیجه برسد. واقعاً باید بتوانیم جایگاه قوی‌ در بازار داشته باشیم و از طرفی نیز من فکر می‌کنم با توجه به اینکه فعلاً  “گپ ” رویکردی با ایجاد کسب‌وکار دارد و در کشور ما نیز کسب‌وکار یک معضل بزرگ محسوب می‌شود و ما حجم زیادی جوان بیکار داریم، هر چه بیشتر با گپ‌ و قابلیت‌های کسب‌وکاری آن آشنا شوند، به صورت خودکار جایگاه گپ در جامعه تثبیت شده و به یک ابزاری برای کسب‌وکار جوانان و خانواده‌ها تبدیل می‌شود.

ارتقای پیام رسان داخلی

*طبق گفته‌های مرکز ملی فضای مجازی در دور دوم فیلترینگ‌‌ (قطع و اتصال هاتگرام و تلگرام طلایی از تلگرام اصلی)، مهاجرت مردم به داخلی‌ها خیلی گسترده‌تر است؛ آیا خود را آماده کرده‌اید که دیگر شاهد مشکلات فنی دوره قبل نباشید؟

در 2 بُعد این موضوع را بررسی می‌کنیم، یکی بعد زیرساخت‌های سخت‌افزاری که در این زمینه خیلی تلاش کردیم و تا همین الان توسعه زیادی در این زمینه داشتیم؛ یعنی از ابتدای سال 97 تا الآن حجم بسیار زیادی زیرساخت‌ها را گسترش دادیم. همچنین سعی کردیم در بُعد نرم‌افزاری در کنار اضافه کردن قابلیت‌هایی که به خود نرم‌افزار یا بخش‌های کسب‌وکار، به قابلیت‌هایی که بر روی توسعه‌پذیری پروژه کمک می‌کند، متمرکز شدیم و ما کاملاً آمادگی لازم  برای پذیرش حجم بالای کاربران را داریم. همچنین با چند مجموعه بزرگ دیگر در کشور نیز تفاهم‌نامه‌هایی را امضاء کرده‌ایم که بتوانیم در صورت نیاز به تجهیزات و یا دانش فنی، با آنها مشارکت داشته باشیم تا کاربر تجربه خوبی را در زمان استفاده از پیام رسان داشته باشد.

*شما نیاز به چه حمایتی هایی از بُعد مادی و معنوی از سمت مسئولان دارید؟

واقعیت این است که پیام رسان‌ها تنها حمایتی که از دولت نیاز دارند، این است که دولت خود به عنوان متولی کشور و  امنیت اطلاعات مردم، به مردم این اطمینان را دهد که اگر از هر پیام‌رسانی (چه ایرانی و چه خارجی) استفاده می‌کنند، تا چه حد اطلاعاتشان در امنیت است و چقدر در امنیت نیست؛ باید اطلاع‌رسانی و آموزش دقیق به مردم صورت گیرد. چون مردم واقعاً به عنوان مصرف‌کننده هر نوع دانشی، یک سری اطلاعات بدست می‌آورند و مسئولیت این که اطلاعات آنها از بین نرود به عهده دولت است و خودشان نمی‌توانند این کار را انجام دهند؛ مانند دارویی که بیمار از پزشک می‌گیرد و به او اعتماد می‌کند. این اطلاع‌رسانی، موضوعی مبنی بر آموزش مردم بوده که مهمترین وظیفه دولت در جهت توسعه علم و پیام‌رسان‌های ایرانی است.

موضوع دوم این است که دولت به جای تصدی‌گری و اعمال مستقل خدمات دولت الکترونیک و سایر خدمات، آن‌ها را به بخش خصوصی از جمله پیام رسان‌ها واگذار کند و درگاه ارائه خیلی از خدمات به مردم را به عهده بخش خصوصی قرار دهد. با این کار هم کیفیت خدمات بالا می‌رود و هم جایگاه واقعی پیام رسان‌ها به عنوان یکی از بهترین درگاه‌های تجمیع کننده خدمات مشخص می‌شود و در لایه آخر مردم هستند که به نظر من مهمترین‌ ابزار حمایتی از هر محصول ایرانی، استفاده‌کنندگان آن هستند. قاعدتاً مردم با استفاده کردن از هر محصول ایرانی، از آن حمایت می‌کنند و باعث رشد آن می‌شوند

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان