تعداد افرادی که خود را برای تبدیل شدن به شاخ مجازی به آب‌وآتش می‌زنند، کم نیست و این موضوع یکی از آسیب‌های جدی شبکه‌های اجتماعی است. میل به شهرت و محبوبیت در اغلب افراد وجود دارد و به عقیده روانشناسان و جامعه‌شناسان وجود این حس به طور معمول و تا اندازه اندک خود ایرادی ندارد […]

تعداد افرادی که خود را برای تبدیل شدن به شاخ مجازی به آب‌وآتش می‌زنند، کم نیست و این موضوع یکی از آسیب‌های جدی شبکه‌های اجتماعی است.

میل به شهرت و محبوبیت در اغلب افراد وجود دارد و به عقیده روانشناسان و جامعه‌شناسان وجود این حس به طور معمول و تا اندازه اندک خود ایرادی ندارد و نمی‌توان آن را نهی کرد.

اما در برخی از موارد ماجرا خیلی متفاوت است و میل به شهرت، بیش از حد معمول بروز می‌کند و در روند عادی زندگی افرادی که به این معضل مبتلا می‌شوند، اختلال ایجاد خواهد کرد و گاهی هم به قیمت از دست دادن جان آن‌ها تمام می‌شود.

طی روزهای اخیر یک دختر ۱۴ ساله در حین سلفی گرفتن، به دلیل پرت شدن از ارتفاع نسبتاً بالا جان خود را از دست داد. آنطور که پدر و مادر این دختر نوجوان در گفتگو با رسانه‌‌ها عنوان کرده‌اند، فرزند آن‌ها برای گرفتن عکس سلفی به پشت‌بام طبقه چهارم رفته بود که ناگهان تعادل خود را از دست داد و از آن ارتفاع سقوط کرده است. سقوطی که جان دختر نوجوان را به بهانه گرفتن عکس سلفی گرفت و خانواده او را در اندوه از دست دادن فرزند به سوگ نشاند.

وقتی شاخ‌های عملی فضای مجازی خود را به آب و آتش می‌زنند!

بسیاری از افراد دوست دارند زیبا به نظر برسند و توجه سایرین را به این زیبایی جلب کنند و برای این جلب نظر، از انجام هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند و به قول معروف خود را به آب و آتش می‌زنند تا به هدف خود برسند و به قول خودشان شاخ فضای مجازی شوند.

انواع عمل‌های جراحی بی‌شمار و استفاده افراط‌گرایانه از لوازم آرایشی و استفاده از لباس‌های زننده و دور از شأن و شخصیت که هیچ گونه مطابقتی با فرهنگ جامعه ندارد، تنها بخش کوچکی از اقداماتی است که افراد به انجام آن اقدام می‌کنند و چهره‌ای با تفاوت بسیار فاحش از چهره خود به وجود می‌آورند و در شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی منتشر می‌سازند.

ناگفته نماند که برخی از رفتارهای پرخطر و عجیبی که جوانان و نوجوانان برای مشهور شدن در پیش می‌گیرند، بر گرفته از روش و منش بازیگران و چهره‌های معروف و شاخصی است که به نوعی الگوی عده قابل توجهی از افراد در جامعه به حساب می‌آیند.

کمبودهای روانی، حس کاذب شهرت یافتن را تقویت می‌کند!

برخی از افراد برای کسب محبوبیت و به شهرت رسیدن و افتادن نامشان بر سر زبان‌ها اقدامات عجیبی را انجام می‌دهند و فیلم آن را در شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی منتشر می‌کنند تا همه آن‌ها را بشناسند و در نهایت در میان سایرین معروف و مشهور شوند.

امان الله قرائی مقدم جامعه شناس و رفتار شناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان بروز چنین رفتاری را نشانه اختلال در شخصیت و کمبودهای روحی و روانی افراد برمی‌شمرد.

این رفتار شناس معتقد است: افرادی که در شبکه‌‌های اجتماعی با ظاهری عجیب و غریب در صفحات مجازی مختلف تصاویر خصوصی خود را با ظاهری زننده و غیرمتعارف و در برخی از موارد خطرناک و احمقانه منتشر می‌کنند، مثل افرادی که خود را در دنیای واقعی، وابسته به تأیید و تمجید دیگران می‌دانند، به نوعی دچار کمبود هستند و سعی در جبران آن دارند.

این جامعه‌شناس با اشاره به افرادی که بر اثر گرفتن عکس سلفی برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی جان خود را از دست داده‌اند و قربانی عدم استفاده صحیح از این ابزار ارتباطی شده‌اند، گفت: متاسفانه تعداد افرادی که بر اثر سلفی گرفتن با هدف فوق جان خود را از دست داده‌اند، کم نیست و این موضوع یکی از معضلاتی است که پیشرفت تکنولوژی و رشد ابزار ارتباطی دیجیتال برای افراد ایجاد کرده است.

قرائی مقدم همچنین تأکید کرد: برخی از افراد برای کسب محبوبیت و به شهرت رسیدن و افتادن نامشان بر سر زبان‌ها اقدامات عجیبی را انجام می‌دهند و فیلم آن را در شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی منتشر می‌کنند تا همه آن‌ها را بشناسند و در نهایت در میان سایرین معروف و مشهور شوند.

وی اضافه کرد: گرفتن عکس سلفی، فرو کردن سوزن‌های بی‌شمار در بدن برای ثبت نام فرد در رکوردهای جهانی، پرش از ارتفاع بسیار بالا و گرفتن عکس سلفی در موقعیت‌های پرخطری مثل زمانی که در باغ وحش و یا جنگل در نزدیکی حیوانات درنده و وحشی حضور دارند، تنها موارد اندکی است که به عنوان نمونه ذکر شد.

این رفتار شناس افزود: متأسفانه انجام عمل‌های جراحی خطرناک که در ظاهر عمل زیبایی به حساب می‌آید، مثل عمل جراحی تغییر رنگ مردمک چشم، جراحی بینی (در دفعات متعدد) جراحی چشم به شکل گربه‌ای و دیگر عمل‌های جراحی، در میان برخی از افراد در جایگاه‌های شغلی مختلف به نوعی مد تبدیل شده و عده‌ای دیگر نیز جان خود را با انجام چنین عمل‌هایی از دست داده‌اند.

کمی مطالعه و تحقیق درباره دیدگاه دیگر جامعه‌شناسان نسبت به چرایی گسترش معضل تمایل غیرطبیعی و افراطی افراد به دیده شدن و شناخته شدن توسط سایرین، این نکته را دوباره پر رنگ می‌کند که افراد فوق به نوعی اختلال روانی مبتلا هستند و باید تحت درمان روان درمانگران قرار بگیرند.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان