احسان قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت طرح «ساماندهی پیامرسان‌های اجتماعی» برای فضای پیامرسان‌های داخلی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. اوایل سال گذشته سندی با عنوان “سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی” برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید. از زمستان پارسال و پس از فیلترینگ شبکه‌ی پیام‌رسان خارجی تلگرام، تصمیمات مختلفی […]

احسان قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت طرح «ساماندهی پیامرسان‌های اجتماعی» برای فضای پیامرسان‌های داخلی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

اوایل سال گذشته سندی با عنوان “سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی” برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید. از زمستان پارسال و پس از فیلترینگ شبکه‌ی پیام‌رسان خارجی تلگرام، تصمیمات مختلفی درباره استفاده مردم از پیام‌رسان‌ها گرفته شد.

در همین راستا پیش‌نویس طرحی با عنوان “ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی” از مردادماه امسال در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به بررسی گذاشته شده است و کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس ۲۸ آبان ماه بار دیگر بررسی این طرح را در دستور کار قرار داده است.

ضرورت اجتناب‌ناپذیر طرح «ساماندهی پیامرسان‌های اجتماعی» برای فضای پیامرسان‌های داخلی

سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی نماینده و رئیس فراکسیون فضای مجازی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص طرح ساماندهی پیامرسان‌های اجتماعی، گفت: طرحی در کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس تحت عنوان مدیریت و ساماندهی پیامرسان‌های داخلی مطرح شد که پیش‌نویس آن تهیه شده و از مدیران پیامرسان‌های داخلی و صاحبنظران دعوت شده تا در تکمیل آن همکاری کنند که من فکر می‌کنم این اقدام مدت زمانی طول بکشد و امیدوارم به عمر مجلس دهم برسد و این طرح بتواند به صحن علنی مجلس راه پیدا کند.

وی در خصوص این طرح تأکید کرد: ما به طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی به طور واقعی نیازمند هستیم، زیرا تا به حال هیچ قانونی در این مورد نداشتیم و با این طرح می‌توانیم یک طرح جامع و با نگاه کامل برای پیامرسان‌ها تنظیم کنیم. طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی موافقان و مخالفانی دارد اما به نظر من اصل بودن آن برای فضای پیامرسان‌های داخلی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

قاضی‌زاده هاشمی در رابطه با انتقادات مدیران برخی پیام‌رسان‌ها و برخی کارشناسان از بعضی بندهای این طرح، اظهار داشت: این دوستان نگرانی‌هایی دارند و در جلسات حضور دارند و نظراتشان را هم بیان می‌کنند و همچنین می‌توانند پیشنهادات و نظرات سازنده خود را به صورت مکتوب به ما ارائه کنند. ما در کمیسون یک نگاه بسته و تنگ نداریم و از نقطه‌نظرات کارشناسی استفاده می‌کنیم، ضمن اینکه کارشناس‌های خوبی در مرکز مطالعات مجلس حضور دارند که نظرات خودشان را اعلام می‌کند و بعد ارجاع می شود به کمیسیون و سپس به صحن علنی مجلس می‌آید.

بهتر است حذف پیام‌رسان‌های داخلی به جای مرکز ملی فضای مجازی توسط مردم صورت گیرد

رئیس فراکسیون فضای مجازی مجلس در خصوص تصمیم اخیر مرکز ملی فضای مجازی مبنی بر حذف 5 پیام‌رسان‌ داخلی از گردونه حمایت، گفت: به نظر من این اقدامات نباید از بالا به پایین باشد بلکه باید بر اساس میزان جذب کاربر باشد، یعنی اگر زمانی لازم به حذف و اضافه است، این مردم باشند که تصمیم می‌گیرند. باید یک مقدار این نگاه بالا به پایین را کم کنیم و آنهایی که در بازار می‌مانند، می‌توانند خود را حفظ کنند و آن‌هایی که نمی توانند بازاریابی مناسبی داشته باشند، خود به خود از این عرصه کنار می‌روند.

ملاک‌ها برای انتخاب پیام‌رسان‌های داخلی باید بر پایه نظر مخاطب باشد

وی درباره شاخص‌های استفاده شده در تصمیم اخیر مرکز ملی فضای مجازی، اظهار داشت: من هفته آینده جلسه‌ای با مسئولان مرکز ملی فضای مجازی دارم و در آنجا تأکید خواهم کرد که ملاک‌های آنها حرفه‌ای و بر پایه نظر مخاطب باشد و اگر شاخص‌های دیگری ملاک آن‌هاست، قطعاً از آنها می‌خواهیم که شاخص‌های خود را تغییر دهند.

تصمیمات متناقض و سینوسی درباره پیام‌رسان‌ها به اعتماد مردم لطمه زده است

قاضی‌زاده هاشمی در رابطه با ناهمانگی‌های موجود در موضوع فیلترینگ تلگرام و تصمیم‌های بعد از آن و عدم ایفای نقش مناسب مرکز ملی فضای مجازی در ایجاد این هماهنگی، گفت: این موضوع دو وجه دارد؛ یک وجه قانونی آن است که باید قوانین قوی برای ابزار عملکرد مرکز ملی فضای مجازی وجود داشته باشد که آن قوانین قوی در حوزه اقدام شاید کمتر وجود داشته باشند. نکته دوم بحث مدیریت کار است؛ من همیشه تأکید کرده‌ام که وقتی تصمیمی گرفته می‌شود، همه‌ی اجزای تصمیم‌ساز در آن، دخیل باشند و در زمان اجرا همدیگر را نقض نکنند و زیر سؤال نبرند تا آن تصمیم واحد انجام شود و اعتماد مردم خدشه‌دار نشود.

رئیس فراکسیون فضای مجازی مجلس در همین خصوص ادامه داد: تصمیمات سینوسی و یا همان تصمیمات اقتضایی خیلی به اعتماد مردم آسیب زده است. به خصوص در استفاده از پیامرسان‌های داخلی و خارجی و همچنین عوض کردن پوسته‌ها و اینکه از مردم بخواهیم از یک نرم‌افزار استفاده نکنند و بعد به آنها بگوییم از یک نرم‌افزار دیگر استفاده کنند که صرفاً پوسته آن تغییر کرده است. این اقدامات در اعتماد افکارعمومی بسیار اثرگذار است؛ ای کاش مسئولان قبل از انجام این اقدامات و حتی قبل از اطلاع‌رسانی، ابتدا بین خودشان به جمع‌بندی قطعی می‌رسیدند و بعد اقدام به اجرای آن کرده و در این مرحله همه‌باهم در اجرا کمک می‌کردند. این نقض و تناقض‌ها نه بر اساس اصول حرفه‌ای مدیریت است و نه خروجی آن موفق خواهد داد و مهمتر از این‌ها اعتماد مردم را از بین خواهد برد.

وی در رابطه با بازگشت برخی مسئولان و رسانه‌ها به تلگرام و بازگشایی کانال‌های تلگرامی خود با وجود صدور دستورات و بخشنامه‌های مختلف مبنی بر ممنوعیت استفاده از این پیام‌رسان، اظهار داشت: در این مورد هم باید در مرکز ملی فضای مجازی بحث دقیق صورت گیرد و یک تصمیم قطعی گرفته شود و هر تصمیمی که در این خصوص گرفته شد، هم با همه‌جانبه‌نگری باشد و همه به اتفاق در اجرای آن کمک کنند تا مردم دوباره دچار تناقض نشوند. در واقع نباید به مردم القا شود که در این حوزه تصمیمات چندگانه اتخاذ می‌شود و من نمی‌خواهم الآن بدون اینکه تصمیم قطعی در این زمینه وجود داشته باشد، درباره آن اظهارنظر کنم.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان