رئیس پلیس فتا ناجا گفت: ۴۱ درصد جرائم در حوزه تلگرام و ۲۴ درصد در اینستاگرام رخ می‌دهد. سردار کمال هادیانفر در نشست سراسری مدیران پلیس فتای کشور با اشاره به اقدامات تأثیرگذار پلیس اظهار کرد: در این جلسه تغییراتی را که در حوزه فضای مجازی در سال جاری اتفاق افتاده، بررسی کردیم و سند نظام پیشگیری […]

رئیس پلیس فتا ناجا گفت: ۴۱ درصد جرائم در حوزه تلگرام و ۲۴ درصد در اینستاگرام رخ می‌دهد.

سردار کمال هادیانفر در نشست سراسری مدیران پلیس فتای کشور با اشاره به اقدامات تأثیرگذار پلیس اظهار کرد: در این جلسه تغییراتی را که در حوزه فضای مجازی در سال جاری اتفاق افتاده، بررسی کردیم و سند نظام پیشگیری و مقابله با جرائم فضای مجازی به مصوبه شورای عالی فضای مجازی که سازمان از جمله پلیس فتا را مسئول کرده است که در حوزه مردم، کسب و کارها و سازمان‌ها و شرکت‌های عمومی و خصوصی اقداماتی را انجام دهند.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات محوری سند نظام پیشگیری و مقابله با جرائم فضای مجازی، آگاه‌سازی مردم و هشدارها در خصوص آسیب‌ها و مخاطراتی است که در این حوزه وجود دارد، از همین رو سامانه نظام پیشگیری هشدار را نیز تشکیل دادیم.

رئیس پلیس فتا ناجا تصریح کرد: مشکل عمده ما افزایش ۷۱ درصد جرائم سایبری طی ۸ ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته است؛ هرچند توان خوبی در کشور برای کشف جرائم فضای مجازی داریم و عملکرد ما در این زمینه بسیار فوق‌العاده است، اما این نگرانی وجود دارد که رشد جرائم در این حوزه ما را دچار مشکل کند.

هادیانفر با اعلام اینکه از ابتدای سال تاکنون ۴۱ هزار جرم در فضای مجازی گزارش شده است، گفت: پیش‌بینی ما این است تا پایان سال این تعداد به ۵۸ تا ۵۹ هزار فقره برسد.

رئیس پلیس فتا ناجا از برداشت غیرمجاز به عنوان بیشترین جرائم در فضای مجازی نام برد و تصریح کرد: در همین رابطه، هماهنگی‌هایی با دادستانی و بانک مرکزی صورت گرفته تا بانک‌ها رمزهای یک بار مصرف را در اختیار کاربران قرار دهند.

وی با بیان اینکه ۴۰۰ میلیون کارت بانکی در کشور وجود دارد و هر ایرانی بالغ بر ۵ الی ۶ کارت در اختیار داشته و از تسهیلات آنها استفاده می‌کند، خاطرنشان کرد: امنیت کارت‌های بانکی یکی از مباحث جدی است که بایستی در ساختار کارت و رمز آن، در نظر گرفته شود.

رئیس پلیس فتا ناجا با اعلام اینکه با هماهنگی‌های صورت گرفته ۳۲ بانک باید رمز یک بار مصرف برای شهروندان تهیه و در اختیار آنان قرار دهد، گفت: بانک‌ها در این زمینه اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام داده‌اند و مردم برای اینکه بتوانند رمز یک بار مصرف را دریافت کنند باید به بانک مراجعه و سیستم لازم را فعال کنند.

سردار هادیانفر ادامه داد: گوشی‌های تلفن همراه با سیستم اینترنت بانک و کارت بانکی در این سیستم قرینه شده و کاربران هر بار که بخواهند از طریق اینترنت بانک، اقدامات بانکی را انجام دهند می‌توانند با استفاده از سیستم یک بار مصرف فعالیت خود را انجام دهند.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: در صورتی که بانک این تسهیلات را در اختیار مشتریان قرار ندهد اگر خسارتی برای کاربران حادث شود، بانک باید پاسخگو باشد چرا که براساس توافق صورت‌گرفته با بانک مرکزی همه بانک‌ها باید رمز یک بار مصرف را در اختیار مشتریان خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه پس از استفاده از رمزهای یک‌بار مصرف در حوزه بانکداری الکترونیک در مرحله بعد به سراغ ‌ای‌تی‌ام‌ها خواهیم رفت، گفت: درصدد هستیم از رمزهای یک بار مصرف برای پوزهای خرید نیز استفاده شود.

این مقام ارشد انتظامی با اعلام اینکه در حال حاضر توانستیم بانکداری الکترونیک را به رمزهای یک‌بار مصرف مجهز کنیم، خاطرنشان کرد: بانک‌ها همانطور که پول‌های مردم را برای افزایش نقدینگی دریافت می‌کنند باید به امنیت آن نیز توجه داشته باشند.

سردار هادیانفر با بیان اینکه ۵۰۰ هزار ای‌تی‌ام در کشور وجود دارد، گفت: مهم‌ترین موضوع برای ما برطرف کردن مشکلات پیشین در خدمات بانکداری الکترونیک بود که خوشبختانه منتفی شده و در مرحله بعد به سراغ ای‌تی‌ام‌ها و بحث اسکینر کپی از کارت‌های عابربانک و … می‌رویم تا این معضلات را نیز برطرف کنیم.

وی با اشاره به کسب و کارهای جدید یا استارتاپ‌ها، گفت: استارتاپ‌ها رشد ۳۲۰۰ درصدی داشتند، اگرچه ما این استارتاپ‌ها را حمایت می‌کنیم اما قانون مشخصی در خصوص آنها وجود ندارد؛ به همه کسب و کارهای جدید در فضای مجازی تاکید می‌کنیم که باید اطلاعات کاربران شان را در داخل کشور ثبت کنند نه در کشورهای بیگانه.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به اینکه ۵۱ هزار متقاضی نماد اعتماد در کشور وجود دارد، ادامه داد: تاکنون ۳۲ هزار فروشگاه اینترنتی نماد اعتماد دریافت کرده‌اند.

رئیس پلیس فتا ناجا درباره وقوع جرائم در فضای مجازی از جمله اینستاگرام و تلگرام، گفت: ۴۱ درصد از جرائم در حوزه تلگرام، ۲۴ درصد در اینستاگرام است، خوشبختانه به دلیل فیلترینگ تلگرام درصد وقوع جرائم در این بخش از فضای مجازی کاهش پیدا کرده است.

به گفته وی، ۳۵ میلیون نفر از هاتگرام و طلاگرام استفاده می‌کنند که موضوعات مجرمانه در آنجا قرار دارد.

سردار هادیانفر با بیان اینکه امنیت در فضای مجازی یک محصول نیست بلکه یک فرآیند نسبی است، گفت:‌ ۴۲ هزار همیار پلیس فتا در حال حاضر به پلیس فتا کمک می‌کنند همچنین به ۲۱۰ هزار دانش‌آموز آموزش‌هایی در حوزه فضای مجازی ارائه شده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری آنا