مرتضی رحیمی مدیرعامل پیام رسان سروش در گفتگویی داغ به ارائه ی اطلاعاتی از این پیام رسان پرداخت. مرتضی رحیمی مدیرعامل پیام رسان سروش، دیگر مهمان بخش گفتگوی خودمانی رویداد یلدای کارآفرینی بود که به پاسخ سوالات مجریان پرداخت. وی در ابتدا و در جواب پیام رسان مورد استفاده ی خود گفت: من از پیام […]
مرتضی رحیمی مدیرعامل پیام رسان سروش در گفتگویی داغ به ارائه ی اطلاعاتی از این پیام رسان پرداخت.
مرتضی رحیمی مدیرعامل پیام رسان سروش، دیگر مهمان بخش گفتگوی خودمانی رویداد یلدای کارآفرینی بود که به پاسخ سوالات مجریان پرداخت. وی در ابتدا و در جواب پیام رسان مورد استفاده ی خود گفت:
من از پیام رسان سروش استفاده می کنم. با این حال برای رفع برخی دیگر از نیاز ها و ارتباط با تعدادی از دوستان، از پیام رسان های خارجی مثل واتساپ نیز بهره می برم.این موضوع در در کشور ما به قانون نانوشته ای تبدیل شده است که کاربران تنها از یک پیام رسان استفاده کنند؛ در حالی که در بسیاری از کشورها، کاربران بر پایه ی نیاز های خود از چندین سرویس استفاده می کنند.
مرتضی رحیمی سپس در خصوص فیلتر توئیتر و تلگرام و مشکلات ایجادشده در این خصوص گفت:
ما از ابتدا هم با فیلترینگ تلگرام به هیچ وجه موافق نبودیم و معتقد هستیم کسب و کارها در سایه ی رقابت پیشرفت می کنند. اما متاسفانه، پیام رسان سروش عملکرد خوبی در ارتباط با رسانه ها و مردم نداشت و موفق به تبیین دیدگاه خود نشدیم که ما موافق فیلتر شدن هیچ سرویسی نیستیم.فیلتر توئیتر یکی از دلایلی بود که تلگرام موفق به کسب جایگاه بزرگی در کشور شد.
وی درباره یکی شدن برخی از پیام رسان های داخلی برای تجمیع کاربران و سهولت استفاده از آن ها اعلام کرد که نمی توان به صورت قطعی، خوب یا بد بودن این موضوع را پیش بینی کرد. اینکه پیام رسانی به صورت مونوپولی مورد استفاده واقع شود در هیچ جای دنیا انجام نمی شود و کار درستی نیست
مدیرعامل سروش در ادامه در رابطه با تاریخچه سروش و مالکیت آن افزود:
سال ۹۳ تیمی از دانشجویان دانشگاه شریف شکل گرفت. دانشجوهای شریف به دنبال دو مشخصه در کارهای خود هستند؛ یکی چالش برانگیز بودن پروژه که پیام رسان ها اینطور هستند و پیچیدگی زیادی در بخش بک اِند دارد. دیگری نیز به دنبال سوپر اپ ها هستند. این تیم تشکیل یافته استارت پروژه ی پیام رسان سروش را زدند. شرکت مهیمن با پشتیبانی از این تیم، پایه های شکل گیری پیام رسان سروش را رقم زد.در زمان فعالیت وایبر در ایران، سازمان صدا و سیما طی مناقصه ای موفق به خرید سهم عمده ای از پیام رسان سروش شد و در حال حاضر مالک این برند است. در حال حاضر ارتباط ما با صدا و سیما تنها در سیاست های کلی است و این سازمان در زمینه ی مدیریت محتوا و پروژه نقشی در سرویس ندارد.
رحیمی در ادامه ی گفتگو و در پاسخ به نبود اعتماد به پیام رسان های داخلی، عدم رابطه ی مستقیم و مناسب با رسانه ها و کاربران را از بزرگ ترین دلایل این معضل دانست و گفت
ما در سروش از عدم شفافیت صدمه دیده ایم؛ خیلی جاها با آدرس دهی اشتباه آسیب زیادی به کار وارد شد. از آنجایی که ما تیم فنی بودیم و ارتباط ضعیفی با رسانه ها داشتیم، منجر به عدم موفقیت در معرفی صحیح خود به جامعه مخاطب شد. این در حالی است که بسیاری از موارد منتشرشده در خصوص پیام رسان سروش، صحیح نیستند.
مدیر عامل سروش در رابطه با دریافت وام های کلان بلاعوض از دولت گفت:
یکی از شایعات منتشرشده، همین نکته است. سروش تنها ۵ میلیارد تومان وام آن هم با سود ۸ درصد از بودجه ی تخصیص یافته ی وزارت ارتباطات برای پیشرفت کسب و کار های داخلی، دریافت کرده است. تمام این وام خرج توسعه و بهبود زیرساخت ها، خرید سرور و بهبود شبکه شده است.
در حالی که مجری رویداد از دریافت همین مبلغ ۵ میلیارد تومان وام از عملکرد پیام رسان سروش انتقاد کرد و این مبلغ را آرزویی برای بسیاری از کسب و کارهای نوپا دانست، رحیمی گفت:
نباید فراموش کنید که ما به رقابت با سرویسی (تلگرام) رفتیم که ۴۰ میلیون کاربر در کشور داشت و صدها میلیون دلار هزینه ی توسعه ی آن شده بود. در این شرایط رقابتی، نمی توان با سرمایه گذاری اندک موفق شد و سروش باید با جذب سرمایه ی بیشتر موفق به ارایه ی کیفیت و امکانات مشابهی با رقبای قدرتمند خارجی خود می شد.ما هم اکنون آماده ی جذب سرمایه و همکاری با سرمایه گذاران داخلی را داریم.
مرتضی
رحیمی در خصوص تعداد کاربران پیام رسان سروش، اعلام کرد که در حال حاضر ۱۴
میلیون کاربر ثبت نامی در این پیام رسان وجود دارد که در اوج ترافیک رکورد
۸ میلیون کاربر فعال را ثبت کرده است. این در حالی است که این پیام رسان
در دوران فیلترینگ تلگرام، تنها ۴ میلیون کاربر جدید جذب کرده است. وی هم
چنین درباره ی فیلترینگ تلگرام گفت:
فیلترینگ تلگرام نه تنها به ما کمک نکرد، بلکه آسیب جدی به کسب و کار ما وارد کرد. ما بهترین میزان جذب کاربر را در زمانی داشتیم که تلگرام دچار مشکل فنی می شد. فیلترینگ تلگرام باعث شد مردم نسبت به پیام رسان سروش جبهه گرفته و در ادامه شایعات منفی زیادی در فضای مجازی منتشر شد. ما هم چنین با تبلیغ سروش در صدا و سیما مخالف بودیم؛ این امر نه تنها به ما کمک نکرد بلکه تاثیر منفی روی روند جذب کاربران داشت. متاسفانه نظر ما تنها به عنوان یک پیشنهاد بررسی می شود و صدا و سیما به عنوان سهام دار اصلی سروش، تصمیم و سیاست نهایی را اتخاذ می کند.
مدیرعامل سروش در پایان نشست نیز از کاربران و رسانه ها خواست تا به بررسی دقیق تر اطلاعات و اخبار منتشرشده در فضای مجازی بپردازند:
ما در مقابل هجمه رسانه ای نمی توانیم دوام بیاوریم. رسانه ها باید در این زمینه باید به دنبال انتشار واقعیات باشند. در بحث امنیت اطلاعات، در حال حاضر هاتگرام و طلاگرام فعالیت می کنند که هیچ نکته ی مثبتی در خصوص امنیت این سرویس ها وجود ندارد. اگر کاربران دغدغه ی امنیت حریم مجازی خود را دارند، در وهله ی اول باید کارشناسانه به دنبال نقد و بررسی عملکرد سروش بود؛ نه صرفا از روی شایعات. هم چنین در ادامه سایر موارد مانند اپلیکیشن و سرویس هایی با دسترسی زیاد در گوشی های هوشمند را نیز جهت امن بودن آن ها بررسی کنند و دغدغه ی امنیت فضای مجازی خود را تنها معطوف به پیام رسان ها نکنند.ما به هیچ وجه تاکنون اطلاعات کاربران خود را به مقامات قضایی نداده ایم و به همین دلیل، درحال حاضر حکم جلب من صادر شده است. آیا برای هیچ یک از شما کارآفرینان، صاحبان استارتاپ و دانشجویان حاضر در این رویداد قرار جلب صادر شده است و با استرس ناشی از آن آشنا هستید؟ این یکی از معضلات فعالیت در حوزه ی ما است.
- منبع خبر : نوداد
Wednesday, 13 November , 2024