حدود ۵۰۰ میلیون نفر در سرتاسر دنیا هر روز از شبکه ی اجتماعی اینستاگرام استفاده می کنند. این شبکه ی اجتماعی مدت ها است که دیگر صرفاً یک آلبوم عکس دیجیتال نیست و حالا از آن برای خرید و فروش، تبلیغ محصولات و حتی به عنوان وسیله ای برای پژوهش استفاده می شود. از این […]

حدود ۵۰۰ میلیون نفر در سرتاسر دنیا هر روز از شبکه ی اجتماعی اینستاگرام استفاده می کنند. این شبکه ی اجتماعی مدت ها است که دیگر صرفاً یک آلبوم عکس دیجیتال نیست و حالا از آن برای خرید و فروش، تبلیغ محصولات و حتی به عنوان وسیله ای برای پژوهش استفاده می شود. از این رو، تحقیقات علمی نشان داده است عکس ها و فیلترهایی که برای پست های اینستاگرام خود استفاده می کنید می تواند درباره ی شخصیت و حتی سلامت شما حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

رنگ و فیلتر عکس ها

شخصیت شناسی عکسهای اینستاگرام
  • دانشمندان کره ی جوبی پروفایل ۱۷۹ نفر از کاربران اینستاگرام را آنالیز کردند (در مجموع ۲۵،۳۹۴ عکس). در این تحقیق تمرکز بر روی رنگ عکس ها به عنوان یکی از عناصر کلیدی استایل عکس ها بود. این دانشمندان پی بردند کسانی که در رابطه ی عاطفی هستند، در مقایسه با کسانی که شریک عاطفی ندارند، بیشتر عکس هایی به اشتراک می گذارند که رنگ های برجسته و پررنگی دارند. علاوه بر این، افراد برونگرا و کسانی که مستعد خودشیفتگی هستند بیشتر از دیگران، از فیلترهای پررنگ برای عکس های خود استفاده می کنند.
  • دانشمندان امریکایی با آنالیز ۴۳،۹۵۰ عکس از کاربران اینستاگرام، پی بردند افراد افسرده بیشتر عکس به اشتراک می گذارند. علاوه بر این، تمرکز اصلی در عکس های آن ها روی صورت خود آن ها است. همچنین، این افراد برای عکس های خود اغلب از فیلتر استفاده نمی کنند. رنگ های تیره، آبی و خاکستری رنگ غالب بیشتر عکس های افراد افسرده هستند. به علاوه، آن ها عکس های سیاه و سفید را بیشتر ترجیح می دهند.

موضوع عکس ها

  • اگر شما هم از آن دست افرادی هستید که از دیدن عکس های غذا در نیوزفید اینستاگرام تان کلافه می شوید، باید بدانید که معلوم شده به اشتراک گذاشتن عکس غذا اتفاقاً می تواند مفید باشد. محققان به این نتیجه رسیده اند که وقتی افراد عکس و دستور پخت غذاهایی که می پزند را به اشتراک می گذارند، این کار باعث می شود آن ها راحت تر بتوانند رژیم غذایی مناسب شان را ادامه دهند و حتی وزن کم کنند. این کار پروفایل اینستاگرام شخص را تبدیل به یک نشریه ی مخصوص تغذیه و رژیم می کند که لایک ها و کامنت های دوستانش به او انگیزه می دهند مواد غذایی سالمی را انتخاب کند.
  • به اعتقاد برخی کارشناسان، کسانی که از شریک عاطفی خود زیاد عکس می گذارند، در حقیقت سعی دارند روی مشکلات رابطه ی عاطفی خود سرپوش بگذارند. کامنت هایی مثل «عشق من» یا «مرد من» می توانند نشان دهنده ی احساس مالکیت باشند.

چند نکته ی دیگر

  • دانشمندانی از امریکا و انگلیس در تحقیقات خود پی بردند افراد کمتر از ۲۵ سال در عکس های اینستاگرام شان کمتر لبخند می زنند.
  • آن دسته از کاربران اینستاگرام که دوستان شان را در عکس ها تگ می کنند، کمتر تنها هستند. بر عکس، کسانی که عکس هایشان را بدون هیچ تگی پست می کنند و دیگران را تحریک به بحث نمی کنند، احتمالا بیشتر تنها هستند.
  • سلفی ها همیشه نشان دهنده ی خودشیفتگی نیستند. علاقمندان سلفی سه دسته هستند: کسانی که می خواهند پیامی بدهند، کسانی که شرح حال خود را ثبت می کنند و کسانی که دائماً به دنبال خودنمایی هستند. دسته ی اول کسانی هستند که عکس های خود را با این هدف به اشتراک می گذارند که دوستان و دنبال کنندگان خود را وارد بحث کنند. یک نمونه ی این افراد کسانی هستند که هنگام انتخابات، با سند رأی دادن شان عکس می گیرند. دسته ی دوم، برای ثبت لحظات خاطره انگیز زندگی شان است که سلفی می گیرند. برای این افراد کسانی که عکس های آن ها را می بینند اهمیتی ندارد. آن ها از خودشان سلفی می گیرند تا خاطرات شان را ثبت کنند، نه آنکه از دیگران لایک بگیرند. اما دسته ی سوم، یعنی خودنماها تقریبا همه چیز زندگی شان را به نمایش می گذارند و سعی می کنند خودشان را خوب نشان دهند. یکی از مثال های خوب این مسأله، اعضای خانواده ی کارداشیان هستند.