مشاور وزیر ارتباطات با بیان اینکه سیمکارت کودکان می‌تواند فضای مجازی را برای آن‌ها امن، سالم و نگرانی خانواده‌ها را برطرف کند، گفت: محتوایی که این سیم کارت‌ها در دسترس کودکان و نوجوانان قرار می‌دهند، همگی قابل تایید است و یک نوع پالایش در مورد محتوای آن‌ها انجام شده است. استفاده از رایانه و فناوری‌های […]

مشاور وزیر ارتباطات با بیان اینکه سیمکارت کودکان می‌تواند فضای مجازی را برای آن‌ها امن، سالم و نگرانی خانواده‌ها را برطرف کند، گفت: محتوایی که این سیم کارت‌ها در دسترس کودکان و نوجوانان قرار می‌دهند، همگی قابل تایید است و یک نوع پالایش در مورد محتوای آن‌ها انجام شده است.

استفاده از رایانه و فناوری‌های دیجیتال بخش عمده‌ای از اوقات فراغت کودکان ایرانی را به خود اختصاص داده است و به همین دلیل فضای مجازی را باید از هر دو منظر فرصت‌ها و تهدید‌ها مورد توجه قرار داد. در کشور ما طبق آخرین آمار اعلام شده از مراجع رسمی بیش از ۱۳ درصد کاربران اینترنت را کودکان تشکیل می‌دهند و این یعنی آن‌ها برای دستیابی به اطلاعات، برقراری ارتباط با دوستان و اعضای خانواده، انجام تکالیف درسی، دانلود موسیقی و فیلم و البته بازی رایانه‌ای به اینترنت مراجعه و دسترسی دارند. این در حالی است که فضای مجازی نامحدود تنها برای استفاده گروهی از افراد جامعه آن‌هم در موارد متعددی مفید است؛ در این میان خطرات بالقوه و بالفعلی برای فرزندان در این فضا وجود دارد که لازم است با مشارکت همه ذینفعان تدبیر هوشمندانه‌ای در مورد آن اتخاذ شود؛ این مهم نه فقط در ایران بلکه در بسیاری از کشور‌های جهان امری مقبول و در حال پیگیری است و در کشور ما قرار است سیم‌کارت کودکان از طریق ارایه محتوا و امکانات جذاب و متنوع فضای جدیدی را برای قشر کودک و نوجوان در حوزه ارتباطات فراهم آورد.
بر این اساس اپراتور‌ها موظف شدند خدمات تلفن همراه را با قابلیت اعمال برخی مدیریت‌ها برای استفاده کودک و نوجوان برای یک یا چند دسته از خدمات تلفن همراه نظیر صوت، تلفن تصویری، پیام کوتاه، پیام چندرسانه‌ای و اینترنت یا اضافه کردن برخی قابلیت‌ها، چون امکان تماس خانوادگی یا گروهی بر اساس درخواست مشترک فراهم کنند. در این زمینه به اپراتور‌ها یادآوری شد که در سیم‌کارت‌های جدید لازم است نحوه نظارت، هدایت و کنترل کودکان توسط اولیای خانواده‌ها، تماس با کد‌های خدماتی اضطراری از قبیل ۱۲۳ و ۱۱۰ در صورت مواجهه با ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی و همچنین ترویج اخلاق و آداب استفاده مسئولانه و شرعی از خدمات و محصولات موبایل در راستای رعایت حقوق شهروندی دیده شود. بر این اساس با این کار در کنار ایمن‌سازی فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان، زمینه جدید اقتصادی برای بخش خصوصی نیز فراهم می‌شود و تولیدکنندگان محتوا با ارزیابی علایق و سلایق نسل‌های مختلف و با استفاده از بازخورد‌هایی که می‌گیرند، محتوای جدیدی را برای سنین خاص تولید می‌کنند. ضمن اینکه امکان پیوند خوردن با سیستم‌های آموزش‌وپرورش وجود دارد تا برنامه کلاسی، کارنامه، ویدیو‌های آموزشی برای فرد در دسترس باشد.
هرچند که چندسالی است از عرضه این سیم‌کارت‌ها در کشور می‌گذرد و طبق گفته سازندگان آن‌ها همه نیاز‌های این رده سنی در فضای مجازی را اغناء می‌کند، تا خانواده‌ها با کمال اطمینان اجازه دهند فرزندانشان به فضای مجازی ورود کرده و از این سیم‌کارت استفاده کنند، اما همچنان با اقبال کمی از سوی خانواده‌ها روبه‌رو هستند. بر همین اساس گفت‌وگویی را با خسرو سلجوقی، مشاور وزیر و عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران داشتیم که در ادامه می‌خوانید:
سلجوقی ؛ با بیان اینکه حدود یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار عدد از این سیمکار‌ت‌ها در اختیار خانواده‌ها قرار گرفته است، اظهار کرد: ویژگی این سیم‌کارت این است که نوعی از وب‌گاه‌ها و دسترسی‌هایی را که برای کودکان مناسب است را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و مانند سیم‌کارت‌های معمولی نیست که فرد با اتصال به اینترنت بتواند هرجایی که می‌خواهد برود و بدون محدودیت وارد صفحات اینترنت شود.
وی با اشاره به اینکه این سیمکارت‌ها با عملکرد ویژه طراحی شده است، افزود: پیشنهاد می‌شود خانواده‌ها از این سیم‌کارت‌ها استفاده کنند تا در مسیر تحقق سلامت و امنیت فضای مجازی کودکانشان و دسترسی‌های سالم حرکت کنند. سازوکار در اختیار قرار دادن سیم‌کارت‌های کودک به خانواده‌ها و محتوایی که ارائه می‌دهند تمام رایگان است و گروهی که متخصص کودکان هستند این سیم‌کارت‌ها را طراحی و محتوای آن را استخراج کرده‌اند. عملا نوعی از نیاز‌هایی که مختص کودکان است مورد توجه قرار گرفته است. این محتوای سالم برای همه پدران و مادرانی که نگران حضور فرزندشان در فضای مجازی هستند یک امکان بسیار خوب است؛ چراکه تمام صفحاتی که در اختیار کودکان قرار می‌گیرد جداسازی و انتخاب شده و بعد در اختیار کودکان قرار می‌گیرد.
مجری سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک تصریح کرد: امروز عملا پدر و مادر‌ها این امکان را ندارند که بتوانند صفحات مختلف و نامحدود اینترنت را برای کودکان جدا و پاک‌سازی کنند و این سیمکارت‌ها این امکان را به خانواده‌ها داده و این امکان فراهم شده تا پدر و مادرانی که امکان مدیریت دارند بتوانند در محتوای حضور پیدا کنند و این سیم‌کارت‌ها را کنترل کنند.
مشاور وزیر ارتباطات با بیان اینکه سیمکارت‌های عرضه شده فعلی متعلق به شرکت انارستان است، ادامه داد: بعد از آن سیمکارت جدیدی هم با عنوان «تین‌تاک» تولید شده که هنوز فروش آن شروع نشده است. این سیم‌کارت قصد دارد از طریق ارایه محتوا و امکانات جذاب و متنوع فضای جدیدی را برای قشر کودک و نوجوان در حوزه ارتباطات فراهم کند و همه نیاز‌های این رده سنی در فضای مجازی را اغنا کند و درنتیجه به خانواده‌ها باکمال اطمینان اجازه می‌دهد تا فرزندانشان را به فضای مجازی وارد کرده و از این سیم‌کارت استفاده کنند.
وی بیان کرد: این سیم‌کارت مانند همه اپراتور‌های فعال کشور به شبکه سراسری مخابراتی متصل می‌شود، اما برای فضای مجازی آن به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که کودکان و نوجوانان فقط در یک شرایط و محیط امن امکان فعالیت داشته باشند. در حقیقت این اپراتور یک پلتفرم را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا توسط آن‌همه اپلیکیشن‌هایی که در کشور وجود دارد و برای کودکان و نوجوانان مناسب است را به دست بیاورند. این سیم‌کارت به صورت رایگان برای خانواده‌ها و فرزندانشان عرضه خواهد شد و در خیلی از کشور‌ها هم حتی سیم‌کارت‌های بزرگسالان رایگان است و معمولا هزینه روی تراکنش‌ها و یا تبلیغات انجام شده با سیم‌کارت مبلغ گرفته می‌شود.
سلجوقی در خصوص محتوای ارائه شده در این سیم‌کارت‌ها هم گفت: محتوایی که این سیم کارت‌ها در دسترس کودکان نوجوانان قرار می‌دهند، قطعا محتوای مناسب و ویژه این گروه سنی است؛ که همگی قابل تایید است؛ یعنی یک نوع پالایش در مورد محتوای آن‌ها انجام شد که متناسب کودک و در آنجا قابل دسترس است. چند شرکت از جمله انارستان، درسا و نبات نیز شروع به ارائه خدمت و تولید محتوا برای سنین مختلف در این خصوص کرده‌اند.
وی در خصوص سایر قابلیت‌های این سیم‌کارت و محدودیت‌های تماس و پیامک وعدم محدودیت‌های اینترنتی آن‌ها هم گفت: زمانی که می‌گوییم این سیم‌کارت‌ها محدودیت پیام و یا تماس دارند به این معنی است که خانواده برای آن تعریف می‌کند که کودکشان تنها با چه شماره‌هایی و از چه‌شمار‌های دریافتی می‌تواند تماس و یا پیامک برقرار کند و خود این محدودیت‌ها در مدیریت دسترسی‌های کودک هم بسیار کمک کننده است.
‌مشاور وزیر ارتباطات درخصوص موتور‌های جست‌وجوگیری که برای این سیم‌کارت‌ها تعریف شده است هم اظهار کرد: در حال حاضر موتور جست‌وجو گر «پارسی‌جو» را برای این سیم‌کارت‌ها فعال کرده‌ایم و سایر موتور‌های جست‌وجو در این سیم‌کارت‌ها فعال و قابلیت دسترسی ندارد.
سلجوقی با تاکید بر اینکه استفاده از این سیم‌کارت‌ها می‌تواند نگرانی خانواده‌ها را در خصوص حضور فرزندانشان در فضای مجازی برطرف کند، اضافه کرد: خانواده‌ها متاسفانه امروز اشراف زیادی در خصوص سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی فضای مجازی و محدودیت‌هایی که باید برای کودکانشان اعمال شود ندارد؛ اما در کشور‌های پیشرفته این سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی بالاست. مسئله بعدی که شاید باعث روند کند پذیرش این سیمکارت‌ها شده احساس ورد دولت به این سیم‌کارت‌هاست و نوعی مقاومت را در مقابل آن اتفاق ایجاد کرده است، درصورتی که این سیم‌کارت‌ها هیچ ارتباطی به دولت ندارند و تماما توسط بخش خصوصی عرضه می‌شود. ضمن اینکه در همه جای دنیا کودکان به نوعی تحت راهنمایی هستند واین همیشه اتفاق می‌افتد، ولی در کشور ما در حال حاضر به دلایلی که عرض شد در این فضا رها شده‌اند.

  • منبع خبر : ایکنا