این روزها صحبت از فیلتر اینستاگرام به بهانه‌های مختلف از هر سویی شنیده می‌شود، از طرف دیگر وزارت ارتباطات در موضعی انفعالی تنها از موضوع مخالفت با این بحث صحبت به میان می‌آورد که این رویکرد نیز موضوع جدیدی نیست . اینکه وزیر جوان ارتباطات صحبت از گره نزدن خواستگاه‌های سیاسی با فیلترینگ می‌کند، موضوعی […]

این روزها صحبت از فیلتر اینستاگرام به بهانه‌های مختلف از هر سویی شنیده می‌شود، از طرف دیگر وزارت ارتباطات در موضعی انفعالی تنها از موضوع مخالفت با این بحث صحبت به میان می‌آورد که این رویکرد نیز موضوع جدیدی نیست .

اینکه وزیر جوان ارتباطات صحبت از گره نزدن خواستگاه‌های سیاسی با فیلترینگ می‌کند، موضوعی جذاب و عامه پسند است، اما اگر ایشان به فکر حل این مشکلات هستند چرا به ریشه‌های اقتصادی و فرصت‌هایی که اینستاگرام در همه عرصه‌ها ایجاد کرده گزارش کاملی نمی‌دهد.

اینکه یک عده در کشور دایه مهربان‌تر از مادر شده‌اند و با این بیانات در رسانه ملی در خصوص بارداری با دو گیگ اینترنت آیا روش درستی برای پاسخ به افکار عمومی است؟!

اگر در جایی عده‌ای براساس واقعیت به نتیجه رسیده‌اند که نبودن اینستاگرام به نفع کشور است، خیلی شفاف و دقیق با مستندات قابل فهم برای عامه جامعه، دلایل خود را مطرح کند، چنانچه این موضوع از سوی کاربران درست ارزیابی شود نه نیازی به فیلترینگ هست نه چیز دیگر و خود کاربران به صورت خودجوش اقدام به حذف اینستاگرام می‌کنند.

همه جامعه شناسان در کشور می‌دانند که با نسل جوان فعلی با زور و تهدید نمی‌توان صحبت کرد و باید آنها را قانع کرد، چنانچه به صورت یک سویه نیز به این موضوع پرداخته شود، قطعا همانطور که در سایر تجربیات دیگر همانند تلگرام که این روزها همچنان با وجود فیلتر بودن باز هم با اقبال عمومی نسبتا بالایی مواجه است راه برای دور زدن فیلتر اینستاگرام نیز از می‌شود.

پیشنهاد می‌شود حال که از سوی موافقان فیلترینگ اینستاگرام صحبت‌هایی غیر علمی مطرح می‌شود، وزیر جوان ارتباطات مدیران مربوطه در این حوزه را به خط کند و وزارت ارتباطات با ارایه آمار و مستندات دقیق علمی که چند درصد از کاربران فعلی اینستاگرام با هجویات سرکار دارند و چند درصد اقدام به استفاده از این بستر برای کسب روزی کرده‌اند، کنند شاید این مسیر دلواپسانی را که این روزها نگران کل مردم جامعه هستند نیز آگاهانه‌تر دلایل خود را مطرح کنند.

البته دیدگاه دیگری نیز وجود دارد که دشمن از این فضا برای ضربه زدن به نظام استفاده نمی‌کند چرا ما این فرصت بالفعل را به صورت معکوس در برابر دشمن استفاده نمی‌کنیم و همیشه با دیوار کشیدن دور خودمان سعی در مقابله با دشمن داریم.

  • منبع خبر : پایگاه خبری فناوری 90