در کشورمان برخی والدینی که فرهنگ استفاده و حضور در شبکه های اجتماعی را آموزش ندیده اند، بدون در نظر گرفتن عواقب و قائل شدن حریم خصوصی برای کودکان، فیلم ها و تصاویر فرزندان خود را به نیت افزایش فالوئر در فضای مجازی به اشتراک می گذارند. متاسفانه قبل از اینکه فرهنگ استفاده از یک […]

در کشورمان برخی والدینی که فرهنگ استفاده و حضور در شبکه های اجتماعی را آموزش ندیده اند، بدون در نظر گرفتن عواقب و قائل شدن حریم خصوصی برای کودکان، فیلم ها و تصاویر فرزندان خود را به نیت افزایش فالوئر در فضای مجازی به اشتراک می گذارند.

متاسفانه قبل از اینکه فرهنگ استفاده از یک تکنولوژی به ملت ما آموزش داده شود ،خود تکنولوژی وارد کشورمان شد وخسارات زیادی به فرهنگ و ذائقه ملت ما وارد کرد.

دراین میان به نظر می آید نحوه استفاده ازاینستاگرام درمیان برخی جوانان بدتر از همه پیام رسانهای دیگر است. اشتراک گذاری عکسها وفیلمهای خانوادگی خصوصی، اشتراک گذاشتن تفریحات و لباسها و غذاها و …خلاصه اشتراک گذاری همه چیزهایی که به زندگی خصوصی افراد برمیگردد و فقط به منزله فخرفروشی و جلب توجه و افزایش فالوئر صورت می گیرد.

این جمله رهبر انقلاب را باید با آب طلا نوشت اینکه فرمودند: “تعداد لایکهای فضای مجازی معیارارزش یک مطلب نیست.”

قدر زر زرگر بداند ،قدر گوهر گوهری؛ یعنی هرکس نمی تواند ارزش یک مطلب رامحک بزند، باید زرشناس باشد تا بفهمد.

فعالان حقوق کودکان نگران تضییع حقوق کودکان در فضای مجازی هستند.

در بند شانزدهم پیمان نامه حقوق کودکان آمده است که کودکان حق برخورداری از حریم خصوصی دارند و با نقض کننده آن باید برخورد قانونی شود.

در تعیین مصادیق مجرمانه نقض حریم خصوصی کودکان در فضای مجازی به مسئله مهمی تبدیل شده است.

چندی پیش یک دختر اتریشی به محض رسیدن به سن قانونی از والدینش برای انتشار عکس های کودکی اش شکایت کرد.

او علت شکایتش را این چنین توضیح داد: آنها هیچ حد و مرزی نداشتند از من در هر شرایطی عکس گرفته اند؛ روی توالت، برهنه و …

دادگاه والدین دختر را به حذف عکس ها و پرداخت جریمه نقدی محکوم کرد.

در اتریش، فرانسه و دانمارک با رسیدن کودکان به سن 18 سالگی می توانند از والدین به دلیل نقض حریم خصوصی شکایت کنند.

فعالان حقوق کودک می گویند: والدین حق ندارند عکس برهنه کودکان را در فضای عمومی منتشر کنند.

در فرانسه اگر والدین این حریم خصوصی را نقض کنند تا 45 هزار یورو جریمه خواهند شد.

آدام آلتر، روان‌شناس می گوید: هدف کلیدی اینستاگرام و دیگر‌ رسانه‌های اجتماعی ساختن محصولی نیست که مردم از آن لذت ببرند و در نتیجه سودآور باشد، بلکه ساختن محصولی است که مردم نتوانند از استفاده‌اش دست بکشند و به این دلیل سودآور شود.

وی ادامه می دهد: بسیاری از غول‌های فناوری دربارۀ استفادۀ خصوصی و شخصی‌شان از فناوری، اینکه اجازۀ چه استفاده‌ای را به بچه‌هایشان می‌دهند، و تا چه حد به بچه‌هایشان اجازه می‌دهند به صفحات و اپ‌ها و برنامه‌های مختلف دسترسی داشته باشند، بسیار بسیار محتاط‌اند. آن‌ها، روی صحنه می‌آیند و چیزی از این جنس می‌گویند که: این بزرگ‌ترین محصول دوران ماست. اما وقتی کندوکاو کنید می‌بینید که مانع دسترسی بچه‌هایشان به همان محصول می‌شوند.

امروزه اغلب کودکان به دلیل استفاده بیش‌ازحد از گوشی‌های لمسی و تبلت، قادر به درست نگه داشتن مداد در دست خود نیستند و این موضوع به مهارت نوشتاری آن‌ها آسیب می‌زند.

بحران امروز کشور ما از این فراتر است.

والدین ایرانی با یک دوربین کودک را در تمام طول روز تعقیب می کنند و همه ی لحظاتش را به اشتراک می گذارند تا از طریق فالوئر به کسب درآمد برسند.

والدین باید بدانند مالک کودکان نیستند بلکه حافظ منافع کودک اند!

  • منبع خبر : دانا