با توجه به پهنای باندی که در اختیار پیام رسان های خارجی گذاشته شده و حمایت هایی که از طرق مختلف به خصوص از طریق آن زیرساخت ها داده اتفاق می افتد، مجلس به دنبال ایجاد بستر مناسب برای رقابت پیام رسان های داخلی با پیام رسان های خارجی رقابت است. محمد اسماعیل سعیدی عضو […]

با توجه به پهنای باندی که در اختیار پیام رسان های خارجی گذاشته شده و حمایت هایی که از طرق مختلف به خصوص از طریق آن زیرساخت ها داده اتفاق می افتد، مجلس به دنبال ایجاد بستر مناسب برای رقابت پیام رسان های داخلی با پیام رسان های خارجی رقابت است.

محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و عضو کمیته فضای مجازی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری علم و فناوری، با تاکید بر این که در فضای مجازی اولین برنامه ای که در دستور کار کمیته فضای مجازی قرار گرفت، پیش نویس طرح ساماندهی شبکه های اجتماعی بود، اظهار داشت: طرح ساماندهی شبکه های اجتماعی و حمایت از شبکه های داخلی حدود 22 ماده دارد و احتمالا دارد که کم و یا زیاد شود.

وی افزود: چون این طرح در کمسیون در حال بررسی است که البته کلیاتش در صحن مجلس اعلام وصول شده و به کمسیون فرهنگی ارجاع شد که در کمیته فضای مجازی در حال  بررسی است.

 سعیدی با اشاره به این که قبل از بررسی ما پنج شش جلسه به صورت مستمر با اصحاب شبکه های مجازی داخلی و پیام رسان های داخلی و همچنین مسئولین دستگاه های  مرتبط و وزارت خانه ها داشتیم، ابراز داشت: نقطه نظرات آنها را هم تقریبا جمع کردیم مرکز پژوهش ها متولی جمع بندی بررسی این موضوعات بود که به زودی به صحن مجلس خواهد آمد.

 وی هدف از این طرح را به چند بخش دسته بندی کرد و گفت: اولین مورد اینکه تکلیف پیام رسان های خارجی که بالاخره در فضای مجازی داخل کشور مشغول فعالیت هستند و به صورت رها و یله دارند کارهای خودشان را انجام می دهند و فعالیت می کنند را روشن کنیم.

پیام رسان های خارجی باید تابع یک سری چارچوب ها باشند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: این پیام رسان ها باید تابع یک سری چارچوب ها باشند، همان طور که در کشورهای دیگر تابع این چارچوب ها هستند، و حتی در آن کشورهایی که آزادی توأم با بی بند و باری دارند، نسبت به فعالیت شبکه های اجتماعی به خصوص  در ارتباط با هنجارهایی که در درون جامعه خودشان هست حساسیت دارند و نسبت به آن چارچوب هایی را تعریف کردند.

وی هدف مجلس را نیز تعیین دقیق چهارچوب ها دانست و اذعان داشت: فلذا ما هم قصدمان این است که اولا این تعیین تکلیف بشود و چارچوب ها دقیق مشخص شود، شبکه ها و همچنین پیام رسان های داخلی نحوه حمایت از این کار و نحوه رقابت این ها با پیام رسان های خارجی این هم دقیقا مشخص شود.

پیام رسان های داخلی دانش فنی مورد نیاز را دارند، اما توان رقابت ندارند

سعیدی تصریح کرد: یعنی ما یک فرصتی را ایجاد کنیم که در یک بستر مناسب، پیام رسان های داخلی با پیام رسان های خارجی رقابت کند، الان رقابت نمی توانند بکنند دلیلش هم پهنای باندی که در اختیار پیام رسان های خارجی گذاشته شده و هم حمایت هایی که از طرق مختلف به خصوص از طریق آن زیرساخت ها داده اتفاق می افتد.

وی پیام رسان های داخلی را از نظر دانش فنی، مناسب تلقی کرد و گفت: پیام رسان های داخلی ما قدرت رقابت با پیام رسان های خارجی را ندارند، اللبته خوشبختانه در داخل کشور دانش فنی مورد نیازمان موجود است و نخبگان ما، دانشمندان ما، جوانان ما خیلی در این زمینه موفقیت های خوبی را دارند، منتها از جهت حمایت های مالی، حمایت های زیرساختی، حمایت های سخت افزاری و این ها متاسفانه آن حمایت ها باید و شاید صورت نمی گیرد، لذا با این طرح و با تصویب این قانون این موضوعات هم آماده می شود و پیام رسان ها دیگر مشخصا می توانند در عرصه اجتماع فعالیت های خودشان را و در این بستری که فراهم می شود به نحو احسن انجام بدهند و رقابت کنند.

عضو کمیته فضای مجازی مجلس با تکذیب اعمال فیلترینگ دوباره پیام رسان ها را تکذیب و تصریح کرد: بعضا یک برداشت های سوئی را القاء کردند بعضی از رسانه ها که این طرح در راستای محدودسازی شبکه های پیام رسان خارجی هست و می خواهد دوباره فیلترینگ را به نوع دیگری اعمال کنند که بنده کاملا تکذیب می کنم و این بحث نیست، بحث این نیست بحث این است که بالاخره این ها سامان پیدا بکنند و تعیین تکلیف بشوند چارچوب ها هم روشن بشود.

مرزهای فضای مجازی باز و رها است/ هماهنگی حمله داعش به مجلس، در تلگرام انجام گرفته بود

وی با تاکید بر مشخص سازی مرزهای ورودی دیجیتالی و بعد فضای مجازی، اظهار داشت: یکی از اهداف دیگر این است که ما بیاییم ورودی های یا مرزهای ورودی دیجیتالی و بعد فضای مجازی را دقیقا مشخص کنیم، مرزبان باشد الان به مرزهای زمینی ما، مرزهای هوایی ما تکلیفش روشن است یک مرزبان دارد اما مرزهای فضای مجازی باز رها است یعنی کسی جلویش را نمی تواند بگیرد و نمی گیرند همان حمله ای که توسط داعش به مجلس شورای اسلامی انجام گرفت، تمام هماهنگی هایش توسط فضای مجازی و در تلگرام انجام گرفته بود.

شبکه های اجتماعی فرانسه به اسمی مانند سید حسن نصرالله، حساس است

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس افزود: خب بالاخره این داده ها از یک مرزی وارد می شوند در داخل شبکه های اجتماعی درون کشور داخل کشور، کیست این ها را کنترل کند؟ چرا کنترل نمی کند؟ در کشور فرانسه اسم سید حسن نصرالله را در همین شبکه های اجتماعی و پیام رسان های آنجا اسمش را بنویسی در عرض یک دقیقه این اسم خود به خود حذف می شود، یعنی آن ها آمدند یک سازوکاری را روشن کردند که صدها مورد از این موضوعات است که در همین فرانسه بلافاصله حذف می شود، بلافاصله برخورد می شود، بلافاصله کنترل می کنند و ورود پیدا می کنند

وی خاطر نشان ساخت: مرزبانی داده ها و ورودی ها در فضای مجازی دقیقا مسئولیتش با دستگاه های مرتبط مشخص خواهد شد طی آیین نامه ای مدون و مشخص، این تقریبا کاری است که ما در کمیسیون فرهنگی داریم انجام می دهیم در ارتباط با این شبکه ها.

سوال: بحثی که در رابطه با مجازات ایجاد کانال و گروه مطرح شده بود چه بود؟ اصلا درست است یا درست نیست که اخیرا مطرح شد؟

سعیدی: این مجازات که نه، قانون وقتی بالاخره تصویب می شود بایستی ضمانت اجرایی داشته باشد ضمانت اجرایی همان قانون مجازات ها است باید یک چارچوب های مشخص بشود فلذا بحث کانال و گروه و این ها باید یک جایی ثبت بشود در دنیا این متداول است الان مثلا وزارت ارشاد ما معاونت مربوطه در جلسه کمیسون به صراحت اذعان می داشتند می گفتند ما زیرساخت هایی را فراهم کردیم آماده است ولی به معنای ایجاد محدودیت نیست ایجاد یک سری ضابطه ها است ضابطه مند کردن این کانال ضابطه مند کردن این گروه ها است به معنای کنترل نیست که بعضی ها می گویند آنها می خواهند که هر پیامی که رد و بدل می شود را کنترل کنند نه این نیست  این را ما یک جایی بالاخره ثبت کنیم مشخص بشود که مسئولش کی است، ادمینش کی است، کی متصدی این است، فردا یک اتفاقی افتاد پاسخگو باشد الان کسی نیست فلذا این ها است و قطعا هر قانونی هم که تصویب می شود قانون یک ضمانت اجرایی هم باید داشته باشد که اگر نقض شد و اگر این قانون رعایت نشد بالاخره برخورد بعدی انجام می شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری علم و فناوری