محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وزارت ارتباطات بحث اینترنت و کودک را آغاز کرده است تا این مسیر را برای آسیب پذیرترین قشر جامعه در برابر فضای مجازی ایمن کند. وی بیان کرد: فیلترینگ نیازمند آن است که شورای عالی فضای مجازی به یک جمع بندی استراتژیک رسیده باشد. وزیر ارتباطات […]

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وزارت ارتباطات بحث اینترنت و کودک را آغاز کرده است تا این مسیر را برای آسیب پذیرترین قشر جامعه در برابر فضای مجازی ایمن کند.

وی بیان کرد: فیلترینگ نیازمند آن است که شورای عالی فضای مجازی به یک جمع بندی استراتژیک رسیده باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری افزود: در این راستا باید بیشتر به اقدامات ایجابی بپردازیم، اقداماتی که نتایج آن ملموس باشد نه اینکه فقط کاری انجام داده باشیم. مثلا در وزارت ارتباطات بحث اینترنت و کودک را آغاز کرده ایم تا این مسیر را برای آسیب پذیرترین قشر جامعه در برابر فضای مجازی ایمن کنیم.

جهرمی تصریح کرد: در مدت ۶ ماه که از این رویکرد می‌گذرد، یک و نیم میلیون نفر از جامعه ۱۳ میلیونی کودک و نوجوان را جدا کردیم؛ البته نه اینکه فضا را به روی آن‌ها ببندیم و فیلتر کنیم بلکه می‌خواهیم محتوای فاخر مورد نظر آن‌ها را در اختیارشان قرار دهیم. جدا کردنی این یک و نیم میلیون نفر برای این است که والدین بدانند کودک در فضای مجازی چه می‌کند.

وی ادامه داد: در این روند، فعالیت‌های مجازی کودک همزمان روی گوشی پدر یا مادر گزارش می‌شود و می‌توانند مدیریت کنند، این اقدامات عملی است و می‌توانیم بگوییم از ۱۳ میلیون نفر در این مدت یک و نیم میلیون نفر پوشش داده شدند، در این مسیر از «سمن‌ها» خواستیم به کمک ما بیایند و این حرکت را بصورت مردم نهاد آغاز کردیم این یعنی کار را دولت محور پیش نبردیم.

وزیر ارتباطات گفت: در حوزه توسعه فضای کتابخوانی، در فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان و سواد مجازی برنامه داریم و در حال جمع بندی مباحث هستیم، در این زمینه نشست‌های نقد و اندیشه در وزارت ارتباطات برگزار می‌شود، مجموعه این نظرات را به شورای عالی فضای مجازی منعکس می‌کنیم تا بتوانیم تصمیم مناسبی بگیریم و رویکرد جدیدی را ایجاد کنیم؛ البته کار سختی است.

وی بیان کرد: در قالب جشنواره کودک آنلاین که نتایج آن اردیبهشت ماه اعلام می‌شود، هزار و ۱۲۰ ایده به ما رسیده است. امروز انیمیشن «دیرین دیرین» یک اثر است و تصور کنید هزار و ۱۲۰ دیرین دیرین به ما رسیده است که خلاقیت جوانان ما در آن‌ها نمایان است. ما حمایت می‌کنیم تا ایده خود را بسازند بعد از آن بخش‌هایی را از آن‌ها خریداری می‌کنیم تا توانمند شوند تا چرخه اقتصادی آن‌ها راه بیفتد، اما بنا نیست که در حوزه محتوایی آن‌ها دخالت کنیم.

جهرمی با بیان اینکه در حوزه توانمندسازی به تولیدکنندگان محتوا کمک می‌کنیم تا سهم بازار را بگیرند، گفت: سکو‌های نرم افزاری را برای توزیع توجیه کردیم، اپلیکیشن‌هایی مانند کافه بازار و آپارات نسخه ویژه‌ای به کودکان می‌دهند و والدین متوجه می‌شوند که روی گوشی فرزندشان چه اپلیکیشنی نصب شده است.

  • منبع خبر : خبر بانو