پژوهشگر فضای مجازی گفت: پول تلگرام را پرداخت می‌کنیم تا هزاران کانال تروریستی، ضد انقلاب، پولشویی و منافقین را برایمان رشد دهد. دولت تلگرام را تا انتخابات مجلس ۹۸ نخواهد بست جناحی برای موج‌سواری بر افکار عمومی به آن نیاز دارند. از ابتدای امسال که تصمیم نظام جمهوری اسلامی ایران با ورود مستقیم حسن روحانی در […]

پژوهشگر فضای مجازی گفت: پول تلگرام را پرداخت می‌کنیم تا هزاران کانال تروریستی، ضد انقلاب، پولشویی و منافقین را برایمان رشد دهد. دولت تلگرام را تا انتخابات مجلس ۹۸ نخواهد بست جناحی برای موج‌سواری بر افکار عمومی به آن نیاز دارند.

از ابتدای امسال که تصمیم نظام جمهوری اسلامی ایران با ورود مستقیم حسن روحانی در بسته شدن تلگرام بود تا ماه‌ها سردرگمی مردم برای ماندن یا رفتن از پیام‌رسان‌های داخلی تا امروز که تلگرام و مشتقاتش همچنان ترک تازی می‌کنند یک آینده غبارآلود نامعلوم در حوزه اینترنت و پیام‌رسان‌های داخلی مشاهده می‌کنیم.

پول تلگرام را پرداخت می‌کنیم تا هزاران کانال تروریستی، ضد انقلاب، پولشویی و منافقین را برایمان رشد دهد/دولت تلگرام را تا انتخابات مجلس 98  نخواهد بست

در همین زمینه با سید علیرضا آل داوود پژوهشگر و تحلیلگر فضای مجازی و رسانه به گفتگو نشسته‌ایم، بخش دوم این گفتگو در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: بخش اول گفتگو با سید علیرضا آل داوود؛ راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات مهمترین اولویت فضای مجازی کشور/ اطلاعات ایران رایگان در اختیار دشمن قرار می‌گیرد

حمله داعش به مجلس شورای اسلامی بر بستر تلگرام انجام شد

گفتید تلگرام مامن تروریست‌ها است، تا کنون عملیات تروریستی بر بستر تلگرام در ایران رخ داده است؟ بله، یک مورد حمله تروریستی داعش به مجلس و حرم مطهر امام خمینی (ره) بود که هم جذب تروریست‌های حمله کننده به مجلس و هم ارتباط‌شان با تروریست‌های داعشی دیگر در خارج از ایران و هم هماهنگی‌ها، نوع عملیات و جایی که باید بمب گذاری کنند و چگونه وارد شوند صددرصد در بستر تلگرام انجام شده بود.

به وقایع مجلس، اغتشاشات دی‌ماه ۹۶ و شهادت ۴ جوان بی‌گناه در حادثه دراویش پاسداران را هم اضافه کنید.

فقط دست روی دست گذاشتیم و منتظر تصمیم مدیر تلگرام شدیم

چرا بعد از حمله داعش به مجلس برای خطرات تلگرام کاری انجام نشد؟

بعد از حمله تروریستی داعش به مجلس، فشار‌ها زیاد شد که تلگرام باید مسدود شود و یا سرورهایش همراه با کلید‌های رمز به داخل کشور منتقل گردد، شاهدیم که وزیر ارتباطات یکباره اعلام کرد که سرور‌های تلگرام به کشور آورده می‌شود، اما هم زمان مدیر تلگرام متنی نوشت و در داخل کانال تلگرامی خودش منتشر کرد با این محتوا که ما سرور‌ها را به داخل ایران منتقل نمی‌کنیم! بلکه ‌CDN ‌هایمان را به ایران می‌دهیم.

پول تلگرام را پرداخت می‌کنیم تا هزاران کانال تروریستی، ضد انقلاب، پولشویی و منافقین را برایمان رشد دهد

 CDN چیست؟ورود آن به کشور تا چه حد مشکلات تلگرام برای جامعه را رفع می‌کرد؟

 سرویس‌های توزیع محتوایی هستند که تا قبل از حمله تروریستی داعش اطلاعات‌شان در سرور‌های انگلستان و هلند ذخیره‌سازی می‌شد، اما با زدن یک میرور روی آن‌ها به داخل تهران منتقل می‌شدند و اطلاعات کانال‌های بالای ۱۰۰ هزار عضو در تهران قابل مشاهده بودند.

اما سوال این است که آیا می‌توانستیم با ۱۵ هزار کانال ضد انقلاب، الحادی، غیراخلاقی، مروج کودک آزاری، داعشی، مرتبط با منافقین و مجاهدین خلق، پولشویی و فساد اقتصادی مقابله کنیم؟

یعنی ما در ایران پول برق، پهنای باند و سخت افزار را پرداخت می‌کردیم، اما آنکه داشت رشد می‌کرد، پیام‌رسان خارجی و وارداتی تلگرام بود و از بستر همین پیام‌رسان خارجی اغتشاشات دی ماه ۹۶ اتفاق افتاد آن هم از درون کانال‌های معاند و برانداز و یا حادثه دراویش پاسداران که منجر به شهید شدن چهار جوان بی‌گناه شد که از درون تلگرام بسترسازی شده بودند.

دستگاه‌های دولتی به وظایف‌شان در قبال پیام‌رسان‌های داخلی عمل نکرده‌اند

فعالیت نهادهای دولتی در تقویت پیام‌رسان‌های داخلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نکته دیگر این است که وقتی تصمیم بر محدودسازی تلگرام در کشور گرفته شد، اگر جلسات ۳۶ تا ۴۰ شورای عالی فضای مجازی که در بهار ۹۶ برگزار شده را ببینید راجع به ساماندهی پیام‌رسان‌های داخلی است که به برخی از دستگاه‌ها مثل وزارت اطلاعات، وزارت ارتباطات، وزارت صنعت، معدن و تجارت و قوه قضائیه وظایفی واگذار شده است.

برخی از این دستگاه‌ها که اغلب دولتی هم هستند وظایف‌شان را انجام ندادند در حالی که باید به تقویت پیام‌رسان‌های داخلی کمک می‌کردند.

چرا یک دهم هزینه‌ای که صرف سرویس وارداتی می‌شود به پیام‌رسان‌های داخلی اختصاص نمی‌یابد؟

حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی هزینه‌های زیادی برای دولت به همراه دارد؟

خیر، حرف ما این است که وقتی دولت می‌تواند سالانه یک میلیارد دلار هزینه پهنای باند خارجی را فراهم ‌کند چرا یک دهم آن را برای پیام‌رسان‌های داخلی نمی‌گذارد؟ هر چند این کار هیچ هزینه‌ای برای دولت محسوب نمی‌شود، اما این کار را نکردند. یکی از مدیران پیام‌رسان‌های داخلی عنوان می‌کند که دولت به او اعلام کرده که ۶ سرور به وی می‌دهد و بعد از ۵-۶ ماه هم از او پس می‌گیرند و این نهایت حمایت دولت از پیام‌رسان داخلی است که دم از آن می‌زد.   دولت تلگرام را تا انتخابات مجلس ۹۸  نخواهد بست/ جناحی برای موج‌سواری بر افکار عمومی به آن نیاز دارند

چرا بسته شدن تلگرام به شکل کامل مدام عقب می‌افتد؟

شما می‌بینید هم زمان که تلگرام بسته می‌شود، هاتگرام و تلگرام طلایی در دسترس مردم قرار می‌گیرد. توجیه اولیه دولت برای چنین کاری این بود که چون تلگرام بسته شده، فرصتی به مردم بدهد تا به مخاطبان‌شان بگویند و محتوای‌شان را در پیام‌رسان‌های داخلی منتشر کنند و هاتگرام و تلگرام بعدا به پیام‌رسان‌های داخلی تبدیل شوند.

 اما بعدا دیدیم که این تنها شانه خالی کردن زیر بار تصمیم نظام برای بستن تلگرام بود و همین طور دو ماه دو ماه به تلگرام فرصت داده می‌شود، البته معتقدم که این مهلت را تا انتخابات مجلس ۹۸ تمدید خواهند کردکه چرا عده‌ای برای موج‌سواری بر افکار عمومی به شدت به آن نیاز دارند تا هر طور شده بتوانند خود را وارد مجلس کنند.

آقای وزیر ارتباطات به حرف‌های رئیس دولت هم وقعی ننهاد/دولت با هاتگرام و تلگرام طلایی به انحصار تلگرام تداوم بخشید

اما دولت در ابتدا صراحتا با بستن تلگرام موافقت کرد، اما در ادامه بود که رفتار متفاوتی از خود بروز داد.

بله، درست است. توقع‌مان از وزیر ارتباطات این است که وقتی آقای روحانی در ایام فیلترینگ تلگرام گفتند که علت بستن تلگرام ایجاد انحصار است حداقل وقعی به حرف‌های رئیس دولت می‌نهادند.

الان باید این سوال را از وزیر ارتباطات بپرسیم : مگر نگفتید که تلگرام انحصار ایجاد کرده و باید بسته شود شما که با هاتگرام و تلگرام طلایی دوباره انحصار را به تلگرام برگرداندید و اطلاعات مردم را در اختیار دشمن قرار دادید.

بیش از ۹۰۰۰ کانال ضدانقلاب در طلاگرام در حال فعالیت هستندبا بستن چهار پنج کانال کارگزار سیاسی نمی‌شود ساماندهی فضای پیام‌رسان را انجام داد. هم اکنون بیش از ۹۰۰۰ کانال ضد انقلاب، منافقین الحادی و افراد ضد دین به اسم طنز، فرهنگی و اجتماعی در هاتگرام و طلاگرام دیده می‌شود.

کلاهمان را بگذاریم بالاتر، شرکت زیرساخت در حال ارائه خدمات پروکسی برای دور زدن فیلترینگ تلگرام است

چرا پای پروکسی تلگرام به میان آمده است؟

موضوع غم انگیزتر همین است که قسمتی از شرکت زیرساخت در حال ارائه خدمات پروکسی به تلگرام است که اسناد این خدمات موجود است یعنی پروکسی‌هایی که فیلترینگ تلگرام را دور می‌زنند و باید با این موضوع مقابله شود.

 چون وقتی تلگرام را بستیم قرار شد که محتوای خطرناک در تلگرام در دسترس نباشد، اما می‌بینید که پروکسی‌هایی در حال فعالیت هستند که دسترسی‌هایی را برای عده‌ای باز می‌گذارند و عنوان می‌کنند که اگر می‌خواهید این پروکسی ادامه فعالیت بدهد باید وارد این کانال شوید.

این کانال‌ها اغلب کانال‌های طنز مرتبط با منافقین هستند و این برای ما جالب است که چرا با وجود این موارد بستر داخلی برای پیام‌رسانی وجود ندارد.معاهداتی، چون سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ یونسکو ایران را از داشتن شبکه ملی اطلاعات باز می‌دارد

معاهده‌ای هم وجود دارد که ایران را از داشتن شبکه ملی اطلاعات باز دارد؟ معاهدات بین‌المللی که ما را از رفتن به سمت شبکه ملی اطلاعات باز می‌دارد موارد متعددی هستند یک نمونه آن سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ یونسکو می‌باشد این سند ۱۷ بند دارد که زیرساخت اجرای تمام بند‌های آن ICT یعنی فناوری ارتباطات و اطلاعات عنوان شده است، هم اکنون این سند سوار بر فضای مجازی در حال اجرا شدن است.   بستر اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو اینترنت وارداتی و تلفن‌های همراه هوشمند است

اینترنت وارداتی و نبود سرورها در داخل ایران چقدر به اجرایی شدن چنین اسنادی کمک می‌کند؟ سند غیرقانونی ۲۰۳۰ همان طور که بسیاری از کارشناسان عنوان کرده‌اند در مغایرت با فرهنگ و قانون ایران قرار دارد در بسیاری از موارد این سند صراحتا ما را از حرکت به سمت فرهنگ خودمان بازمی‌دارد و دیکته شده که حتما باید موارد درج شده در سند ۲۰۳۰ اجرا شود و عنوان می‌شود که دنیا باید به سمت یکپارچگی اجرای این سند پیش برود. صراحتا در سند گفته شده برای نیل به اهداف سند باید تلفن‌های همراه هوشمند در دسترس همه مردم دنیا باشد.   این جا به یکی از سوالات ما جواب داده می‌شود که چرا در شرایط تحریم، اینترنت و تلفن‌های همراه هوشمند به روی ایران تحریم نمی‌شود؟ چرا که این بستر، بستر اجرای سند استعماری ۲۰۳۰ یونسکو در داخل کشور است.   سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ یونسکو در تعارض با قانون و فرهنگ بومی و ملی ما است

کدام تعاریف در متن سند ۲۰۳۰ مشخصا مغایر با فرهنگ و قانون کشور ما است؟  بسیاری از مواردی که در متن سند ۲۰۳۰ یونسکو با فرهنگ ما در تناقض است مثلا تعاریف متفاوتی از گرسنگی، جامعه بدون فقر، ایجاد فرصت آموزشی، آمادگی و رفاه همگانی و زندگی سالم و ….

 عباراتی که ظاهر بسیار قشنگی دارند اما وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم که فرسنگ‌ها از فرهنگ بومی و ملی ما فاصله دارند. مثلا در بحث مقابله با گرسنگی یکی از راهکارها واردات غذاهای تراریخته (دستکاری ژنتیکی شده) به داخل کشورها و نهایتا بیمار کردن مردم دنیا است و یا در بحث  فرصت‌های برابر جنسیتی هیچ حد یقفی برای برابری قائل نشده است مثلا عده‌ای می‌گویند که زن‌ها عینا مثل مردها باید فلان کار را انجام بدهند و هیچ توجهی به توانایی‌ها و نیازهای زن ندارند و حرف‌هایی می‌زنند که بیشتر به شعارهای سیاسی شبیه است تا دغدغه‌مندی در حوزه زن و عدالت.

و یا از فرصت آموزشی برای همه در سند صحبت شده است ولی متاسفانه آموزش همگانی و فرصت برای همه را از آموزش جنسی شروع کرده‌اند و همه این موارد بر بستر فن ارتباطات و اطلاعات رقم خواهد خورد.چند مورد از سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ یونسکو که بر بستر فناوری ارتباطات و اطلاعات پیاده شده را اشاره کنید.

الف) بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات سودجویانه دست به ارعاب مردم و تبلیغ واکسن HPV زدند  در همین ماه رمضان گذشته شاهد بودیم که خانمی را به برنامه ماه عسل آوردند که سفیر اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو در حوزه آموزش جنسی بود که بعدا واکسنی را هم تبلیغ کرد. اما کل بهانه‌ها برای مطرح کردن واکسن در واقع اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ در فضای آموزش جنسی بود؛ و یا مثلا از ایجاد بهداشت همگانی صحبت می‌شود و می‌گویند واکسن HPV در آمریکا چیز بسیار خوبی است اولا که باید این موضوع کاملا بررسی شود، اما آیا شرایط فرهنگ کشور ما مثل آمریکاست؟ آیا شرایط بی‌بند و باری شدید در آمریکا و فرهنگ بسیار کثیف لیبرالیسم همان فرهنگ مردم ما است؟

اگر در کشور آمریکا افراد شرکای متعدد جنسی دارند آیا این رفتار در کشور ما هم عمومیت دارد؟ و یا مردم ما متشرع و با حیا هستند  و فحشا را گناه می‌دانند؟ شاید عده کوچک محدودی باشند که مرتکب چنین گناهانی هستند، ولی آیا ایجاد بهداشت همگانی یعنی صادرات واکسن HPV به ایران آن هم با شوآف رسانه‌ای در تلویزیون؟ ADR این واکسن چرا ارائه نشده است؟

چقدر در فضای مجازی برای این واکسن و ویروس مربوط به آن تبلیغ شد؟چقدر این موضوع برای مردم ایران نگرانی و ناامنی روانی ایجاد کرد؟

ب) بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات و به یاری برخی سلبریتی‌ها دست به فریب افکار عمومی علیه منافع ملی در حوزه انرژی زدند و یا ما می‌بینیم در مبحث توزیع برابر انرژی ارزان قیمت و همگانی خیانتی به کشور ما صورت می‌گیرد، امسال در فصل تابستان شاهد قطعی‌های مکرر برق بودیم این موضوع چه ارتباطی به سند آب و هوایی پاریس به عنوان سند تکمیلی سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ یونسکو پیدا می‌کند؟

 اگر واقعا سازمان ملل می‌خواهد درون کشوری کاری انجام دهد کشورهای پیشرفته‌ای که استفاده از انرژی فسیلی را به حداقل رساندند از کجا انرژی برق تولید می‌کنند؟ معلوم است از انرژی هسته‌ای.

اما سازمان ملل به همراه بوق‌های بی‌سواد و برخی سلبریتی‌هایی که از جای خاصی تغذیه می‌شوند این را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کردند که کشوری که نفت دارد چه نیازی به انرژی هسته‌ای دارد؟

این نهایت عرق ملی و علاقه به پیشرفت ایران‌ برخی از سلبریتی‌ها است. اما این را نمی‌گویند که طبق سند پاریس ایران حق ندارد برای تولید برق از انرژی فسیلی استفاده کند. بستر سند ۲۰۳۰ یونسکو که ۱۷ بند اصلی دارد بحث ICT یا فناوری اطلاعات و ارتباطات است و شما می‌بینید که وقتی باید انرژی ارزان قیمت و همگانی در دسترس همه قرار بگیرد تمام راه‌های تولید انرژی ارزان هسته‌ای به روی ایران بسته می‌شود؛ بنابراین در انرژی هسته‌ای که به نفع ما بوده ما را عقیم کردند و در جایی که باید انرژی‌مان را به ناچار از سوخت فسیلی تامین کنیم آنجا هم ما را محدود کردند، یعنی از طریق صنعت ICT فناوری ارتباطات و اطلاعات، تلفن‌های همراه هوشمند و اینترنت افکار مردم را بر ضد خود مردم هدایت و جهت دهی می‌کنند.

بند ۱۳ سند ۲۰۳۰ ما را ملزم به کنترل فوری تغییرات آب و هوایی و اثرات آن می‌کند یعنی ما در اوج گرما مجبور به خاموشی هستیم چرا که توافق‌نامه پاریس را پذیرفته‌ایم و مطابق آن برای تولید برق حق استفاده از انرژی فسیلی را نداریم.

منظورشان از کنترل تغییرات آب و هوایی خارج کردن نیروگاه‌های حرارتی از مدار فعالیت است به این بهانه که، چون این نیروگاه‌ها با انرژی حرارتی کار می‌کنند باعث گرم شدن زمین می‌شوند سوال مگر ایران چند عدد از این نیروگاه‌ها دارد؟ چرا خود آمریکا از معاهده پاریس خارج شده است؟ در حالیکه در بحث گرم شدن کره زمین بیشترین اثر را داشته است.

در واقع سند ۲۰۳۰ را برای کشورهایی، چون ما تنظیم کرده‌اند زمانی که خود کشور‌های غربی از انرژی فسیلی عبور کرده و به انرژی تجدیدپذیری مثل انرژی هسته‌ای و خورشیدی رسیده بودند.

 حالا که تولید انرژی‌شان پایدار شده به جان کشورهایی، چون ایران افتاده‌اند تا کشور‌هایی که در ابتدای به کارگیری انرژی‌های نو هستند را عقب نگه دارند و مشاهده هم می‌کنید که ما را عقب نگه داشته‌اند و برای فریب افکار مردم و رسیدن به این هدف از بستر اینترنت و فضای مجازی بسیار سود جسته‌اند.

پ) بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات و به اسم استارت‌آپ و اشتغال میلیاردها از کشور خارج و افراد را استثمار می‌کنند 

سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ یونسکو در جایی از بهبود رشد فراگیر اقتصاد، اشتغال و کار صحبت می‌کند اما ما یک سوال داریم استارت آپ‌هایی که در داخل کشور ما راه افتاده‌اند و اکثرا چند تابعیتی هستند آیا واقعا خالصانه شغل ایجاد کرده‌اند و یا عده‌ای را به اسم اشتغال استثمار کرده‌اند؟

هم اکنون در برخی از استارت آپ‌ها شاهد این هستیم که هزاران نفر را مشغول به کار کرده اند و با یک حقوق حداقلی که هیچ خدماتی به آنها نمی‌دهد خودشان میلیارد میلیارد از کشور خارج می‌کنند.

باید در حوزه استارت‌آپ‌ها‌ به سمت بومی‌سازی برویم

یعنی شما مخالف فعالیت استارت‌ آپ‌ها در کشور هستید؟

ببینید در حوزه استارت آپ‌ها‌، استارت آپ‌های بومی می‌توانند به ما کمک کنند اما استارت آپی که از خارج کشور و تحت عنوان سرمایه‌گذاری خارجی بیاید، مشخص است دلش به حال ما نسوخته است ممکن است یک شغل پرزحمت و کم درآمد برای جمعیت بیکار ما ایجاد کند اما زندگی افراد را تامین نمی‌کند در حالیکه اگر استارت آپ‌ها‌ بومی‌سازی شوند به راحتی زندگی افراد را تامین می‌کنند. خیلی وقت ها مشاهده کرده‌ایم استارت آپ‌های چند تابعیتی تابع قوانین ما نیستند.بستر اجرای احکام امثال چنین سندی تلفن‌های همراه هوشمند و فن اطلاعات و ارتباطات است.

جوان قبل از اعدام: فضای تلگرام و اینستاگرام مرا به تجاوز و قتل کشاندند

فضای اینستاگرام که دربرگیرنده مطالب غیراخلاقی فراروانی است تاکنون چه جنایاتی بر بستر این پیام‌رسان‌های رهاشده رقم خورده است؟ تا قبل از فیلتر ابتدایی تلگرام ایران با ۲۴ میلیون عضو داخل اینستاگرام مقام هفتم دنیا را داشته که البته الان خیلی بیشتر از این تعداد شده است؛ چرا که بعد فیلتر ابتدایی تلگرام عده‌ای به سراغ اینستاگرام رفتند.   تمام اهداف سند ۲۰۳۰ از جمله آموزش جنسی تحت عنوان آموزش سلامت جنسی در اینستاگرام به ذهن جوانان ما تزریق می‌شود و از طرفی بستری فراهم می‌شود که جوانی که کنجکاو شده به سمت آموزش جنسی، به راحتی می‌تواند این محتوا را در فضای اینستاگرام در صفحات غیراخلاقی پیدا کند.

اما خروجی چنین فرآیندی چه خواهد بود؟ در اینجا مواردی، چون امیرحسین ۱۶ ساله را داریم که به دختر بچه ۶ ساله‌ای تعرض کرد و بعد او را کشت برمی‌خوریم. امیرحسین قبل از اینکه در ۱۸ سالگی و در دی ماه ۹۶ اعدام شود گفته بود به مسئولان بگویید تلگرام و اینستاگرام را ببندند چرا که این پیام‌رسان‌ها بودند که مرا به این مرحله رساندند.

امثال امیرحسین‌ها که مورد ظلم فضای جهالت زده، مستهجن و رها واقع شدند کم نیست. ما اهورای دو سال و هفت ماهه را داشتیم که مادرش صفحه اینستاگرامی داشته و بعد طلاق از پدر اهورا با مردی در اینستاگرام دوست می‌شود و آن دوستی نهایتا به تعرض آن مرد به بچه دو سال و هفت ماهه و سپس کشتن او منجر می‌گردد. موارد کودک آزاری در فضای تلگرام، تلگرام طلایی و اینستاگرام فراوان است.

  • منبع خبر : خبرگزاری دانشجو