فیس بوک که زمانی تنها یک شبکه داخلی در میان دانشجویان دانشگاه هاروارد محسوب می شد، امروز ۱۵ ساله شد. شبکه جنجالی فیس بوک که توسط مارک زاکربرگ تاسیس شده، در سال های اخیر به علت تبدیل شدن به ابزاری برای انتشار اخبار جعلی و نقض حریم شخصی افراد و سرقت داده های خصوصی آنها […]

فیس بوک که زمانی تنها یک شبکه داخلی در میان دانشجویان دانشگاه هاروارد محسوب می شد، امروز ۱۵ ساله شد.

شبکه جنجالی فیس بوک که توسط مارک زاکربرگ تاسیس شده، در سال های اخیر به علت تبدیل شدن به ابزاری برای انتشار اخبار جعلی و نقض حریم شخصی افراد و سرقت داده های خصوصی آنها بسیار جنجال آفرین شده و بسیاری از کشورهای جهان آن را به پرداخت جریمه های سنگین محکوم کرده اند.

زاکربرگ به مناسبت ۱۵ سالگی فیس بوک پستی را در حساب شخصی خود در این شبکه اجتماعی ارسال کرده و تاریخچه شکل گیری فیس بوک و آینده احتمالی آن را تشریح کرده است.

فیس بوک امروزه ۲.۷ میلیارد نفر عضو دارد، ولی به نوشته مارک زاکربرگ، در سال های اولیه شکل گیری آن هیچ اطمینان خاطری در مورد امکان تداوم فعالیت این شبکه اجتماعی و استقبال از آن وجود نداشت.

فیس بوک در رقابت با شبکه های مشابهی مانند اورکات که در ابتدای قرن بیست و یکم شکل گرفتند توانست گوی سبقت را از آنها برباید. اما سواستفاده های آن از اطلاعات خصوصی کاربران برای کسب درآمد و فروش این داده ها به شرکت های خصوصی باعث تشدید نارضایتی از فیس بوک شده است.

زاکربرگ در واکنش به این نگرانی ها در پست خود به سرمایه گذاری در حوزه هوش مصنوعی برای مدیریت دقیق تر محتوای این شبکه اجتماعی در مقیاسی وسیع خبر داده است. در بخشی از مطلب وی آمده است: اگر سوژه اصلی در ۱۵ سال گذشته ایجاد شبکه های جدید و مشاهده تاثیرگذاری آنها بوده، در ۱۵ سال آینده موضوع اصلی استفاده از قدرت مردم برای بازسازی جامعه به شیوه هایی مثبت است.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر