دومین مراسم روز جهانی اینترنت امن تر یا اینترنت پاک در ایران با حضور مهندس خسرو سلجوقی مجری توسعه خدمات فضای مجازی کودک دیروز به همت انارستان به‌عنوان نماینده رسمی SID (روز جهانی اینترنت امن‌تر) در ایران برگزار شد. دومین مراسم روز جهانی اینترنت امن تر یا اینترنت پاک در ایران با حضور مهندس خسرو […]

دومین مراسم روز جهانی اینترنت امن تر یا اینترنت پاک در ایران با حضور مهندس خسرو سلجوقی مجری توسعه خدمات فضای مجازی کودک دیروز به همت انارستان به‌عنوان نماینده رسمی SID (روز جهانی اینترنت امن‌تر) در ایران برگزار شد.

دومین مراسم روز جهانی اینترنت امن تر یا اینترنت پاک در ایران با حضور مهندس خسرو سلجوقی مجری توسعه خدمات فضای مجازی کودک دیروز به همت انارستان به‌عنوان نماینده رسمی SID (روز جهانی اینترنت امن‌تر) در ایران برگزار شد.

سواد رسانه‌ای؛ رژیم درست مصرف اطلاعات

در این مراسم خسرو سلجوقی، مجری توسعه خدمات فضای مجازی کودک، به تبیین ابعاد سواد رسانه‌ای پرداخت و گفت: اگر برای حفظ سلامتی هر انسان رعایت یک رژیم غذایی لازم است برای بهره‌گیری مناسب از حجم انبوه اطلاعات و مصونیت از تهدیدها و آسیب‌های فضای مجازی هم رژیم درست مصرف اطلاعات توصیه‌شده که سواد رسانه‌ای این رژیم را برای ما تنظیم می‌کند.

وی افزود: اینترنت امن ناظر بر آثار مثبت و منفی آن در زندگی کاربران است. در مواجهه با اینترنت دو نگاه صفر و یکی در ایران وجود دارد، ما نه می‌گوییم اینترنت مطلقاً بد است و نه مطلقاً خوب است. اینترنت هم یک ابزار است که مثل چاقو می‌تواند تأثیرات بسیار مثبت برای انجام یک عمل جراحی توسط یک دکتر متخصص یا کاربری در فعالیت‌های روزمره مثل پوست کندن میوه برای جامعه بزرگ بشری و یا اقدامات خشونت‌آمیز توسط یک فرد شیطان‌صفت داشته باشد. کارکرد و آثار اینترنت هم به نحوه استفاده از آن بستگی دارد. سواد رسانه‌ای امکان استفاده درست از اینترنت را فراهم می‌کند.

سلجوقی سواد رسانه‏ ای را نیاز مغفول جامعه ایرانی دانست و الگوی یادگیری سواد رسانه‌ای را شامل سه مرحله مطالعه، تفکر انتقادی و تولید خلاقانه عنوان کرد و از اهمیت سواد رسانه ­ای در خانواده ایرانی گفت و ابراز داشت: در ادبیات جهانی صفر تا هجده سال را کودک می‌دانند اما در ایران از منفی یک تا هجده سال را کودک می‌دانیم چون معتقدیم تا سه ماه قبل از بارداری هم می‌توانیم با آموزش پدران و مادران روی تربیت فرزندان و آینده‌سازان این مرزوبوم تأثیر بگذاریم.

فرهنگ‌سازی در کنار ارائه محصول و خدمات

ابوالفضل محمودی، مدیرعامل انارستان در حاشیه این مراسم گفت: «انارستان یک زیست‌بوم دوستدار کودک و نوجوان در فضای مجازی است. ما به‌موازات محصولات و خدمات مختلف رویدادهای ویژه‌ای با هدف آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی برگزار می‌کنیم که یکی از آن‌ها رویداد روز جهانی اینترنت امن SID در مدارس است.»

مدیرعامل انارستان درباره محصولات انارستان گفت: «سیم‌کارت کودک و نوجوان انارستان با بهره‌‌گیری از اینترنت دوستدار کودک و نوجوان که پرسرعت نیز هست، تبلت بومی و ویژه‌سازی شده برای کودک و نوجوان بنام‌ نارتب که در پیوند با سایر محتواهای داخلی و همچنین خدمات انارستانی، یک زیست‌بوم دوستدار کودک و نوجوان را شکل داده است.»

وی درباره خدمات انارستان ابراز داشت: «نخستین موتور جستجوی ویژه کودک و نوجوان با نام رمانت، خدمت پخش کارتون بنام نارتون، سکوی نارلیگا برای برگزاری لیگ بازی‌های دیجیتالی، خدمت «چی‌خوبه» با هدف پیشنهاد انتخاب وبگاه مناسب، بازی، اسباب‌بازی، فیلم و کارتون بر اساس سن کودک، فروشگاه محتوای کودک و نوجوان، سامانه تلفنی مشاوره تحصیلی، آموزشی، تربیتی ‌آینار در زمره خدمات انارستان هستند.»

گفتنی است امسال بیش از ۱۴۰ کشور دنیا روز جهانی اینترنت امن‌تر یا اینترنت پاک را دیروز سه‌شنبه ۵ فوریه ۲۰۱۹ برابر ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ هم‌زمان جشن گرفتند. انارستان به‌عنوان نماینده رسمی روز جهانی اینترنت امن‌تر (SID- Safer Internet Day) در ایران نخستین مراسم روز جهانی اینترنت امن‌تر را در ایران، سال گذشته در دبستان پسرانه نیمایوشیج تهران با حضور دانش‌آموزان و معلمان برگزار کرد، امسال نیز این مراسم را در همین روز با هدف اطلاع‌رسانی و فرهنگ­سازی در سطوح بالاتر در هنرستان دخترانه پاپلی خلعتبری برگزار کرد.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس