وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد که باید هرچه زودتر به جنگ با فضای مجازی در کشور پایان داده شود و با بهره‌گیری از همین فضا به دشمنان نظام پاسخ دهیم. محمدجواد آذری جهرمی، در سمنان از این استان به عنوان معبر و گذرگاه عبور مردم ایران به مشهد مقدس نام برد و افزود: […]

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد که باید هرچه زودتر به جنگ با فضای مجازی در کشور پایان داده شود و با بهره‌گیری از همین فضا به دشمنان نظام پاسخ دهیم.

محمدجواد آذری جهرمی، در سمنان از این استان به عنوان معبر و گذرگاه عبور مردم ایران به مشهد مقدس نام برد و افزود: جاده‌های استان سمنان که از پرترددترین محورهای کشورند، این ظرفیت را دارند که تا پایان سال ۱۳۹۸ تحت پوشش اینترنت نسل ۴ قرار گیرند.

تنها ۳ درصد روستاهای ایران فاقد اینترنت‌اند

وی با بیان این‌که تنها سه درصد از مجموع ۶۴ هزار روستای کشور فاقد اینترنت است، به ایجاد زیرساخت‌های این حوزه در دولت دوازدهم و در چند سال اخیر اشاره و خاطر نشان کرد: ۳۶ درصد روستاها در ابتدای مسئولیت بنده از امکانات ارتباطی برخوردار بودند که هم اینک این رقم به ۶۶ درصد رسیده است.

آذری‌جهرمی گفت: ۱۱۰۰ روستا در کشور از جمله دو روستای استان سمنان که فاقد هرگونه پوشش ارتباطی بودند، در روزهای اخیر و به مناسبت چهل سالگی انقلاب به صورت همزمان از پوشش ارتباطی مناسب بهره‌مند شدند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که هیچگاه از اعتماد به جوانان ضرر نکرده‌ایم اظهار کرد: علی‌رغم الزامات قانونی درخصوص جوان‌گرایی، متأسفانه هنوز این مهم به صورت کامل اجرایی نشده و مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با بیان این‌که باید به این باور برسیم که به جوانان اعتماد کنیم گفت: باید در سطح کشور نهضت جوان‌گرایی ایجاد شود. البته این مهم را هم نباید از نظر دور داشت که جوان‌گرایی فرآیندی است که برای تحقق اهداف آن باید برنامه و راهبرد داشته باشیم.

آغاز ایجاد ۸۷ هزار شغل حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از هفته آتی

آذری جهرمی از برنامه‌ریزی برای اجرای یک طرح سراسری اشتغال‌زایی در این وزارتخانه خبر داد و تصریح کرد: قرار است که این طرح سراسری با بهره‌گیری از تیم‌های فناور اجرایی شود.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تحصیل کردند اظهار کرد: اولین پارک توسعه دیجیتال روز گذشته در مشهد افتتاح شد و تا هفته دولت سال آینده، پارک‌های دیجیتال در ۱۰ استان دیگر نیز راه‌اندازی می‌شود.

او پیش‌بینی کرد که با بسته اشتغالی که این وزارتخانه در هفته آینده با مشارکت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نهایی خواهد کرد، بیش از ۸۷ هزار شغل برای جوانان ایجاد شود.

وی از تغییر رویکرد به حوزه اشتغال در این طرح خبر داد و افزود: در مشاغل جدیدی که قرار است ایجاد شود، مبنا بر بهره‌مندی از توان فکری و خلاقیت جوانان است و نه استفاده از منابع زیر زمینی و معدنی.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که ۱۲۴۲ شهر از اینترنت 3G و ۴G برخوردارند به زیرساخت‌های ارتباطی در مناطق روستایی اشاره کرد و گفت: در مجموع ۶۶ درصد از روستاهای کشور مجهز به اینترنت پرسرعت هستند.

ثبت‌نام تلفن ثابت از سر گرفته شد

آذری جهرمی، با بیان این‌که در سرعت و کیفیت ارتباطات به نسبت کشورهای منطقه در وضعیت مطلوبی قرار داریم، تصریح کرد: از ابتدای فعالیت در تولید اپلیکیشن موبایل تا سال ۱۳۹۷ بیش از ۲۵۰ هزار اپلیکیشن موبایل ایرانی تولید و روانه بازار شده است.

وی با بیان این‌که نرخ رشد ترافیک داخلی تا پایان آذرماه ۳۱۷ درصد بود اضافه کرد: در حال حاضر مجموع ترافیک داخلی کشور ۱۰۰۰ گیگابیت بر ثانیه است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم‌چنین از آغاز ثبت نام تلفن ثابت خبر داد و اظهار کرد: در سراسر ایران، ثبت نام تلفن ثابت از سر گرفته شده و حداکثر تا مدت شش ماه آینده این خطوط جدید به متقاضیان واگذار خواهد شد.

او از رشد قابل توجه ایران در حوزه فناوری‌ها خبر داد و افزود: تحولات بسیاری در حوزه تکنولوژی و فناوری ایجاد شده که این رشد و توسعه کاملاً برای مردم مشهود و ملموس است.

وی، با اشاره به مصادیقی از این پیشرفت‌های ملموس ادامه داد: امروز ارتباط پزشک و بیمار، آنالیز فعالیت‌های کشاورزی و بسیاری دیگر از خدمات توسط تکنولوژی‌های نوین فناوری به مردم ارائه می‌شود. البته تحولات انجام شده در این حوزه، علی رغم همه پیشرفت‌ها، همچنان در مرحله پایه است و بدون تردید راه درازی در این مسیر در پیش رو داریم.

تاکید آذری جهرمی بر لزوم پایان دادن به جنگ با فضای مجازی

محمد جواد آذری جهرمی هم‌چنین در شورای اداری سمنان و آئین افتتاح همزمان چندین پروژه، با انتقاد از سیاست‌گذاری‌ها و رویکردهای نامعقول درباره فضای مجازی و رسانه‌های نوین اظهار کرد: نباید عرصه را بیش از این خالی کنیم، باید اجازه دهیم جوان‌ها با استفاده از همین فضا پاسخ دشمنی‌های دشمنان نظام را بدهند.

وی ادامه داد: نمی‌توان موضوعی که در رسانه‌های نوین جهانی و شبکه‌های مجازی مطرح شده را در صداوسیما پاسخ داد. اصلاً مگر مخاطبان جهانی صداوسیما را می‌بینند؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که در ۴۰ سال گذشته، هیچ‌گاه از حجم دشمنی‌های استکبار کاسته نشده گفت: در همه این سال‌ها، این مردم بودند که با ایستادگی و پایمردی به میدان آمده و مشکلات را پشت سر گذاشتند.

وی با بیان این‌که مردم در این ۴۰ سال مراحل متعددی از جنگ تحمیلی تا تحریم‌های ظالمانه را پشت سر گذاشتند، افزود: ما در این سال‌ها بعد از طی هر کدام از این مراحل، به رشد بهتری دست یافتیم.

آذری جهرمی از عصر فعلی به عنوان عصر ارتباطات و فناوری نام برد و ادامه داد: ارتباطات و فناوری‌ها امروز تنها به عنوان زیرساخت صرف مطرح نیستند بلکه اقتصاد پیشرو امروز جهان و اقتصاد تحول آفرینی که آن را به‌عنوان اقتصاد دیجیتالی می‌شناسیم نیز در همین بستر شکل گرفته است.

وزیر ارتباطات با بیان این‌که جدا از همه این‌ها فضای مجازی به رشد اقتصادی ما کمک می‌کند افزود: در حال حاضر ۱۷ درصد فارغ‌التحصیلان ما در رشته ارتباطات و فناوری اطلاعات و یا رشته‌های مرتبط با آن هستند، بنابراین باید با استفاده از این فضا، مشکلات اقتصادی خود را حل کنیم.

وی از سمنان به عنوان یکی از پیشروترین استان‌ها در حوزه فناوری نام برد و گفت: استان سمنان بعد از تهران از نظر زیرساخت‌های این بخش در رتبه دوم قرار دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا