اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی را می‌توان پدیده رایج در زندگی‌های امروزی دانست، شاید خود شما نیز به این نوع از اعتیاد دچار باشید یا اعتیاد به اینترنت را در یک یا چند نفر از اطرافیانتان سراغ داشته باشید. اما مسئله اعتیاد به اینترنت در کودکان و نوجوانان، مسئله‌ای بسیار نگران‌کننده‌تر است، کودکان از […]

اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی را می‌توان پدیده رایج در زندگی‌های امروزی دانست، شاید خود شما نیز به این نوع از اعتیاد دچار باشید یا اعتیاد به اینترنت را در یک یا چند نفر از اطرافیانتان سراغ داشته باشید.

اما مسئله اعتیاد به اینترنت در کودکان و نوجوانان، مسئله‌ای بسیار نگران‌کننده‌تر است، کودکان از دانش کافی برای مدیریت درستِ استفاده از رایانه برخوردار نیستند و به همین دلیل تحت آسیب‌های بالقوه زیادی در زمان استفاده از اینترنت قرار می‌گیرند که نمی‌توانند آن‌ها را درک کنند.
امروزه اغلب کودکان با استفاده از گوشی‌های هوشمند به راحتی به اینترنت دسترسی دارند. دسترسی مداوم کودکان به اینترنت می‌تواند آن‌ها را در معرض خطرات جدی مانند کاهش ارتباط آن‌ها با دنیای اطراف قرار دهد. در زمانی که کودکان آنلاین هستند، در خطر مزاحمت سایبری هستند.
این خطر نیز وجود دارد که از گوشی همراه خود برای دسترسی به محتوای غیراخلاقی استفاده کنند. برخلاف آن چیزی که اکثر افراد فکر می‌کنند، اعتیاد به اینترنت از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا توانایی فرد را در انجام کارهای روزانه کاهش می‌دهد و سبب می‌شود تا او زمان زیادی را در طول روز از دست بدهد.
اعتیاد به اینترنت قابل درمان است خصوصاً در ارتباط با کودکان که در زیر به راه‌کارهایی جهت کم کردن آن پرداخته شده است.
از «حوصله‌ام سر رفت»کودک‌تان نترسید تا او به اینترنت وابسته نشود: عاملی که برای پیشگیری از اعتیاد به اینترنت در کودکان مفید است، نترسیدن والدین از «سر رفتن حوصله» بچه‌هاست.
بعضی پدر و مادرها که حوصله بلندشدن صدای بچه یا به‌هم‌ریختگی اثاثیه خانه را ندارند، به محض اینکه کودک از سر رفتن حوصله‌اش شکایت می‌کندیا حتی پیش از آن، تبلت را به دست او می‌دهند، او را ساکت می‌کنند و به این ترتیب این پیام را به او می‌رسانند که «تو برای پرهیز از سر رفتن حوصله‌ات که خیلی هم چیز بدی است، نیازمند اینترنت یا تبلت هستی!» غافل از اینکه «سر رفتن حوصله» موهبت بزرگی برای خلاقیت کودک است و او بدون نیاز به تبلت و اینترنت هم قادر به آرام کردن این احساس است.
خودمان معتاد اینترنت نباشیم: اعتیاد نداشتن خود پدر و مادر به تبلت و اینترنت، عامل مهمی است که در پیشگیری موثر است. بدیهی است والدینی که حاضرند هوا از آنان گرفته شود اما تبلت‌شان نه، فرزندانی به همین سبک و سیاق پرورش خواهند داد.
کودک خود را به ورزش کردن تشویق کنید: این که از کودکان بخواهید گوشی یا تبلت خود را کنار بگذارد و ورزش کند، کار ساده‌ای نیست. به احتمال زیاد کودک شما برای بیرون رفتن از خانه و تحرک داشتن مقاومت می‌کند، از این رو باید به دنبال ورزشی باشید که مورد علاقه اوست.
راه رفتن روی تردمیل و طناب زدن را فراموش کنید. همچنین فوتبال ورزشی است که برای سلامت قلب و عروق کودک شما مناسب است و در عین حال انعطاف‌پذیری بدن او را بالا می‌برد. مهم‌تر از همه اینها، کار گروهی را به او می‌آموزد.
کودکانی که زمان زیادی را در خانه و پای گوشی‌هایشان می‌گذرانند، دچار کمبود ویتامین دی و نزدیک‌بینی می‌شوند. از آنجا که فوتبال یک ورزش فضای باز است، کودک شما از ابتلا به این مشکلات نیز در امان خواهد بود.
ارتباط عاطفی با کودک خود برقرار کنید: ارتباط عاطفی بین اعضای خانواده و توجه آن‌ها به مهارت‌های گفت‌وگو، عامل مهم دیگری در پیشگیری از اعتیاد به اینترنت است.
والدینی که هر روز با کودکان خود حرف می‌زنند و با حوصله به آن‌ها گوش می کنند، این شانس را دارند که ضمن پیشگیری از به وجود آمدن خلأ روانی در کودک‌شان، با او درباره عوامل اعتیادزا از جمله تبلت و مضرات آن صحبت کنند.
و در پایان اینکه کودکان خود را همراهی کنید. در ابتدا همان‌طور که بر رفتار فیزیکی فرزند خود در فضای حقیقی، رفت‌وآمدها، نوع بازی، دوستان و … نظارت دارید در فضای مجازی نیز نظارت دقیق‌تری داشته باشید.
بر آنچه به‌عنوان محتوا و بازی کودکانه در اختیار فرزند شما قرار می‌گیرد دقیق باشید برای این کار بهترین و هوشمندانه‌ترین رفتار شما همراهی کودکان در خرید و انتخاب بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی و … است که موجب می‌شود سواد رسانه‌ای آن‌ها نیز افزایش یابد.
همه ما می‌دانیم کودکان در سنینی همچون دستگاه ضبط عمل می‌کنند و دائماً در حال تقلید از دیگران به‌خصوص پدر و مادر خود هستند، در نتیجه اگر والدین از محتوایی نامناسب استفاده کردند در واقع به فرزندان خود نیز اجازه استفاده از محتوای نامناسب دیگری را داده‌اند پس ابتدا برای حفاظت از کودکان‌تان از خودتان شروع کنید.
یادمان باشد آشنایی بیشتر کودکان از رسانه‌های دیجیتال و هوشمند نسبت به والدین خود نه تنها حُسن به شمار نمی‌رود بلکه آسیبی جدی در انتظار آن کودک است، این امر کنترل و تربیت کودکان را سخت‌تر خواهد کرد و والدین برای رسیدگی به فرزندشان مسیری دشوار را بایدطی کنند.
پس لطفاً خود را به نحوه استفاده از رسانه‌های مختلف موبایلی و رایانه‌ای مجهز کنید و آشنایی کامل پیدا کنید. بهتر است اگر به فرزندتان اجازه استفاده از برنامه‌ای را می‌دهید آن را به زبان ساده برایش تفسیر کنید و چرایی استفاده از آن را بازگو کنید.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا