معاون فضای مجازی دادستان کل کشور با اشاره به فیلترینگ کانال های مستهجن گفت: کانال‌های غیر اخلاقی به سرعت جایگزین هم می‌شوند. جواد جاویدنیا معاون فضای مجازی دادستان کل کشور در پنل تخصصی پنجمین نشست فضای مجازی پارک درباره وضعیت فیلترینگ اظهار کرد مرز حقوقی درستی برای تعیین انتقاد به فضای مجازی و افترا به […]

معاون فضای مجازی دادستان کل کشور با اشاره به فیلترینگ کانال های مستهجن گفت: کانال‌های غیر اخلاقی به سرعت جایگزین هم می‌شوند.

جواد جاویدنیا معاون فضای مجازی دادستان کل کشور در پنل تخصصی پنجمین نشست فضای مجازی پارک درباره وضعیت فیلترینگ اظهار کرد مرز حقوقی درستی برای تعیین انتقاد به فضای مجازی و افترا به این فضا مشخص نکرده‌ایم و تاکید داریم از قوانینی باید توسط شورای عالی فضای مجازی و مجلس تصویب شود تا بتوان این خلاء قانونی را برطرف کرد.

وی ادامه داد: اگر همراه با فناوری‌های جدیدی مانند بلاک چین نباشیم و صرفاً با آن‌ها برخورد کنیم دچار مشکل خواهیم شد سیاست بانک مرکزی هم تا امروز در قبال ارز‌های مجازی سیاست درستی نبوده است.

جاویدنیا با بیان اینکه سواد دیجیتالی و رسانه مردم باید بالا رود تا خودشان استفاده درست از پلتفرم‌ها را داشته باشند، تصریح کرد: اکنون فیلترینگ هوشمند شکست خورده است دولت در وهله اول برای جایگزین‌های فیلترینگ از جمله تلگرام باید یک نمونه داخلی مناسب انتخاب می‌کرد.

معاون فضای مجازی دادستانی کشور بیان کرد: از وزارت ارتباطات درخواست کردیم تا صفحات نامناسب در اینستاگرام را ببندد از سوی دیگر باید راهکاری داشته باشیم تا صفحات غیر اخلاقی شبکه‌های اجتماعی را مسدود کنیم موضوع هم توجه کرد که مدیریت  صحیح نداشتن بر شبکه‌های اجتماعی به اقتصاد کشور لطمه می‌زند و مشکلات امنیتی به دنبال دارد.

علت فیلترینگ «تلگرام» در کشور

جاویدنیا در تشریح فیلترینگ تلگرام بیان کرد: قرار بود ارز دیجیتال با نام «گرام»  از طریق تلگرام عرضه شود که این کار غارت ۵۰ میلیارد دلاری در اقتصاد کشور را باعث می‌شد بنابراین تلگرام را فیلتر کردیم.

وی اظهار کرد: به حداقل رساندن رابطه سلبی با کسب و کار‌های مجازی از جمله برنامه‌هایی است که قصد داریم سال آینده آن را پیش ببریم و روی آن تمرکز کنیم.

بنای مسدوسازی فضای مجازی را نداریم

جاویدنیا اظهار کرد: بنای مسدوسازی فضای مجازی را نداریم اما باید برای جلوگیری از خروج اطلاعات کشور از طریق شبکه‌های اجتماعی  راهکاری داشته باشیم.

معاون فضای مجازی دادستانی کشور با اشاره به اینکه در مورد تلگرام و توئیتر شاکی زیاد داشتیم، بیان کرد: جنگ رسانه‌ای جدی در حال شکل گیری است بسیاری از خانواده‌ها به دلیل مشکلات شبکه‌های اجتماعی از هم پاشیده شده‌اند؛  به ما گفتند که با تلگرام برای بستن کانال های مستهجن مذاکره کنیم اما شاهد بودیم  به سرعت یک کانال دیگر جایگزین شد.

وی تصریح کرد: باید در مدیریت فضای مجازی تصمیم یکپارچه‌ای بگیریم و رویکردمان اقدام قانونی در این حوزه است و باید مرز حقوقی انتقاد و افترا در تعیین کنیم.

  • منبع خبر : فمپ