بسم الله الرحمن الرحیم وَ لا تَقْفُ‏ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً (36 اسراء) پنجمین همایش ملی فضای مجازی پاک در تاریخ 18 اسفند 1397 با حضور چندصد نفر از فعالان و دانشجویان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، به همت سمن فمپ (جمعیت توسعه […]

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ لا تَقْفُ‏ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً (36 اسراء)

پنجمین همایش ملی فضای مجازی پاک در تاریخ 18 اسفند 1397 با حضور چندصد نفر از فعالان و دانشجویان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، به همت سمن فمپ (جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک) در دانشگاه صنعتی شریف برگزار گردید که در آن برخی از مهمترین مسائل روز جوامع بشری در ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی فضای مجازی ناظر به تاثیرات عمیق این فناوری بر زندگی مردم به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

در طول این برنامه سه ساعته کاملا فشرده، دقایقی به رونمایی از نماد “درنشان” (و نه “نشان در نشان”) اختصاص داده شد. در حوزه زبان شناسی و نماد شناسی، رابطه مستقیم ساحت فکر و نوآوری با بومی سازی نماد ها و کلمات کاملا مشهود است. نوشته ای توضیحی نیز در همین باب بر روی سایت سمن به نشانی famp.ir قرار گرفته است که علاقه مندان میتوانند با مطالعه آن توضیحات، مبنا و تاثیرات این نوع حرکت ها را بیشتر بررسی نمایند. چنین نمادی جهت استفاده در URL های فارسی است و در صورت ثبت در یونیکد بر روی صفحه کلید فارسی قرار خواهد گرفت. از آنجا که طی یک شبانه روز از طرح موضوع، بازخوردهای مثبت بسیاری دریافت کردیم لازم است از آنها تشکر نموده و نسبت به بازخوردهای انتقادی و دلسوزانه ای هم که بیشتر شائبه اختصاص منابع مالی دولتی یا عمومی برای اجرای این طرح مطرح گردیده است؛ عرض کنیم که نماد “درنشان” در تمام مراحل مطالعه، ایده پردازی و طراحی خود هیچ هزینه ای در بر نداشته و تمامی این مراحل توسط گروهی از دانشجویان دغدغه مند عضو در سازمان مردم نهاد فضای مجازی پاک به ثمر نشسته است. فلذا نه ارتباطی با دولت داشته و نه بودجه ای به آن اختصاص داده شده است.

در پایان، این توجه رسانه ای به موضوع را به فال نیک میگیریم و توجه بیش از پیش رسانه ها به موضوع همایش و نمادسازی در فضای مجازی را متناسب با هنجارها و ارزشهای جامعه جلب می نماییم.

به امید روزی که با توسعه سرویس ها و توان مجازی کشور و تولید قدرت مجازی شاهد صیانت از اقتصاد، فرهنگ و جمهوریت کشور که دغدغه اصلی و نقطه تمرکز همایش بود، باشیم. آغوش ما برای همکاری عزیزان باز است وپذیرای پیشنهادات و انتقادات شما هستیم.

 ۱۳۹۷/۱۲/۱۹

جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک