با شکل گیری شبکه‌های اجتماعی، عموم مردم بدون وابستگی به صاحبان قدرت و ثروت می‌توانند گرد هم آیند و برای خیر مشترک، امر عمومی را مورد بحث قرار دهند و بر عملکرد دولت و رفتار جامعه نظارت کنند. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم  انقلاب فرمودند:در طول این چهل سال و اکنون مانند همیشه […]

با شکل گیری شبکه‌های اجتماعی، عموم مردم بدون وابستگی به صاحبان قدرت و ثروت می‌توانند گرد هم آیند و برای خیر مشترک، امر عمومی را مورد بحث قرار دهند و بر عملکرد دولت و رفتار جامعه نظارت کنند.

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم  انقلاب فرمودند:در طول این چهل سال و اکنون مانند همیشه سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعال‌ترین برنامه‌های آن مایوس سازی مردم و حتی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبرهای دروغ، تحلیل های مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیتها، پنهان کردن جلوه های امید بخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و نشان دادن یا انکار محسنات بزرگ، برنامه همیشگی هزاران رسانه صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملت ایران است و البته دنباله های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت می‌کنند. شما جوانان باید پیشگام در شکستن محاصره تبلیغاتی باشید.

دشمنان قسم خورده انقلاب با هدایت آمریکا و صهیونیسم با هزاران رسانه صوتی و تصویری و اینترنتی که در اختیار دارند و با صرف هزینه‌های مالی بسیار زیاد، ایران را در محاصره تبلیغاتی قرار داده اند و سعی دارند مانع از رسیدن پیام صلح و دوستی نظام ومردم ایران به جهانیان شوند، دستاورد های علمی، اقتصادی و فرهنگی ما را بایکوت خبری می‌کنند و حتی یک خبر از رشد علمی  وتوسعه کمی وکیفی و حمایت مردم از نظام و دشمنی با آمریکا و حضور میلیونی شیعیان ایران و جهان در راهپیمایی اربعین منتشر نمی‌کنند و با دروغ پراکنی می‌خواهند وجهه ایران را نزد جهانیان تخریب نمایند.

نیلوفر شاد مهری نویسنده کتاب سفیر به خوبی در این کتاب از محاصره تبلیغاتی دشمنان انقلاب پرده برداشته است که مردم کشورهای مختلف جهان به دلیل تبلیغات گسترده رسانه‌های جهانی دید صحیحی نسبت به کشور و ملت ایران ندارند و با رسیدن پیام و تحلیل‌های درست از انقلاب اسلامی وارزش های نهفته در آن به سرعت تغییر ذهنیت داده و به نیات خبیث دشمنان انقلاب پی می‌برند.

بر کسی پوشیده نیست در حوزه رسانه ما در یک جنگ نابرابر قرار داریم، آمریکا و صهیونیسم و عوامل آنها در غرب وبرخی کشور‌های منطقه با قدرت تکنولوژی و صرف بودجه‌های سرسام آوراز هزاران رسانه برخوردار هستند که بخش زیادی از این رسانه‌ها و پولها را مستقیم صرف محاصره تبلیغاتی جمهوری اسلامی ایران می‌نمایند.

در این جنگ نابرابر و برای شکستن  محاصره تبلیغاتی، باید از تکنیک‌های جنگ متقارن استفاده کنیم. واضح است که از لحاظ تعداد رسانه‌ها و بودجه  رسانه‌ای به صورت کلاسیک توان رقابت در این جنگ تبلیغاتی نابرابر را نداریم و می‌بایست از تاکتیک  جنگ نامتقارن استفاده کنیم، بهترین ابزار در جنگ نامتقارن رسانه ای و شکستن محاصره تبلیغاتی، شبکه های اجتماعی خارجی است.

مسلم است که شبکه های اجتماعی خارجی برای اصلاح حمد و سوره مردم ایران و توسعه کشور ها طراحی نشده و هدف آنها تسخیر ذهن و باور های مردم ایران و سایرملل برای رسیدن به مطامع اقتصادی وفرهنگی خود می باشد.

جوانان می‌توانند تهدید شبکه‌های اجتماعی را به فرصت تبدیل کرده و با فراگیری و استفاده از زبان های خارجی و حضور گسترده در شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوا، محاصره تبلیغاتی را بشکنند و این چاقوی دو لبه را علیه دشمنان انقلاب و مردم استفاده نمایند. البته لازم است با افزایش سواد رسانه‌ای، مراقب باشیم حین مبارزه در شبکه های اجتماعی در دام تبلیغاتی واسارت فرهنگی دشمنان نیفتیم.

هابرماس از فیلسوفان و نظریه پردازان اجتماعی معاصر و وارث مکتب انتقادی فرانکفورت در نظریه‌ای می‌گوید: حوزه عمومی که سپهر عمومی، عرصه عمومی و گستره همگانی هم نامیده می‌شود، امکانی در زندگی جمعی انسانها که با تحقق آن، افراد جامعه در  وضعیتی آزاد، دور از تحمیل ها واجبار ها به سخن می‌آیند و با هم امر عمومی را مورد بحث و نظریات یکدیگر را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و امکان رسیدن به یک توافق جمعی را به حداکثر می‌رسانند.

هابرماس در کتاب دگرگونی ساختار حوزه عمومی به تبیین پیدایش تاریخی اجتماعی افکار عمومی در اروپای قرن هجدهم و نوزدهم می‌پردازد. در حوزه عمومی افراد خصوصی گردهم می‌آمدند و عموم را شکل می‌دادند و به تدریج حوزه عمومی با توجه به اینکه ،مبتنی بر نیروهای هدایت شده چون قدرت،پول وتبلیغات نبود ،توانست با ابزار نشریات و گاه نامه‌های انتقادی بر عملکرد دولت ورفتار جامعه نظارت داشته باشند.

مهدی زاده،استاد علوم ارتباطات در کتاب نظریه‌های رسانه می نویسد: نشریات و گاه نامه‌های انتقادی که از دل حوزه  عمومی آمده بود، با گسترش گفتگوی عقلانی وانتقادی و هوشیار سازی سیاسی، نقش مهمی در پیشبرد مدرنیته سیاسی داشتند، اما بعدها به خاطر تجاری شدن رسانه ها، جماعت تحلیل گر فرهنگ، به توده مصرف کننده فرهنگ تبدیل شدند وبا ادغام دوباره دولت وجامعه ، نوعی حوزه عمومی فریبکارانه ونمایشی فراهم شد.

با تجاری شدن رسانه و وابستگی آنها به صاحبان ثروت وقدرت ،حوزه عمومی کارکرد خود را از دست داد ودر  دنیای جدید دیگر پارک ها، سالن ها ،سینماها حوزه عمومی را تشکیل نمی دهد و اخبار و تحلیل های رسانه ها برای  خیرمشترک نیست و اهداف صاحبان رسانه دنبال می شود.

اما با شکل‌گیری شبکه های اجتماعی به دلیل کار کرد این شبکه ها که عموم مردم بدون وابستگی به صاحبان قدرت و ثروت می‌توانند به راحتی با ابزار تبلت وموبایل گرد هم آیند وبرای خیر مشترک،امر عمومی را مورد بحث قرار دهند و بر عملکرد دولت و رفتار جامعه نظارت نمایند، باردیگر حوزه عمومی معنا و مفهوم خود را بازیابی کرده است.

سال‌های اخیردر کشور ما، مردم به ویژه جوانان در شبکه های اجتماعی بر عملکرد دولت و مسئولان و رفتار جامعه نظارت داشته و در صورت انحراف از مبانی ارزشی،انقلابی ودینی به سرعت حوزه عمومی تشکیل داده و امر عمومی را مورد بحث و مذاکر قرار می‌دهند. به طور مثال مردم در شبکه‌های اجتماعی نسبت به ساختار شکنی، بد حجابی،ویلای دختر وزیر،اظهارات نابخردانه سلبریتی‌ها گرفتن عوارض تونل‌های شهری و یا با مشاهده فساد اقتصادی به سرعت عکس العمل نشان می‌دهند و باعث می‌شوند مسئولان ومردم نسبت به وظایف خود اهتمام جدی‌تری داشته باشند.

در نتیجه از شبکه های اجتماعی خارجی که با هزینه بیگانگان علیه ما طراحی شده است، می‌توان به شرط افزایش رسانه‌ای با کمترین هزینه ضمن اینکه در داخل کشور بر عملکرد دولت و مسئولان و رفتار مردم و جامعه نظارت داشت، از این ابزار برای شکست محاصره تبلیغاتی استفاده کرد.

  • نویسنده : مهدی قریشی
  • منبع خبر : خبرگزاری فارس