یکی از خطرات بزرگ فضای مجازی دسترسی سایر کاربران به اطلاعات شخصی افراد است که زمینه سودجویی و سوء استفاده را فراهم می‌کند. ظهور و گسترش ارتباطات الکترونیک و به تبع آن کاربرد شبکه‌های اجتماعی، تعامل‌های اجتماعی را دچار تحولات گسترده‌ای کرده است. شبکه‌های اجتماعی اینترنتی به زبانی ساده صفحات اینترنتی هستند که افراد با […]

یکی از خطرات بزرگ فضای مجازی دسترسی سایر کاربران به اطلاعات شخصی افراد است که زمینه سودجویی و سوء استفاده را فراهم می‌کند.

ظهور و گسترش ارتباطات الکترونیک و به تبع آن کاربرد شبکه‌های اجتماعی، تعامل‌های اجتماعی را دچار تحولات گسترده‌ای کرده است.

شبکه‌های اجتماعی اینترنتی به زبانی ساده صفحات اینترنتی هستند که افراد با عضویت در آنها می‌تواند تعامل کنند، تصاویر مورد علاقه خود را به اشتراک بگذارند  و حتی در این شبکه‌ها تصویری خیالی ارائه دهند. اما آن چیزی که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است استقبال عمومی کاربران اینترنت به این شبکه‌ها است.از این رو شبکه های اجتماعی اینترنتی نسل جدیدی از ابزارهای اینترنتی هستند که امکانات بیشتری را برای روابط متقابل فراهم می‌کنند.

اما قصد داریم به جنبه دیگری بپردازیم. رسانه‌های اجتماعی به طور فزاینده‌ای در شکل دادن افکار عمومی مرتبط هستند. برای مثال بازیگران خارجی با اهداف مخرب می‌توانند به راحتی از  ویژگی ذاتی اطلاعات این شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند و بر افکار عمومی تأثیر بگذارند.

علاوه بر این، فضای سایبری در مرحله‌ای از دنیای ناشناخته‌ها قرار دارد که در پشت آن می توان به طور خودکار تبلیغاتی را در جهت‌های مختلف گسترش داد. حملات سایبری ممکن است به نفع افراد نفوذی و به قصد محرمانه بودن محتوا و یا مسلط شدن بر روی یک سری از  اطلاعات در حین یک عملیات نظامی، استفاده شود.

به مزایده گذاشتن اطلاعات در فضای سایبری

در حقیقت عملیات در این حوزه، یک مرکز تفکر استراتژیک با مضمون امنیت را تشکیل می‌دهد که عمدتا در راستای خط مشی نظامی “جنگ برای نسل جدید” است. اما تداوم این زمینه سازی نظامی با راندمان خطرناکی در حال اجرا شدن است. جالب است بدانید به همان اندازه که CEIW (جنگ اطلاعاتی فعال شده با سایبر) یک تهدید نامتقارن در حال ظهور است که ما را مجبور به خلق نوآوری در رویکرد امنیتی می‌کند.

تمایل به نفوذ در بحث‌های عمومی و ایجاد هنجار در کشورهای خارجی، هیچ چیز جدیدی نیست، زیرا عملیات روانشناختی (Disinformatia) و روانشناسی (PsyOps) مدت‌هاست که در اولویت دولت‌هایشان  است.

چنین ویژگی‌های ذاتی فضای سایبری به آسانی توسط بازیگران و هنرمندان خارجی مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد و قصد مخربی در  تولید و انتشار اخبار جعلی و آموزش ترول‌های پرداخت شده (که هر کدام چندین پروفایل آنلاین را کنترل می‌کنند) ایفا می‌شود. این افراد در حقیقت عواملی هستند که با محبوبیت خود به راحتی افراد عادی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. برای انتشار بسیاری از پست‌ها از محتواهای دستکاری شده برای فریب، منحرف کردن و نادیده گرفتن افکار عمومی استفاده می‌کنند. این  بحث و گفتگوها با حقایق متناقض بوده و در نهایت موجب بی‌اعتنایی و تردید در میان عموم مردم می شود و  یا ذهنیت مخاطب  را بر روی یک موضوع خاص شکل داده و اطلاعات آنها را هک می‌کند.

به مزایده گذاشتن اطلاعات در فضای سایبری

بازیگران به ظاهر محبوب به صورت خصمانه در فضای مجازی قادر به استفاده از ابزارهای عملیاتی متصل به  شبکه کامپیوتری هستند و می‌توانند با تبلیغاتی محاسبه شده بر افکار عمومی تأثیر بگذارند. این ابزارهای سایبری تاثیر بسیاری بر مخاطبان ایجاد می‌کند، برای مثال ایجاد تعداد زیادی از اسکریپت‌های خودکار (ربات‌ها) و برقراری ارتباط با کاربران به صورت آنلاین، استفاده از تکنیک‌های فضای سایبری برای هدف‌گیری مناسب کاربران ، ربودن زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، مواردی هستند که می‌توان از آن در جهت هک اطلاعات کاربران بهره برد.

در همین راستا نظر کارشناسان این زمینه را جویا شدیم.

محمد امامی مدیر کل اسبق روابط عمومی وزارت ارتباطات در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان  اظهار کرد: اجرای قوانین به صورت نظام‌مند به همراه ساز و کار رسانه‌ها برای اقشار خاصی که بیشتر در معرض خطر هستند، عاملی کارساز برای مدیریت هویت در شبکه‌های اجتماعی است.

داود مهرابی عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در رابطه با کاهش آسیب پذیری از سوی فضای مجازی گفت: با توجه به اجتناب ناپذیر بودن پذیرش فناوری‌های نوین که به طور تقریبی همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی ما را در برگرفته‌اند، در کنار تلاش برای افزایش سطح سواد رسانه‌ای عموم مردم، پیشرفت در حوزه شناخت فضای مجازی و کاهش فاصله با صاحبان فناوری‌ها و خبرگزاری‌های نامعتبر می توان آسیب پذیری از ناحیه فضای مجازی را کاهش داد.

سلطه‌طلبان می‌توانند از طریق فضای مجازی، محتوای مورد نظر خود را به اقصی نقاط عالم برسانند و در مقابل مانع از گسترش محتوای حقیقت که مخالف نظرات آنان است، بشوند؛ اینجاست که نقش سواد رسانه‌ای مخاطبان بیش از پیش احساس خواهد شد.