به باور کارشناسان، راهکار مقابله با آسیب‌های فضای مجازی حذف این فضا و برخورد سلبی با آن نیست بلکه باید هر چه بیشتر در خصوص چگونگی استفاده از فضای مجازی در جامعه فرهنگ سازی شود. بحث فضای و مجازی و کنترل آن یکی از مباحثی است که مورد مورد توجه اکثر مسئولان قرار گرفته است. […]

به باور کارشناسان، راهکار مقابله با آسیب‌های فضای مجازی حذف این فضا و برخورد سلبی با آن نیست بلکه باید هر چه بیشتر در خصوص چگونگی استفاده از فضای مجازی در جامعه فرهنگ سازی شود.

بحث فضای و مجازی و کنترل آن یکی از مباحثی است که مورد مورد توجه اکثر مسئولان قرار گرفته است. چرا که امروزه فضای مجازی به عنوان یک ابزار مدرن ارتباطی میلیون‌ها کاربر دارد. که این کاربران هر روزه حجم زیادی از اخبار ضدو نقیض را منتشر کرده و در افکار عمومی جامعه تاثیر می‌گذارد.

برای جلوگیری از گمراهی کاربران در تشخیص این اخبار در فضای مجازی باید اطلاع‌رسانی دقیق صورت گیرد. در کنار این موضوع امنیت و شفاف‌سازی و فرهنگ‌سازی یکی از الزاماتی است که بایستی همیشه مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا بتواننداز بروز بسیاری از مشکلات و حوادث جلوگیری کنند.

به باور کارشناسان، راهکار مقابله با آسیب‌های فضای مجازی حذف این فضا و برخورد سلبی با آن نیست بلکه باید هر چه بیشتر در خصوص چگونگی استفاده از فضای مجازی در جامعه فرهنگ سازی شود.

قبل از ورود هرگونه فناوری به یک جامعه باید بسترهای فکری، فرهنگی و کاربردی آن فناوری برای خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان فراهم شود و نهادهای متولی این بسترها را آماده سازی کنند. درغیر این صورت بعید نخواهد بود که عوارض و آسیب‌های فناوری‌های جدید خیلی بیشتر از فایده آنها باشد.

در همین راستا رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، با بیان اینکه هنوز مسئولان اعتماد و اطمینان را در بین مردم نهادینه نکردند، اظهار کرد: دستگاه‌های مسئول مثل شواری عالی فضای مجازی یا مدیران پیام رسان‌های داخلی و سایر مسئولان بخش‌های مرتبط آنچه که محرز و مسلم است نتوانستند اطمینان مردم را به امنیت در فضای مجازی و ذخیره نمودن اطلاعات و در واقع فعالیت هایشان جلب کنند و این یک معضل و مشکل اساسی است که سایر اقدامات درست و بجای بخش‌های مرتبط را تحت الشعاع قرار داده است.

وی تصریح کرد: اگر امروز با مباحثی مواجه هستیم و بیشتر گفته می‌شود که مردم به سمت اپلیکیشین‌های خارجی مراجعه کرده‌اند این بدان خاطر است که مردم هنوز به دلایل مختلف اطمینان و اعتماد کامل به اپلیکیشین‌های داخلی ندارند. این امر مهم صدمات سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی بسیار جبران ناپذیر را برای بخش های مختلف وارد می‌کند.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، تاکید کرد: قبل از هر اقدامی باید کار فرهنگی انجام شود و مسئولان ثابت کنند که امانتدار مردم هستند و اطلاعاتشان افشا نخواهد شد. بنابراین قبل از راه اندازی هر خدمتی اطمنیان مردم را به خودشان جلب کنند.

آنچه محرز است کارشناسان ایرانی در زمینه تولید نرم‌افزارها پیشرفت‌های قابل توجهی کردندبه طوری که در بعضی مواقع پیشرفت‌هایی حاصل می‌شود که نمونه آن را در کشورهایی که سابقه بسیار طولانی در این عرصه دارند، سراغ نداریم و این شعار نیست بلکه کشورهای خود خارجی براین موضوع اعتراف دارند.

وی اضافه کرد: باید مسئولان در حین تدوین برنامه نگاه دراز مدت داشته باشند نه کوتاه مدت؛ باید به تاکتیک و اصل هزینه برای سرمایه‌گذاری پایبند بوده و به آن باور داشته باشند. اگر به هر دلیلی اطلاعاتی که ذخیره و بایگانی می‌شود، مسئولان این جسارت را داشته باشند و در نگهداری این اطلاعات امانتدار مردم باشند. در این صورت است که مردم به آنها اعتماد کرده و از اپ‌های داخلی استفاده می‌کنند.

نصراللهی ادامه دادک بخشی از اعتماد، همان آموزش است که با اطلاع رسانی درست و بالا بردن سواد مردم از این اپلیکیشین ها و نرم افزارها حتصل می‌شود. وقتی استادان دانشگاه‌ها، والدین و دستگاهای متولی خودشان سواد نرم افزاری و اپلیکیشین‌هایشان کمتر از دانش آموزان دبیرستانی است، چه انتظاری است که این افراد بتواند فضای مجازی را کنترل کنند. باید یک حرکت جهادی در این زمینه انجام شود. همچنین معلمان و استادان به ویژه روحانیون در این حوزه سواد نرم‌افزاری را ارتقا دهند. اگر این امر مهم اتفاق بیفتد به طورین یقین در آینده مشکلی نخواهیم داشت. حال حاضر به جرات می توان گفت که بچه‌های ۱۵ساله اطلاعات بیشتری از خود مسئولان دارند و این باعث می شود به راحتی با فیلترشکن به سایت‌هایی مراجعه کنند که در آینده برای آنها مشکل ایجاد کند. بنابراین آموزش، فرهنگ سازی مقدمه هر گونه اعتمادسازی و کار اصولی و مسئولانه و مطمئن در این حوزه است.

به نظر می رسد، ما هنوز فلسفه فضای مجازی را به شکل جدی درک نکرده و امکانات آن را به خوبی شناسایی نکرده‌ایم. فضای مجازی بیش از آنکه بر علیه جامعه باشد، چنانچه در جامعه فرهنگ سازی شود و سواد رسانه‌ای به شکل جدی و عمیق گسترش یابد، می‌تواند به یک اهرم مفید و توسعه محور تبدیل شود. متاسفانه در این زمینه نه صداوسیما اقدام قابل دفاعی داشته است و نه به طور کلی نهادها و سازمان‌هایی که به نحوی در ارتباط با فرهنگ سازی در جامعه مسئوولیت دارند.

فضای مجازی اگرچه مجازی اما یک واقعیت است که در شرایط کنونی جهان، از واقعیت عینی و فیزیکی فراتر رفته و در حال بلعیدن فضای فیزیکی است. راهکار حل چالش های فضای مجازی در دوره گذار، برخورد سلبی به معنای کنترل دقیق یا حذف کامل این فضا در شرایط کنونی نیست. باید جامعه را در این زمینه آموزش داد که چگونه از این فضا استفاده کند. تاکید می کنم افزایش سواد رسانه ای و آموزش آن به مردم به شکل جدی از طریق رسانه ملی، رسانه های خصوصی،‌ سازمان های فرهنگی و همه آنانکه دغدغه حفظ جامعه از سقوط در تباهی را دارند، از مهمترین کارهایی است که در این زمینه باید انجام گیرد.

  • منبع خبر : ایسکانیوز