حدود دو ماه پیش بود که #اپل نرم افزار های ایرانی را از اپل استور حذف کرد و امکان فعالیت آنها بر بستر گوشی های خود را به شدت سخت نمود. همان روز ها و در پنجمین همایش ملی #فضای_مجازی_پاک دکتر فیروزآبادی دبیر شورایعالی فضای مجازی هشدار داد که اگر به تولید قدرت داخلی و […]

حدود دو ماه پیش بود که #اپل نرم افزار های ایرانی را از اپل استور حذف کرد و امکان فعالیت آنها بر بستر گوشی های خود را به شدت سخت نمود.

همان روز ها و در پنجمین همایش ملی #فضای_مجازی_پاک دکتر فیروزآبادی دبیر شورایعالی فضای مجازی هشدار داد که اگر به تولید قدرت داخلی و توسعه #پلت_فرم های ملی نپردازیم به زودی همین اتفاق در مورد اندروید نیز قابل تکرار است.

و اما امروز هنوز دو ماه از آن حرف ها نگذشته که با خبر شدیم #گوگل (صاحب پلت فرم و سیستم عامل اندروید) تصمیم گرفته تا به بهانه تعرض به حریم خصوصی مردم توسط #تلگرام_طلایی و #هاتگرام با انواع و اقسام روش های تحمیلی، این دو اپلیکیشن که موجب شکست پروژه های سلطه جویانه #تلگرام شده بودند را از گوشی ایرانی ها حذف کند. کاری شبیه تجاوز به خاک یک کشور در دوره ای که عصر ارتباطات نبود!
این اتفاقات بیش از پیش اثبات کرد که هرچه شما بخواهید با سِلم و #اعتدال با دشمن کنار بیایید، دشمنی که نه دین دارد و نه آزاده است در مقابل شما کوتاه نخواهد آمد تا سلطه خود بر شما را کامل کند.

اما اصل داستان از چه قرار است؟
تلگرام که بنا به شواهد مختلف، ارتباط مستقیمش با #دارپا (آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی آمریکا) اثبات شده است با هدف به دست گرفتن شریان های اصلی #اقتصاد، #فرهنگ و #سیاست کشور ما مورد حمایت های مختلف دولت های بیگانه قرار گرفت، تا به این وسیله بتواند قدرت حاکمیت کشور را از دست #حاکمیت_ملی خارج کند و عملا خود سوار بر آن شود.
در این میان عدم وجود #سرویس_های_با_کیفیت_و_کارا داخلی و گاها #لجبازی های ناشی از دعوا های سیاسی احزاب مزید بر علت شد تا #انحصار شبکه ارتباطی کشور که تاثیر مشهودش بر فرهنگ و سیاست بر کسی پوشیده نیست در اختیار تلگرام قرار بگیرد.

جالب اینکه بدانید اگر فیلترینگ و هدایت بیش از سه چهارم مردم به اپلیکیشن های واسط مانند پوسته های تلگرام نبود این سلطه با ارائه #ارز_دیجیتال گرام به حوزه #اقتصادی نیز کشیده میشد و عملا دیگر حاکمیت پول و رسانه در تمام ابعاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی تا حد بسیار زیادی از دست دولت منتخب مردم ایران خارج میشد و به دستان رقیبی پر زور مثل صاحبان این پلت فرم می افتاد.

با ورود تلگرام طلایی و هاتگرام به این بازی و استقبال عموم مخاطبین تلگرام از آنها (که گرچه به خاطر ادامه #خروج_اطلاعات_از_کشور و حاکمیت تلگرام برای #اعمال_قوانین خود بر بستر ارتباطات مردم، راه حل نهایی نیست اما) قدرت در میان سرویس دهنده اصلی و پوسته ها تا حدی تقسیم شد و موجب شد تا حاکمیت ملی ایران بتواند با کسب قدرتِ اعمال بعضی محدودیت ها، #امنیت و #اقتصاد ملی را تا حدی از #سلطه بی رقیب این نرم افزار خارج کند.

جالب اینجاست که در همین دوماه اخیر، تلگرام بار ها به تمام کاربران تلگرام طلایی و هاتگرام و از بستر همین اپلیکیشن ها به صورت مستقیم پیام داده بود و مدعی دزدی اطلاعات مردم از طرف این دو برنامه شده بود. (حال آنکه اگر این دو برنامه بخواهند از اطلاعات مردم سو استفاده کنند زیر نظر دولت اند و نهایتا هر دولتی برای بقای خود محتاج رای و تمکین مردم است اما به راستی چه دلیلی دارد که صاحبان اصلی تلگرام و گوگل تقوا به خرج بدهند و اطلاعات مردمی را که به وجود خود محتاج کرده اند به اهل زر و زور عالم نفروشند؟!) به هرحال مردم به اپلیکیشن ساخته شده توسط فرزندان مملکتشان و تحت نظارت دولت خود اعتماد داشتند و در نتیجه اثبات شد که با این روش ها امکان از میدان به در کردن پوسته های تلگرام عملا منتفی است.

طبیعتا این بار نوبت #گوگل بود تا با کنار زدن پرده از روی دیکتاتوری خزنده ی خود که در طول سال ها توانسته آن را شکل دهد، نشان دهد حتی تلفن همراهی که در دستان شماست، اختیارش به دست شما نیست و تنها باید از اپلیکیشن هایی استفاده کنید که پرنسس گوگل میخواهد و کانال هایی بسته می شوند که عالیجناب دروف در حین آب تنی در فلان مرکز فساد تشخیص بدهد حتی اگر #وزیر_جوان دولت منتخب مردم #توئیت بزند و خواهش کند آن کانال را به خاطر آموزش کشتار در کشور من ببندید.

به نظر نقشه کاملی بود که با حماقت دولت مردان آمریکایی پیش از آنکه میوه اش برسد از درخت چیده شد تا حتی خوش خیال های پر مدعا را هم از خواب غفلت بیدار کند و پیش از آنکه ابتکار عمل به طور کامل از دستان #منتخبان_ملت برای حراست از حق حاکمیت ملی خارج شود به فکر چاره بیندازد.

اما راهکار چیست؟
راهکار حمایت از #طلایه_داران_استقلال_مجازی_کشور توسط #دولت و #مردم است. طلایه دارانی از جنس دانشجویان و فارغ التحصیلان شریف و تهران و امیرکبیر و علم و صنعت و خواجه نصیر، که به جای #اپلای و استخدام در شرکت های کَلّاش آمریکایی با هدف رسیدن به لذت های خودشان و تحمیل گاها ناخود آگاه #ذلت به هموطنانشان، در کشورشان ماندند، شب تا صبح کد میزنند و با حقوق و مزایای چند دهم آن دسته دیگر سعی میکنند عزت مردم را در عرصه آی تی که همه ابعاد زندگی را در عصر جدید تحت تاثیر قرار میدهد فراهم کنند. همان ها که گاها خود ما دستاورد هایشان را به #تمسخر میگیریم اما استقلال و عزتمان در دهه های آینده به دستان و توان امروز آنهاست.

در چنین شرایطی مردم باید بدانند که گرچه دلیلی ندارد ما از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در داخل تولید کنیم و با دیوار کشیدن به دور کشور جلوی هرگونه واردات و صادرات و ارتباط با خارج را بگیریم، اما عقلانی است که با اندکی #صبر، #پرداخت_هزینه و #غیرت_ملی نگذاریم تولید و مدیریت #زیرساخت های کشور و #نیاز_های_ضروری_مردم وابسته به تصمیمات قدرت های خارجی بشود.

چند ماه پیش متنی با عنوان #هجرت_دیجیتال نوشتم و استدلال کردم که اگر خداباوریم، خدا برای امروز ما حرف هایی دارد. خدا راه حل نهایی و وظیفه ما را در شرایطی که کاری از دست ما در زمین دشمن برنمی آید مشخص کرده است و آن چیزی جز تحمل هزینه های #هجرت به زمینی نوپا اما خودی، و #صبر به امکانات کم و مشکلات زیاد آن نیست تا گشایش حاصل شود؛ هزینه و مشکلات #وادادگی و #وابستگی به مراتب بیشتر از چند صباحی جلو عقب رسیدن فایل هایمان در شبکه های داخلی است.
من #سرور_در_حال_اتصال بله و سروش و گپ و ایتا و دیگر داخلی ها را با سرعت انتقال #گیگ_پِر_سِکِند امثال تلگرام عوض نمیکنم! وقتی دشمن اگر دستش برسد #از_آب_هم_مضایقه_میکند.

دیگر #منتظر_دولت_نباشیم و راه ارتباط با خود را #منحصر در داخلی ها کنیم. دوستان ما به خاطر ما به داخلی ها هجرت میکنند!

إِنَّ رَبَّکَ لِلَّذینَ هاجَرُوا مِنْ بَعْدِ ما فُتِنُوا ثُمَّ جاهَدُوا وَ صَبَرُوا إِنَّ رَبَّکَ مِنْ بَعْدِها لَغَفُورٌ رَحیم‏ (۱۱۰ نحل)

آرى، پروردگار تو کسانى را که پس از مورد فتنه قرارگرفتن، در راه خدا هجرت نمودند و سپس جهاد کردند و شکیبایى ورزیدند، قطعا پروردگار تو پس از این مراحل آنان را می آمرزد و بر آنان رحمت می آورد.

  • نویسنده : محمد مهدی حبیبی
  • منبع خبر : اختصاصی فمپ