«آتش به اختیار به معنای کار فرهنگی خودجوش و تمیز است. معنی‌اش این است که در تمام کشور، صاحبان اندیشه، فکر و همت، کار را خودشان پیش ببرند، منافذ فرهنگی را بشناسند و در مقابل، آتش به اختیار به معنای بی‌قانونی و فحاشی و طلبکار کردن مدعیان پوچ‌اندیش و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست؛  […]

«آتش به اختیار به معنای کار فرهنگی خودجوش و تمیز است. معنی‌اش این است که در تمام کشور، صاحبان اندیشه، فکر و همت، کار را خودشان پیش ببرند، منافذ فرهنگی را بشناسند و در مقابل، آتش به اختیار به معنای بی‌قانونی و فحاشی و طلبکار کردن مدعیان پوچ‌اندیش و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست؛  نیروهای انقلابی بیش از همه باید مراقب نظم کشور، مراقب آرامش کشور، مراقب عدم سوء استفاده‌ دشمنان از وضعیت کشور، مراقب حفظ قوانین باشند.» این بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در خطبه دوم نماز عید فطر سال جاری بود که دربرگیرنده منظور ایشان از طرح مضمون آتش به اختیار بود.  در این هزاره پرچالش که ذهن خطی جای خود را به ذهن شبکه‌ای داده است، بی‌گمان رسانه‌های نوین خود پیام (محتوا) هستند. تاثیر رسانه‌ها در انسان‌ها حتی از قشر فرهیخته تاثیری دگرگون‌کننده  است.
در حوزه فضای مجازی چه باید کرد؟
1- نشان‌دار کردن محتوا و فرد آفریننده محتوا کار اولی است که باید شکل گیرد. این مهم با زیرساخت آماده شده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (طی یک سال و نیم اخیر) هدف نشان‌دار کردن را با اعطای کد شامد  (شناسه الکترونیکی ثبت محتوای ملی) دنبال می‌کند.
2- آماده شدن ضوابط محتوایی که در اختیار همه نهادهای مرتبط گذاشته شده است، امکان ارتقای سواد همگان درباره بایدها و نبایدها را فراهم آورده است.
3- تهیه نشان متناسب با بستر امکان بررسی هوشمند را برای مخاطب فراهم آورده است.
4- آموزش ناشران دیجیتال آغاز شده و همکاری آنان شرط مهمی برای تحقق اهداف تعیین‌شده (مهم‌ترین آن ایجاد فضای مجازی سالم، مفید و ایمن) است.
5- رصد مستمر محتوای دارای شامد فرض پایه‌ای دیگری است که به 3 طریق پی گرفته خواهد شد:
الف – بررسی توسط ممیزان حرفه‌ای
ب – استفاده زیرساخت هوش مصنوعی
ج – بهره‌گیری از توان مردمی با اجرای طرح فرهنگیار
با این ترتیب اگر محتوای نشان داده شده دارای تخلفی بود با گزارش مردمی شامد خود را از دست می‌دهد و مخاطب این محتوا را در فضای سالم، مفید و ایمن نمی‌بیند. چنانچه تخلف تکرار شد محتوا و فرد در لیست سیاه قرارگرفته و مردم از نوع تخلف او آگاه می‌شوند.
اما آتش به اختیار یعنی با آگاهی از ضوابط محتوایی تدوین شده نسبت به مشارکت در معرفی متخلفان وارد شدن، نقش ایفا کردن در نهضت ایجاد فضای مجازی سالم، مفید و ایمن و احساس تکلیف داشتن درباره تولید محتوا در چارچوب  ضوابط تدوین شده. بیابید با همدلی، تعاون و نقش‌آفرینی ضابطه‌مند در جهت ایجاد فضای مجازی سالم، مفید و ایمن آتش به اختیار عمل کنیم.
*رئیس مرکز فناوری اطلاعات
و رسانه‌های دیجیتال

منبع:وطن امروز