به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس پلیس فتای استان یزد گفت: شخصی با ارائه مرجوعه قضایی به این پلیس مراجعه و اظهار داشت، فردی، کالایی را جهت فروش در سایت دیوار قرار داده که بنده تماس گرفتم و مبلغ مورد نظر را برای ایشان واریز کردم ولی بعد از واریز مبلغ دیگر فروشنده پاسخگو نبود، پرونده در […]

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس پلیس فتای استان یزد گفت: شخصی با ارائه مرجوعه قضایی به این پلیس مراجعه و اظهار داشت، فردی، کالایی را جهت فروش در سایت دیوار قرار داده که بنده تماس گرفتم و مبلغ مورد نظر را برای ایشان واریز کردم ولی بعد از واریز مبلغ دیگر فروشنده پاسخگو نبود، پرونده در این پلیس تشکیل شد و اقدامات مورد نیاز در جهت بررسی پرونده در دستور کار قرار گرفت.
مرتضی ابوطالبی اظهار داشت: همچنین در ادامه روند رسیدگی پرونده، چند شخص دیگر نیز با ارائه مرجوعه قضایی به این پلیس مراجعه و در خصوص خرید از سایت دیوار و عدم وصول اقلام مورد نظر و پاسخگو نبودن فروشنده شکایت کردند، در نهایت مشخص شد شکایات اخیر با عنوان کلاهبرداری از طریق سایت مورد نظر در مورد فروش اجناس توسط یک نفر بوده است.
وی افزود: با انجام اقدامات تخصصی و شگردهای خاص پلیسی متهم که در یکی از استان های همجوار سکونت داشت شناسایی و ضمن هماهنگی با مقام محترم قضایی دستگیر و به همراه ادله مکشوفه از وی به این پلیس انتقال داده شد.
ابوطالبی خاطرنشان کرد: در ادامه بررسی پرونده با توجه به بازجویی متهم، مستندات و ادله به دست آمده، وی به فعالیت در حدود 2 سال کلاهبرداری به مبلغ 800 میلیون ریال اعتراف کرد.
این مقام انتظامی با تاکید بر اینکه قبل از این که خریدی انجام دهید، آدرس و شماره تلفن واقعی فروشنده اینترنتی را بررسی کنید و نسبت به صحت آن اطمینان حاصل کنید، گفت: به این منظور که اگر بعداً برای شما سوالی پیش بیاید و یا به مشکلی برخورد کنید، این آدرس و شماره تلفن در دست شما است و می‌توانید به آنها مراجعه کنید.
وی ادامه داد: شرایط و ویژگی‌ها را به دقت بررسی کنید. اگر شما از محصول راضی نیستید، آیا می‌توانید آن را برگردانده و پول خود را دریافت کنید؟ هر نوع اطلاعات ثبت شده که مربوط به این معامله است و شامل تمامی نامه‌های الکترونیک ارسالی به فروشنده و دریافتی از فروشنده است را ذخیره کرده و از آنها پرینت بگیرید.
ابوطالبی تاکید کرد: اطلاعات کارت اعتباری خود یا سایر اطلاعات مالی خود را در ازای خرید و دریافت جدیدترین اسباب بازی، کارت هدیه رایگان، یک شغل فصلی و یا اجاره (یک محل) برای تعطیلات در اختیار شخصی که نمی‌شناسید، قرار ندهید.
رئیس پلیس فتای یزد با بیان اینکه بر روی لینک موجود در نامه الکترونیک کلیک نکنید، گفت: شرکت‌هایی که فعالیت آنها مشروع و قانونی است، اطلاعات مالی شما را از طریق نامه الکترونیک یا پیام‌های پاپ‌آپ درخواست نمی‌کنند.
وی افزود: با دانستن نام سازنده یک کالا و شماره مدل، شما می‌توانید ویژگیهای این کالا را به صورت جز به جز با سایر کالاهای مشابه مقایسه کنید،  این امر می‌تواند به شما کمک کند که کالایی را که به صورت آنلاین خرید می‌کنید را متضمین نماید که کالای مورد نظر اصل است.
ابوطالبی ادامه داد: به صورت روزانه و مستمر حساب‌های خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید  تمامی برداشت‌های پول از حساب مطابق نظر خودتان صورت گرفته است‌.
رئیس پلیس فتای استان یزد در پایان خطاب به شهروندان گفت: کاربران فضای مجازی می‌توانند از تمام مطالب آموزشی در سایت پلیس فتا به آدرس   www.CyberPolice.ir  استفاده کنند و جهت ارتباط با پلیس فتا از طریق ثبت فوریت های سایبری بخش گزارش مردمی اقدام کنند.