به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، آیت‌الله محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی در سلسله جلسات تفسیر موضوعی قرآن کریم با عنوان سبک زندگی اسلامی و با موضوع حیاورزی که جمعه شب در مسجد قبا برگزار شد، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های اخلاقی مهم که براساس تعالیم قرآن و روایات ما در زندگی مومن اثرگذار بوده ویژگی حیا […]

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، آیت‌الله محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی در سلسله جلسات تفسیر موضوعی قرآن کریم با عنوان سبک زندگی اسلامی و با موضوع حیاورزی که جمعه شب در مسجد قبا برگزار شد، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های اخلاقی مهم که براساس تعالیم قرآن و روایات ما در زندگی مومن اثرگذار بوده ویژگی حیا است. درباره حیا روایات فراوانی داریم و باید توجه داشت که حیا چگونه در وجود انسان شکل می‌گیرد و چه تاثیری در زندگی مومن خواهد داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که در کتاب اصول کافی نقل شده است، افزود: طبق فرموده امام صادق(ع) «اَلحَیاءُ مِنَ الایمانِ وَ الایمانُ فِى الجَنَّةِ» حیا نشانه ایمان انسان بوده و کسی که مومن باشد جایگاه او در بهشت است، یعنی بر اساس این روایت یکی از لوازم ایمان انسان باحیا زندگی کردن است.

وی با اشاره به این روایت از امام صادق(ع) «لَا إِیمَانَ لِمَنْ لَا حَیَاءَ لَه‏» گفت: به تعبیر امام صادق(ع) کسی که حیا  ندارد ایمان ندارد، به بیان دیگر ایمان انسانی که حیا ندارد زیرسوال می‌رود.

آیت‌الله حاج‌ابوالقاسم در تبیین نقش حیا در زندگی انسان به ارتباط بین حیا و عقل اشاره و تصریح کرد: رابطه مستحکمی بین این دو وجود دارد به طوری که اگر کسی عقل داشته باشد انسان با حیایی نیز می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه با حیا بودن، تمامی انسانها یعنی زنان و مردان را دربرمی‌گیرد، ابراز کرد: روایتی از پیامبر اسلام(ص) داریم که می‌فرماید حیا از همه پسندیده اما از زنان پسندیده‌تر است یعنی اهمیت حیا برای بانوان بیشتر از اهمیت آن برای مردان است.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اعلام اینکه از نظر امیرالمومین علی(ع) خدا را ناظر بر اعمال خود دیدن عاملی در باحیا بودن انسان است، خاطرنشان کرد: اگر انسان هر لحظه خدا را ناظر بر اعمالش ببینند حیا در وجودش شکل گرفته و از انجام آنچه که ناپسند است خودداری می‌کند.

وی در توضیح حیا به سخنان علمای بزرگ اخلاق رجوع کرد و حیا را حالت درونی دانست که در مواجهه با رفتارهای ناپسند در انسان شکل می‌گیرد یعنی به نوعی حالت بازدارندگی در انسان ایجاد می‌کند.

آیت‌الله حاج‌ابوالقاسم بیان کرد: اینکه انسان از بدی‌ها خجالت بکشد و از آنچه که شریعت آن را زشت قلمداد کرده دوری کند به این معناست که حیا در وجود مومن نقش بسته است.

وی حیا را فراتر از زندگی فردی دانست و بر باحیا بودن جامعه ایمانی تاکید کرد و گفت: جامعه ایمانی نسبت به رفتارهای ناپسند عکس‌العمل نشان داده و در برابر این رفتارها حالت بازدارنده دارد یعنی یک تقابل درونی در رابطه با رفتارهای ناپسند از خود نشان می‌دهد.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری حیا در پوشش مردان و زنان را از شاخصه‌های حیا از نگاه بیرونی دانست و عنوان کرد: در تعالیم ما نست به پوشش دستورات زیادی وجود دارد به طوری که انسان چه مرد و چه زن باید بدن خودش را در برابر نامحرم بپوشاند.

وی در تبیین اهمیت حیا در زندگی مومنان به آیاتی از قرآن کریم نیز اشاره کرد که در این راستا خداوند متعال در سوره نور آیه 31 می‌فرماید «… وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ…» یعنی زنان مومن باید حجاب خود را حفظ کرده و زینت‌شان را آشکار نکنند.

آیت‌الله حاج‌ابوالقاسم اظهار داشت: اخیرا بحث‌هایی در فضای فرهنگی کشور مطرح شده و گفته‌  می‌شود که آیا داخل خودرو حریم خصوصی است یا نه؟ در این راستا برخی داخل خودرو را حریم خصوصی می‌دانند و معتقدند که کسی نباید کاری به کار این افراد داشته باشد اما باید گفت که اینها از جمله مغالطه‌هایی است که علما و مراجع ما پاسخ کامل و محکمی به آنها داده‌اند.

وی با تاکید به این سوال که چرا مسئولان عزم جدی برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات ندارند؟، اظهار داشت: آسیب‌های جدی از ناحیه فضای مجازی به کشور وارد می‌شود و مسئولان توجهی به آن ندارند.

آیت‌الله دولابی حوزه دوم حیا در بعد بیرونی را ادبیات گفتاری دانست و تاکید کرد: ما در حوزه ادبیات گفتاری باید حیا را سرلوحه قرار دهیم و هر کلمه و جمله‌ای را بر زبان نیاوریم.

وی با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان نسبت به پوشاک بانوان ابراز کرد: انتظار ما این است که مسئولان در مورد لباس شایسته بانوان ایرانی فکر اساسی کنند در اینجا سوال این است که مسئولان در مورد سامان‌دادن لباس مردان و زنان ایرانی چه اقدامی انجام  داده‌اند؟

عضو مجلس خبرگان رهبری رعایت نکردن موازین اسلامی در معماریها را از جمله معضلات امروزی دانست و اظهار داشت: گاهی ساختمان‌هایی ساخته می‌شود که با موازین حیا سازگاری ندارد و آن معماری به خاطر هجوم فرهنگ غرب است.