این روزها شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به عنوان یکی از اصلی ترین تعامل های انسان به شمار می رود که با بهره گیری از آن ضمن تفنن و سرگرمی و ایجاد ارتباط های گسترده، رفته رفته کسب وکارها نیز رنگ و بوی مجازی پیدا کرده و جای خود را در میان این شبکه […]

این روزها شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به عنوان یکی از اصلی ترین تعامل های انسان به شمار می رود که با بهره گیری از آن ضمن تفنن و سرگرمی و ایجاد ارتباط های گسترده، رفته رفته کسب وکارها نیز رنگ و بوی مجازی پیدا کرده و جای خود را در میان این شبکه ها یافته است. فیلترینگ چند پیام رسان، نقش پیام رسان های داخلی را پر رنگ تر و نظرها را به سمت آنها معطوف کرد.

رقابت سنگین پیام‌رسان‌های داخلی در دوران ‌گذار از وابستگی محض به نمونه‌های خارجی به اندازه‌ای رسیده که یکی از نسخه‌های بومی این پیام‌رسان‌ها این روزها هکرهای جهانی را مشغول خود کرده است. کاربران فضای مجازی کشورمان روز به روز با رونق رقابت بین پیام‌رسان‌های داخلی درصدد تست نمونه‌های مختلف حاضر در بازار هستند و به نقد و بررسی آنها می‌پردازند. همانطور که بسیاری از کارشناسان معتقدند رفتار مردم در پیام‌رسان‌ها و سرویس‌های وب، نشان‌دهنده موفقیت یا عدم‌موفقیت خدمات‌دهندگان است، باید چگونگی تعامل کاربران را در این فضا در نظر بگیریم. این پیام‌رسان ها بایستی با در اختیار داشتن تمامی پلتفرم‌های ارتباطی نظیر وب، دسکتاپ و موبایل پا به عرصه بگذراند، پس در این زمینه که پیام رسان های داخلی از نظر فناوری و تکنولوژی دارای توانایی بالایی هستند نباید شک کرد.

رونــد جایگزینی پیام رسان ها با فیلتر یک پیام رسان همچنان ادامه دارد. آمار و ارقام نشــان می دهد مردم از پیام رسان داخلی کمتر استفاده می کنند و با فیلتر یک نرم افزار خارجی، سراغ یک نرم افزار خارجی دیگر می روند. با وجود این هنــوز هم دولت برنامه ای ندارد که مردم با فیلتر تلگرام کجا بروند. چرا مسئولین دولتی اقبال کمتری نسبت به پیام رسان های داخلی دارند؟

کاربــران معمولا به امنیت پیام رسان های داخلی اعتماد نمی کنند زیرا حریم شخصی برایشان اهمیت دارد و آنها تصور می کنند پیام رسانهای داخلی امنیت کمتری دارند. درواقع کاربر ایرانی دوست ندارد اطلاعاتش را به پیام رسان داخلی ببرد. آیا مسئولین نیز اینگونه فکر می کنند؟

پیام رسان های داخلی باید اولا تکنولوژی خود را دائما ارتقا دهند. شرکت ها وقتی رقیب خارجی دارند، باید نقاط ضعف و قوت خود را بشناسند. موضوع دیگر این است که هر پیام رسانی در دنیا برای اینکه محبوب شود، باید توسط مراجع مستقل از نظر امنیت تاییــد شــود. مراجعی که از نظــر امنیت به پیام رســان ها از نظر قابلیت اطمینان و حریم خصوصی رتبه می دهند.

تایید امنیت پیام رسان های داخلی به عهده کیست ؟آیا حافظان امنیت پیام رسان های داخلی به آنها اعتماد ندارند؟
آیا پاسداشت منافع ملی اولویت ندارد ؟ با چه توجیهی مسئولین حفظ منافع ملی را نادیده می گیرند؟
مقایسه فضای مجازی با انقلاب، توسط مقام معظم رهبری برای همگان باید حجت باشد تا از اهمیت و ویژگی های منحصر به فرد این فضا غافل نشویم و به حفظ و صیانت از این فضا بپردازیم، وظیفه همه انقلابی ها خصوصا مسئولین نظام در این فضا حرکت در جبهه انقلاب است، پرداختن به شبکه مجازی تراز انقلاب (شمتا ) از اولویت های مسئولین باید باشد تا در دنیای مجازی نیز انقلاب اسلامی نمود واقعی جامعه مردم سالار دینی را ارائه نماید.

حال با توجه به این وضعیت و برنامه ریزی و سرمایه گذاری نظام سلطه بر فضای مجازی وظیفه هر انسان آزاده و انقلابی است تا آب به آسیاب دشمن نریزد و در خط اصلی انقلاب قدم بردارد.

چه لزومی دارد مسئولین در پیام رسان های خارجی که هیچ کدام مخاطب ایرانی را به رسمیت نمی شناسند و هر روز محدودیت های سنگین برای آنها وضع می کنند حضور داشته باشند؟

آیا مخاطب یک مسئول ایرانی در خارج از مرزهای این کشور است یا داخل ؟

وزیر و نماینده مجلسی که باید به مشکلات مردم در ایران اسلامی بپردازد چرا ارکان پاسخگویی خود را پیام رسانی انتخاب می نماید که طبق قوانین جمهوری اسلامی آن نرم افزار مشمول فیلتر است؟؟؟

یک ایرانی برای شنیدن نظرات و موضع گیریها و پیگیری مطالبات خود از نماینده مجلس بایستی به پیام رسانی رجوع کند که مطابق قوانین فیلتر است آیا این دولتمردان و متولیان برای استفاده خود از این پیام رسان ها توجیهی دارند ؟

واقعا شنیدن حرف مردم و مشکلات آنها و بررسی ضعف ها و پرداختن به زندگی روزمره مردم در این فضا کار درستی است ؟

مسئولینی که متولی امر فضای مجازی و ارتباطات در کشور هستند به وظایف حداقلی خود در این زمینه عمل نمایند، از اینترنت ملی گرفته تا صیانت از حقوق شهروندان ایرانی در فضای مجازی و به جای استفاده از دیپلماسی التماسی در رفتار و برخورد با شبکه های پیام رسان خارجی که عموما خلاف جهت و راستای انقلاب اسلامی هستند با ترک این پیام رسان ها و حضور در نمونه های بعضا بهتر داخلی سعی کنند تا ضمن حمایت از محصول ایرانی قدمی در این زمینه بر دارند.

  • نویسنده : حسام الدین یاری
  • منبع خبر : فمپ