عفو بین‌الملل از دولت اسرائیل درخواست کرد، از مسئول قرار گرفتن یک شرکت اسرائیلی که جاسوس‌افزار آن در شکاف امنیتی واتس‌اپ نقش داشته، اطمینان حاصل کند. عفو بین‌الملل در این درخواست، خواستار لغو مجوز صادرات شرکت فناوری اسرائیلی “ان‌اس‌او گروپ” شد و به خبرگزاری رویترز گفت، برعهده دولت اسرائیل است که موضعی سختگیرانه‌تر علیه مجوزهای […]

عفو بین‌الملل از دولت اسرائیل درخواست کرد، از مسئول قرار گرفتن یک شرکت اسرائیلی که جاسوس‌افزار آن در شکاف امنیتی واتس‌اپ نقش داشته، اطمینان حاصل کند.

عفو بین‌الملل در این درخواست، خواستار لغو مجوز صادرات شرکت فناوری اسرائیلی “ان‌اس‌او گروپ” شد و به خبرگزاری رویترز گفت، برعهده دولت اسرائیل است که موضعی سختگیرانه‌تر علیه مجوزهای صادراتی که به “سوء استفاده از حقوق بشر” منجر می‌شوند، اقدام کند.

وزارت دفاع اسرائیل در این باره اظهار نظر نکرده است.

واتس‌اپ که یکی از واحدهای متعلق به شرکت فیسبوک است، روز سه‌شنبه اظهار کرد، یک شکاف امنیتی در برنامه پیام‌رسانی آن رخ داده و ممکن است گروه‌های حقوق بشری را هدف قرار داده باشد.

عفو بین‌الملل در ایمیلی که به خبرگزاری رویترز ارسال کرده، نوشته است: شرکت “ان‌اس‌او” بارها قصد خود را برای جلوگیری از پذیرش مسئولیت چگونگی استفاده از نرم‌افزارش نشان داده و تنها مداخله دولتی می‌تواند رویه این شرکت را تغییر دهد.

این شرکت اسرائیلی در این باره اظهار نظری نکرده اما به دنبال شکاف امنیتی در واتس‌اپ اظهار کرد، هرگونه “اتهام معتبر مربوط به استفاده نادرست” از تکنولوژی این شرکت را که “صرفاً از سوی نهادهای اطلاعاتی و اجرای قوانین به کار گرفته می‌شود”، بررسی خواهد کرد.

نوالپینا کپیتال، بزرگ‌ترین سهام‌دار شرکت “ان‌اس‌او” در بیانیه‌ای که به خبرگزاری رویترز فرستاد، اظهار کرد که قصد دارد مدیریت این شرکت را با اصول سازمان ملل همسو کند و در این راستا خواستار نظرات عفو بین‌الملل و دیگر گروه‌های مرتبط درباره “بهترین راه دستیابی به این هدف مهم” خواهد شد.

واتس‌اپ که با ۱.۵ میلیارد کاربر ماهانه، یکی از رایج‌ترین ابزارهای پیام‌رسانی در جهان است، اعلام کرده که از وزارت دادگستری آمریکا خواسته در تحقیقات درباره شکاف امنیتی این برنامه کمک کند و کاربران خود را تشویق کرده که برنامه‌های خود را به جدیدترین نسخه که این شکاف در آن رفع شده، ارتقا دهند.

یکی از اهداف شکاف امنیتی اخیر در واتس‌اپ یک وکیل حقوق بشر بوده که در انگلیس زندگی می‌کند و به یک مخالف سعودی و چندین روزنامه‌نگار مکزیکی در پرونده‌هایی که علیه شرکت “ان‌اس‌او” به اتهام دست داشتن در فروش ابزارهای هک به دولت‌های مکزیک و عربستان ثبت کرده‌اند، کمک می‌کند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا