به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران پویا؛ صبح امروز در حاشیه برگزاری سومین نمایشگاه الکامپ، نصرالله جهانگرد در نشست خبری از راه‌اندازی و پیاده‌سازی 8 موتور جست‌وجوی بومی در کشور خبر داد و اظهار کرد: دو موتور جست‌وجو که مستقیماً حمایت کردیم، قادر به پوشش 4 میلیارد صفحه در وب هستند که به‌دنبال ایجاد پلت‌فرمی […]

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران پویا؛ صبح امروز در حاشیه برگزاری سومین نمایشگاه الکامپ، نصرالله جهانگرد در نشست خبری از راه‌اندازی و پیاده‌سازی 8 موتور جست‌وجوی بومی در کشور خبر داد و اظهار کرد: دو موتور جست‌وجو که مستقیماً حمایت کردیم، قادر به پوشش 4 میلیارد صفحه در وب هستند که به‌دنبال ایجاد پلت‌فرمی و بستر اقتصادی برای پایداری این سرویسها هستیم.

وی ادامه داد: بنا داریم ترکیبی از موتور جست‌وجو، ای‌میل بومی، شبکه اجتماعی داخلی و مرورگر بومی را در قالب یک برند یک‌پارچه داشته باشیم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران همچنین اشاره‌ای به ارائه سومین گزارش شبکه ملی اطلاعات به شورای عالی فضای مجازی کرد و گفت: تمامی طول شبکه را با الزامات مصوب این شورا پیاده‌سازی کردیم و به‌زودی ارائه گزارش فاز سوم را به اعضای شورای عالی فضای مجازی ارائه می‌کنیم.

جهانگرد با تأکید بر اینکه در حال حاضر مردم از بستر شبکه ملی اطلاعات برای تبادلات دیتا استفاده می‌کنند، یادآور شد: با اجرایی شدن این شبکه توانستیم ترافیک داخلی را از خارج تسهیل و توان مسیریابی داخلی را محقق کنیم.

وی خاطرنشان کرد: فاز تکمیلی این شبکه فردا توسط وزیر ارتباطات در نمایشگاه الکامپ به بهره‌برداری می‌رسد.

جهانگرد درباره موضوع اخیری که مبنی بر تحریم برخی دامنه‌های سایت‌های ایرانی توسط یکی از سرویس‌دهنده‌های آمریکایی مطرح شده است، یادآور شد: خبر رسمی در این زمینه نداریم و تنها مراکز داده‌ای که میزبانی آنها در آمریکا بوده در برخی موارد دچار اختلال می‌شوند و دلیل این موضوع نیز به عدم‌امکان انتقال پول مستقیم برمی‌گردد.

وی افزود: در چنین شرایطی، شرکتها و وب‌سایتهای ایرانی به‌میزبانی‌شان در آنجا، مجبورند از طریق شرکتی واسط برای حق سرویس خود هزینه پرداخت کنند؛ به‌طور کلی تصمیمی در ارتباط با تحریم سایت‌های ایرانی که دارای دامنه دات‌کام هستند طی هفته‌های اخیر نداریم.

جهانگرد در پاسخ به سؤالی مبنی بر انتقال سرورهای تلگرام به کشور عنوان کرد: تلگرام انتقال سرورهای خود به ایران را پذیرفته و در راستای مصوبه شورای عالی فضای مجازی مبنی بر اینکه شبکه‌های بین‌المللی متقاضی فعالیت در ایران باید سرورهایشان را به خاک کشورمان منتقل کنند، تصمیم به انتقال سرورهایش گرفته است.

معاون وزیر ارتباطات با ابراز اینکه “برای انجام این کار به آنها مهلت می‌دهیم”، گفت: به‌دلیل الزاماتی که حاکمیت کشور ما تعریف کرده، تلگرام پذیرفته که سرورهایش را به کشورمان بیاورد زیرا می‌داند در غیر این صورت مشمول سیاست‌های مصوب خواهند شد.