به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد حسن نامی وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به اینکه “آیا تا به امروز در حوزه کودک و نوجوان در بستر فناوری و وب صحیح و درست عمل کرده ایم یا نه؟” اظهار داشت: به فرموده مقام معظم رهبری “فضای مجازی به مانند سیل خروشانی به […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد حسن نامی وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به اینکه “آیا تا به امروز در حوزه کودک و نوجوان در بستر فناوری و وب صحیح و درست عمل کرده ایم یا نه؟” اظهار داشت: به فرموده مقام معظم رهبری “فضای مجازی به مانند سیل خروشانی به سمت ما می آید و اگر ما بتوانیم آن را مدیریت کنیم تبدیل به فرصت می شود در غیر اینصورت می شود تهدید”.امروزه فضای مجازی رفته رفته با سرعت حال حاضرش در تلاش هست تا قدرت را از دست دولت ها بگیرد. نمی توان گفت مسئولان متولی حوزه کودک کم کاری کرده اند اما عقب افتادگی زیادی در این حوزه داریم که باید جبران کنیم.

وی افزود: امروزه شاکله وجودی هر فرد در خانواده، پیش از دبستان و دوران مدرسه شکل می گیرد. اگر ما بتوانیم محتوای قابل قبول، دقیق و علمی به کودکان و نوجوانان بدهیم در واقع توانسته ایم جوانانی مولد تربیت کنیم.

نامی گفت: امروزه نسل های جهان را از قبل از جنگ جهانی اول هر قسمتی را با یک عدد لاتین نشان دادند. نسل بعد از سال 2000 را با عدد Z مشخص کرده اند. ما هم معتقدیم نسل Z یا متولدین بعد از سال 2000 زبانی به جز زبان فضای مجازی نمیفهمند. حالا اگر می خواهیم محتوا به کودکان بدهیم باید از زبان قابل فهم خودشان که زبان وب و فضای مجازی است ورود کنیم.

وی تاکید کرد: این حوزه بسیار حساس است و باید به بهترین و خلاقانه ترین شکل ممکن مدیریت شود.همه سازمان ها، نهادها و مسولین بایستی فعالان حوزه کودک و نوجوان را همیاری کنند. چون نسل کودک و نوجوان یعنی آینده کشور و آینده ایران و تولید کشور و اگر امروز نتوانیم در این حوزه سرمایه گذاری مطلوبی کنیم قطعا در آینده باید هزینه بسیار سنگینی کنیم.

وی با اشاره به مقوله تولید محتوا در بستر فناوری اطلاعات تصریح کرد: در بحث تولید محتوا بایستی از متخصصان این بخش بهره لازم را برد. گاها برخی از مسولان به اشتباه فکر می کنند فردی که نخبه سخت افزاری یا نرم افزاری است می تواند نخبه تولید محتوا هم باشد که شاید بتواند اما نیاز به متخصصان بخش محتوا است و دراین مقوله هم باید دقت بیشتری و هم هزینه انجام داد.

وزیر سابق فناوری اطلاعات، آینده اپراتورهای مجازی کشور را روشن ارزیابی کرد و افزود: اپراتورهای مجازی باید با در نظر داشتن اصل خلاقیت و نوآوری بتوانند حوزه های تخصصی برای خود تعریف و نقش موثری را ایفا کنند. نقشی که می تواند بسیار از امور زمین مانده را مرتفع کند. کشوری مثل ژاپن 130 میلیون جمعیت دارد در حالی که 130 هزار بیشتر نیروی دولتی ندارد و دولت الکترونیک تمام کارهای کشور ژاپن را انجام می دهد. اصلا معنای دولت الکترونیک هم همین هست بدین معنی که باید 24 ساعت شبانه روز 7 روز هفته و 365 روز سال رو به ارائه خدمات و دریافت مطالبات بپردازد.

وی تاکید کرد: وزارت فناوری اطلاعات و دولت باید به اپراتورهای مجازی و حوزه های فضای مجازی که به ارائه خدمات تخصصی می پردازند کمک کند تا هدایت بخش عمده ای از جامعه را با هزینه کم پیش ببرند و این امر با تعاملات بین سازمانی میسر است.