یک جامعه‌شناس حوزه فضای مجازی گفت:‌ فضای مجازی امروزه بخشی از زندگی مردم شده است، به‌گونه‌ای که ارزش‌ها، هنجارها و سبک زندگی جوانان در فضای مجازی شکل می‌گیرد. محمد رحیمی ، درباره وضعیت رسانه در کشور و میزان اقبال عمومی مردم از فضای مجازی اظهار کرد: فضای مجازی امروزه بخشی از زندگی مردم شده است. […]

یک جامعه‌شناس حوزه فضای مجازی گفت:‌ فضای مجازی امروزه بخشی از زندگی مردم شده است، به‌گونه‌ای که ارزش‌ها، هنجارها و سبک زندگی جوانان در فضای مجازی شکل می‌گیرد.

محمد رحیمی ، درباره وضعیت رسانه در کشور و میزان اقبال عمومی مردم از فضای مجازی اظهار کرد: فضای مجازی امروزه بخشی از زندگی مردم شده است. به‌گونه‌ای که ارزش‌ها، هنجارها و سبک زندگی جوانان در فضای مجازی شکل میگیرد.

وی افزود: ما نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانیم این فضا را انکار کنیم. فضای مجازی به عنوان واقعیت اجتماعی زندگی روزمره ما هست به جای برخوردهای قهری باید برنامه مناسب و سیاست‌گذاری مناسبی جهت مدیریت تغییرات اجتماعی و فرهنگی داشته باشیم.

یک جامعه‌شناس حوزه فضای مجازی گفت:‌ امروزه در وضعیتی قرار داریم که حوزه‌های عمومی گفتگوهای اجتماعی حذف شده و تمام این حوزه‌ها در فضای مجازی شکل گرفته است.

وی عنوان کرد:‌ بخش اعظم انتخاب جوانان در فضای مجازی است و شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در زندگی افراد ایجاد کرده است حتی بیشتر از خانواده و مدرسه تاثیرگذاری دارد.

رحیمی افزود: البته حق انتخاب برای جوانان در فضای مجازی محدود است و شناخت کافی روی این مسئله ندارند و جایی وجود ندارد که به آنها آموزش دهد.

وی گفت: در این شبکه‌ها پیام های غیر اخلاقی بیشتر اشاعه داده می شود در حقیقت ما نتوانستیم آن فضا را مدیریت کنیم در صورتی که می توانیم از این فضای مجازی استفاده خوبی کنیم چرا که هر روز یک برنامه جدید وارد این فضا می شود و جوانان هم به دنبال تازگی و تنوع هستند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه یک فضای غریبه گی در فضای مجازی وجود دارد که مردم و بالاخص جوانان را جذب خود میکند افزود: جوانان به دنبال این فضاهای غریبگی هستند و فضای مجازی بهترین مکان برای ابراز وجود است. جوانان به راحتی در این فضا احساسات و عواطف خود را بروز میدهند، کمبودها و خلع های خود را جبران میکنند. این فضا برای جوانان فرصت مناسبی فراهم میکند تا بتوانند با افراد گوناگون ارتباط و کنش متقابل برقرار کنند.

وی گفت: این فضا امکان گرایش به هر نوع آسیب اجتماعی را افزایش می‌دهد حتی بحث ازدواج به عنوان مهمترین انتخاب‌های افراد در فضای مجازی است و افراد از طریق این فضا شریک زندگیشان را انتخاب می کنند البته خیلی از خانواده ها به خاطر این فضا پایه‌های زندگیشان سست می شود. بخش مهمی از زندگی همه برگرفته از تأثیرات فضای مجازی است.

رحیمی افزود: جوانان به‌عنوان آلترناتیو جدیدی هستند تا بتوانند فراغت خود را در آن سپری کنند و فضای مجازی بهترین آلترناتیو با امکانات فرار است. اکثر گروه های مرجع جوانان امروزه در فضای مجازی فعال هستند می‌شود و این گروه های مرجع نقش مهمی در تصمیمات زندگی روزمره جوانان دارند

  • منبع خبر : آنا